13.02.2021

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Dobre wychowanie! Wiemy, jak zachować się przy stole.

  1. Czytamy wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Śniadanie Grzesia”.
  2. Oceniamy bohatera utworu i dzieci przedstawionych na ilustracji.
  3. Rozmawiamy o właściwym zachowaniu się przy stole.
  4. Tworzymy listę zasad właściwego i kulturalnego zachowania się przy stole.
  5. Czytamy fragment inscenizacji z podziałem na role.
  6. Czytamy teksty doskonalące czytanie.

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 78 – 79;  s. 79,  ćw. 1 – 4 oraz s. 80 – 82.

„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 60 – 61.

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 39.

Pomocne linki:  (YT)

 

Klasa II

Temat: Nasze plany na ferie zimowe.

  1. Jakie znasz sporty zimowe? Przeczytaj na głos tekst na s. 64 w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 2. Wykonaj polecenia 1-3 znajdujące się pod tekstem. Wykonaj ćwiczenie 2 na s. 65 oraz 1-3 na s. 64 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 2.
  2. Wymień zasady, których należy przestrzegać, aby zabawy w zimie były bezpieczne. Wypowiedz się na temat twoich planów na ferie zimowe.
  3. Zapoznaj się z zasadami poprawnej pisowni „rz” na s. 65 w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 2. Wykonaj polecenia 1-3. Zanotuj przykłady w zeszycie.

Zadanie domowe:
Wykonaj ćwiczenia 1-5 na s. 68-69 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 2.

Ciekawe linki:

 

Klasa III

Temat: Sporty zimowe. 

  1. Jakie znamy sporty zimowe?
  2. Jak rozumiemy słowa „sportowcy na medal”? Jakich znamy polskich sportowców?
  3. Gdzie i w jaki sposób można odpocząć w czasie ferii? Co wiesz na temat tych miejscowości?
  4. Jak możemy wypowiadać się „w ciekawy sposób”? Podaj przykłady.
  5. Kiedy piszemy „ż”? Powtórzenie.
  6. Podaj przykłady zdań.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2,  s. 78-79, ćwiczenia: 1 -3 ; s. 82, s. 83, ćwiczenie 1-4.

„Elementarz odkrywców”, cz. 2 ćwiczenia, s. 70-72 oraz 81-82.

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „ż”, ciąg dalszy.

Pomocne linki: (YT)

 

Język Polski

Klasa IV

Temat: Zabawa z dawna oczekiwana… John Ronald Reuel Tolkin – czytamy fragment tekstu „Władca Pierścieni. Drużyna Pierścienia”.

  1. Odpowiadamy na pytania ze s. 134 – 135 podręcznika.
  2. Sprawdzian: Wiem, umiem, rozumiem.
  3. Jak należy rozumieć słowa: „kunsztowny, szkarłatny”?
  4. Podmiot i orzeczenie – związek główny w zdaniu. Ćwiczenia.

„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia,  s. 128 – 129 oraz s. 33 – 34.

Linki: (YT)

 

Klasa V/VI

Temat: Poznajemy wojenne piosenki – „niezrównane towarzyszki walki”…

  1. Przeczytaj fragment tekstu Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel pt. „Halicz”.
  2. Co wiesz na temat autorki? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
  3. Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „godzina W”.
  4. Przeczytaj informacje na temat Powstania Warszawskiego.
  5. Posłuchaj piosenki pt. „Pałacyk Michla”.
  6. Kto jest autorem piosenki? Co wiesz na jego temat?
  7. Kim była Krystyna Krahelska?
  8. Obejrzyj komiks Bereniki Kołomyckiej „Krystyna Krahelska. Warszawska Syrenka”.

/ ciąg dalszy ćw./.

Podręcznik „Słowa z uśmiechem”, s. 96 – 102 – 103, s. 104, s. 105 (ćwiczenia), s. 106 -107 (ćwiczenia oraz zadanie projektowe).

Pomocne linki:  (YT)

 

Klasa VII/VIII

Temat: Tajemniczy świat ballady „Świtezianka” Adama Mickiewicza.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  2. Posłuchaj ballady tu.
  3. Wykonaj ćwiczenia.
  4. Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

– wiem

– potrafię

– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Praca domowa

  1. Wykonaj ćwiczenie stylistyczne – napisz (do wyboru) zaproszenie na tajemniczy bal, zredaguj ogłoszenie o znalezieniu tajemniczego przedmiotu lub napisz wywiad z tajemniczą postaci (na ocenę celującą).
  2. Uzupełnij ćwiczenia 8 i 14.

 

Klasa I LO N

Temat: Czy zawsze mówimy poprawnie i bez błędów.

  1. Zapoznaj się z materiałem lekcyjnymtu.
  2. Wykonaj ćwiczenia.
  3. Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

– wiem

– potrafię

– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

 

Temat: Utrwalenie wiadomości o średniowieczu.

  1. Posłuchaj tego.

Powtórzmy to.

 

Klasa II LO N / LO S

Temat: Filozoficzne drogi w pozytywizmie.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesztu.
  2. Wykonaj ćwiczenia.
  3. Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

– wiem

– potrafię

– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

 

Klasa III LO S

Temat: Czesław Miłosz i jego poezja.

  1. Najpierw obejrzyj to.
  2. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  3. Posłuchaj tego.
  4. Analizę wiersza „Campo di Fiori” znajdziesz tu.
  5. Motywy tyrtejskie w poezji Czesława Miłosza. Posłuchaj tego.

Temat: Poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – „Niebo złote Ci otworzę”.

  1. Posłuchaj tego.
  2. Oryginał wiersza znajdziesz tu.
  3. Analizę wiersza znajdziesz tu.

 

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legenda o Panu Twardowskim i krakowskich gołębiach.    

