30.01.2021

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Klasa I

Temat: Karnawałowy zawrót głowy!

    1. Podaj słownictwo związane z karnawałem.
    2. Opisz swój kostium karnawałowy.
    3. Zaprojektuj strój karnawałowy.
    4. Wykonaj ilustrację do tematu „karnawał”.
    5. Uwaga! Zwracamy uwagę na zdania, wyrazy, samogłoski i spółgłoski.
    6. Zapisujemy literę „f „, „F”.
    7. Kiedy stawiamy przecinek?

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 64 – 65; s. 65, ćw. 1 – 2.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 51 – 52.

Dla chętnych: „Elementarz odkrywców.  Zeszyt do kaligrafii”, s. 37.

 Pomocne linki:

WESOŁA SCENA – W karnawale 

Karnawał dla dzieci na Martynice

Zimowa wyliczanka

hu hu ha nasza zima zła

Jak powstaje ŚNIEG

Poznajemy miesiące 

Klasa II

Temat: Moja rodzina. Drzewo rodzinne.

    1. Przeczytaj głośno treść wiersza pt. „Szukamy przodka” Marcina Przewoźniaka, podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 70. Zinterpretuj jego treść.
    2. Co to jest genealogia? Obejrzyj prezentację na temat drzewa genealogicznego.
    3. Wypowiedz się na temat stopni pokrewieństwa w swojej rodzinie. Jak myślisz, jaka rolę spełnia rodzina?
    4. Wykonaj ćwiczenia 1-2 na s. 70 i 4-5 na s. 71 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 2.
    5. Co to jest rodzina wyjazdów? Zapoznaj się z pojęciem w podręczniku, s. 71.
    6. Wykonaj ćwiczenie 4 na s. 63 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 2. Zapisz dowolny przykład rodziny wyrazów w zeszycie.

Zadanie domowe:

Wykonaj drzewo genealogiczne swojej rodziny.

Klasa III.

Temat: Czytamy opowiadanie R. Witka  pt. „Elektroniczne pierogi”.

    1. Przeczytaj tekst opowiadania.
    2. W jakim celu piszemy życzenia?
    3. Utwórz wypowiedz ustną i pisemną.
    4. Napisz życzenia.
    5. Kiedy piszemy „rz” – ćwiczenia.

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 49, s. ćwiczenie 1; s. 54, s. 62 ćwiczenie 1-4.

„Elementarz odkrywców”, cz. 2, ćwiczenia, s. 57.

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, „ż ”, s. 29 – 30.

Pomocne linki: 

Dziewczynka z zapałkami-pdf

Jak napisać życzenia

Pisownia wyrazów z rz

Jak napisać zaproszenie

JĘZYK POLSKI

Klasa IV

 Temat: Kto był samotny w noworoczną noc? Czytamy baśń Hansa Christiana Andersena pt. „Dziewczynka z zapałkami”.

    1. Przeczytaj baśń H. Ch. Andersena pt. „Dziewczynka z zapałkami”, podręcznik, s. 124 – 127.
    2. Napisz w zeszycie krótką notkę biograficzną Hansa Christiana Andersena.
    3. Opowiedz treść baśni.
    4. Opowiedz o swoich czytelniczych upodobaniach.
    5. Co to jest zdanie? Co to są równoważniki zdań? „Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, s. 32.

Linki:  

Klasa V / VI

Temat: „Wojenko, wojenko, cóżeś ty za pani …” Poznajemy pieśń pt. „My, Pierwsza Brygada”
oraz „Piechota”.

    1. Przeczytaj słowa pieśni pt. „My, Pierwsza Brygada” oraz „Piechota”.
    2. Co wiesz na temat autorów? Napisz notki biograficzne w zeszycie.
    3. Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu „Legiony Polskie”.
    4. Wykonaj polecenia: Podręcznik, s. 94 oraz 95.
    5. Co to jest „liryka patriotyczna” oraz „pieśń”?  Podaj przykłady.
    6. Kto to był Józef Piłsudski?
    7. Naucz się na pamięć jednej z pieśni legionowych.
    8. Znaczenie przyimka. Wykonaj ćw. związane z przysłówkiem w zeszycie ćwiczeń. /ciąg dalszy ćw./.

Podręcznik „Słowa z uśmiechem”, s. 93 – 95.

Pomocne linki: 

Klasa VII / VIII

Temat: Maliny i zbrodnia, czyli o rywalizacji i władzy. Śledczy na tropie Balladyny.

    1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
    2. Wykonaj ćwiczenia.
    3. Teraz zajrzyj tu.
    4. Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

    • wiem
    • potrafię
    • nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Kartę pracy znajdziesz na classroom.

Klasa I LO N

Temat: Dialog z tekstem. Współczesne nawiązania do Tristana i Izoldy.

    1. Zaczniemy od tego.
    2. Posłuchaj tego i wykonaj ćwiczenia.
    3. Sprawdź się tu.
    4. Dla przypomnienia tu.
    5. Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

    • wiem
    • potrafię
    • nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Klasa II LO N / II LO S

Temat: Język jako system znaków.

    1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
    2. Wykonaj ćwiczenia i zrób w zeszycie notatkę z lekcji.
    3. Dla przypomnienia tu
    4.  Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

    • wiem
    • potrafię
    • nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Klasa III LO S

Temat: Literatura czasu wojny i okupacji.

    1. Przeczytaj to.
    2. Obejrzyj to i zrób notatkę w zeszycie.
    3. Artyści w czasach okupacji. Posłuchaj tego.

Temat: Pokolenie Kolumbów i Krzysztof Baczyński.

    1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
    2. Posłuchaj wywiadu z Kolumbem, Romanem Bratnym tu.
    3. Analizę wiersza „Pokolenie” K. K. Baczyńskiego znajdziesz tu.

WIEDZA O POLSCE

Klasa I

 Temat: Legenda o tym jak Janosik z obławy hajduków uciekł. Legenda o powstaniu Zakopanego.   

Na ostatniej lekcji poznaliśmy sprytnego rozbójnika Janosika. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób przechytrzył hajduków, którzy chcieli go pojmać i osadzić w więzieniu. Po ostatnich zajęciach wszyscy już będziemy wiedzieć, skąd wzięła się nazwa miasta Zakopane i jaką rolę w powstaniu tej osady odegrał młody góral przezwany Gąsienicą. Gdyby ktoś jednak zapomniał, to zapraszam go do zaglądnięcia na naszą stronę i odświeżenia swojej wiedzy.

Klasa II

Temat: Małopolska to tu, to tam. 

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy wiele niezwykłych miejsce w Małopolsce. Ciekaw jestem, czy zapamiętaliście, jakie imiona noszą Trzy Korony w Pieninach? Na pewno wiecie, na jakim szczycie w Górach Świętokrzyskich odbywały się zloty czarownic. Mam nadzieję, że Ojcowski Park narodowy nie jest już dla was tajemniczą zagadką, a historia króla Władysław Łokietka, któremu życie uratował mały pajączek, głęboko zapadła wam w pamięć. Po ostatniej lekcji wiecie już, że największe palmy wielkanocne można zobaczyć w Lipnicy Murowanej, a najpiękniejsze domy są w urokliwej wsi Zalipie. Warto także wybrać się do Łańcuta, gdzie okazały pałac oczaruje was przepięknym muzeum, w którym zgromadzono zabytkowe karety, bryczki i inne pojazdy konne. Ufam, że potraficie także znaleźć na mapie Pacanów i jeśli gdzieś spotkacie gapiowatego, ale sympatycznego koziołka, to pomożecie mu odnaleźć drogę do tej miejscowości. A czy wiecie, co trzeba odpowiedzieć komuś, kto zapyta was o Szlak Orlich Gniazd? Jeśli nie, to zapraszam was do odświeżenia swojej wiedzy na naszej stronie.