Na ostatniej lekcji omawialiśmy legendę o Panu Twardowskim. Poznaliśmy przygody tego sprytnego alchemika oraz dowiedzieliśmy się, dlaczego mieszka teraz na księżycu. Druga legenda była związana z Krakowem. Od teraz każdy z was będzie wiedział, że gołębie z krakowskiego rynku nie są zwykłymi ptakami, ale rycerzami Henryka IV Prawego. Pamiętacie, o czym marzył ten władca? Jeśli nie, to zapraszam was do zaglądnięcia na naszą stronę i odświeżenia swojej wiedzy.

 

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Mazowsze i Podlasie.

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy wiele niezwykłych miejsce znajdujących się na Mazowszu i Podlasiu. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy w Bełchatowie, gdzie znajduje się największa kopalnia odkrywkowa w Polsce oraz niezwykły stok narciarski. Następnie odwiedziliśmy królestwo żubra, czyli Białowieski Park Narodowy.  Na pewno zapamiętaliście naszą wizytę w Bielsku Podlaskim, gdzie jest jedyna w Polsce szkoła pisania ikon. Potem odwiedziliśmy Bolimów, który słynie z przepięknych glinianych naczyń oraz poznaliśmy legendę o ostatnim turze z Roztocza. Wreszcie w Chełmie spotkaliśmy bardzo sympatycznego ducha Bielucha, który zapraszał nas do skosztowania pysznego serka. Wasze zainteresowanie wzbudziło także muzeum pisanek w Ciechanowcu. Natomiast w Ciechanowie podziwialiśmy piękny średniowieczny zamek.  Na trasie naszej wycieczki nie mogło też zabraknąć Czerwińska, bo właśnie w tym miejscu król Władysław Jagiełło, idąc na wojnę z Krzyżakami, przeprawił się ze swoją armią przez „most spoczywający na łodziach nigdy przedtem nie oglądany” – czyli przez pierwszy w Europie most pontonowy. Na koniec „polecieliśmy” lotem przyspieszonym do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to sprawdźcie swoją wiedzę na naszej stronie.

Klasa III

Temat: Trudne czasy.      

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy, w jak trudnym położeniu znalazła się Rzeczpospolita Obojga narodów w drugiej połowie XVII w. Poznaliśmy przyczyny buntu kozackiego, na czele którego stał Bohdan Chmielnicki, oraz przebieg potopu szwedzkiego. Poznaliśmy także dwóch wielkich wodzów. Pierwszym z nich był książę Jeremi Wiśniowiecki, a drugim Stefan Czarniecki. Jestem przekonany, że zapamiętaliście także, jakie znaczenie dla wyzwolenie Polski spod szwedzkiej okupacji miała obrona klasztoru na Jasnej Górze oraz śluby lwowskie króla Polski Jana Kazimierza.  Jeśli jakieś ciekawostki umknęły wam z głowy, to zawsze możecie wejść na naszą stronę i odświeżyć swoją wiedzę.

Klasa IV

Temat: Czasy stanisławowskie.

  1. Stanisław August Poniatowski na tronie polskim.
  2. Zmiany w szkolnictwie.
  3. Rozwój kultury polskiej.

Podręcznik, s. 85-88.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s. 88

 

Klasa V/VI

Temat: Zjednoczenie Polski.

  1. Pierwsze próby zjednoczenia Polski.
  2. Rola Kościoła w zjednoczeniu Polski.
  3. Walka Władysława Łokietka o władzę.
  4. Władysław Łokietek królem Polski.
  5. Konflikt z Krzyżakami.

Podręcznik s. 198-202.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s. 202

 

Klasa VII

Temat: Odrodzenie Rzeczpospolitej.  

Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość. Na pewno pamiętacie, gdzie powstały pierwsze ośrodki władzy na ziemiach polskich pod koniec 1918 roku i kiedy powstał pierwszy rząd uznawany przez mocarstwa międzynarodowe. Mam nadzieję, że po tych zajęciach utkwiły wam w głowach osoby, które walnie przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości. Wśród nich na pewno trzeba wymienić: Wincentego Witosa, Ignacego Daszyńskiego, Jędrzeja Moraczewskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.  Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Wspomniany temat znajdziecie w waszym  podręczniku na stronach 198 – 200.

Klasa VIII

Temat: Koniec PRL.

  1. Ostatnie lata PRL.
  2. Geneza Okrągłego Stołu.
  3. Obrady Okrągłego Stołu.
  4. Wybory czerwcowe.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Wczoraj i dziś klasa 8. Polska po II wojnie światowej. Początki III Rzeczpospolitej. s. 226-228.

Praca domowa: Podręcznik strona 229, zadanie 1.

Klasa I LO N

Temat:  Unia z Węgrami i Litwą.

  1. Andegawenowie na tronie polskim.
  2. Pogańska Litwa.
  3. Unia Polski z Litwą.
  4. Pierwsze lata unii.
  5. Polityka dynastyczna Jagiełły.

Podręcznik, s. 429-498.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2, s. 498.

 

Klasa II LO N

Temat: Powstanie Chmielnickiego.

  1. Problem kozacki.
  2. Przyczyny powstania Chmielnickiego.
  3. Wybuch powstania na Ukrainie.
  4. Walki w latach 1649-1655.
  5. Zaangażowanie Moskwy w sprawy Ukrainy.
  6. Skutki powstania Chmielnickiego.

Podręcznik, s. 269-277.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2, s. 277.

 

Klasa II LO S / III LO S

Temat: Projekcja filmu edukacyjnego „Żeby żyć – trzeba sobie przebaczać” Muzeum Historii Polski; losy Łemków, „Akcja Wisła”.

Zadanie domowe:

– – –