Klasa III

Temat: Królowie elekcyjni.      

Na ostatniej lekcji poznaliśmy naszych pierwszych władców elekcyjnych. Zapewne zaskoczeniem był dla was Henryk Walezy, który bardzo szybko porzucił polski tron i uciekł do Francji. Na szczęście nasz drugi król elekcyjny, Stefan Batory, był znakomitym władcą. Możemy żałować, że nie rządził w naszym kraju dłużej. Zawdzięczamy mu nie tylko sukcesy militarne, ale także założenie Akademii Wileńskiej. Jego następcą został Zygmunt III Waza. W czasie jego panowania Rzeczpospolita Obojga Narodów była europejskim imperium. Dzięki husarii dowodzonej przez znakomitych hetmanów: Jana Karola Chodkiewicza i Stanisława Żółkiewskiego pokonywaliśmy liczniejsze oddziały wroga. Na lekcji podziwialiśmy także obrazy Jana Matejki: Batory pod Pskowem i Kazanie Skargi. Ponadto poznaliśmy kilka ważnych postaci historycznych: Jana Zamoyskiego, który założył Zamość, Annę Jagiellonkę, która była królem Polski i znakomitego kaznodzieję Piotra Skargę. Mam nadzieję, że lekcja by la dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to zaglądnijcie na naszą stronę i odświeżcie swoją wiedzę.

Klasa IV

Temat: Podsumowanie rozdziału II – od Piastów do Jagiellonów. 

Podręcznik, s. 74.

 

Zadanie domowe:

– brak

Klasa V

Temat: Powtórzenie rozdziału VI – Polska pierwszych Piastów. 

Podręcznik, s. 190.

 

Zadanie domowe:

– brak.

Klasa VI

Temat: Powtórzenie rozdziału VI – Polska pierwszych Piastów. 

Podręcznik, s. 190.

 

Zadanie domowe:

– brak.

Klasa VII

Temat: I wojna światowa 

Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, jak doszło do powstania polskich zbrojnych organizacji niepodległościowych tuż przed wybuchem I wojny światowej. Na pewno zapadła wam w pamięć akcja czterech premierów. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to zaglądnijcie na naszą stronę i odświeżcie swoją wiedzę. Wspomniany temat znajdziecie także w waszym podręczniku na tych stronach: 122 i 129.

Klasa VIII

Temat: Powstanie „Solidarności”.

    1. Strajki sierpniowe.
    2. Utworzenie NSZZ „Solidarność”.
    3. Na drodze do konfrontacji.
    4. I Zjazd NSZZ „Solidarność”.
    5. Zamach na papieża Jana Pawła II i śmierć prymasa Wyszyńskiego.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Wczoraj i dziś klasa 8. Polska po II wojnie światowej. Powstanie „Solidarności”.  s. 207-211.

Praca domowa: Podręcznik strona 211, zadanie 1, 2 i 3.

Klasa I LO N

 Temat:  Monarchia Kazimierza Wielkiego – część II. 

    1. Podbój Rusi Halickiej.
    2. Polityka gospodarcza Kazimierza Wielkiego.
    3. Polityka wewnętrzna.
    4. Sprawa sukcesji.  

Podręcznik, s. 479-483.

 

Zadanie domowe:

– Utrwalić materiał s. 479-483, pisemnie ćw. 2, s. 483..

Klasa II LO N

Temat:  Rządy Zygmunta III Wazy – część II. 

    1. Wojny ze Szwecją.
    2. Rokosz Zebrzydowskiego.
    3. Wojna w Inflantach i Prusach.

Podręcznik, s. 247-252.

Zadanie domowe:

– Utrwalić materiał, s. 247-252, pisemnie ćw. 2, s. 252.

Klasa II LO  S / III LO S

Temat:  Koniec II wojny światowej.

    1. Konferencja w Poczdamie.   

Zadanie domowe:

– Utrwalić materiał, korzystając z podręcznika s. 52, 53, e-podręcznika i internetu.