Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Co to jest abecadło? Czytamy wiersz Juliana Tuwima pt. „Abecadło”.
- Czytamy wiersz Juliana Tuwima pt. „Abecadło”.
- Wypowiadamy się na temat treści wiersza.
- Czy można bawić się słowami?
- Odgrywamy krótkie scenki.
- Wykonujemy ilustracje do wiersza pt. „Abecadło”.
- Zapisujemy litery, które już znamy.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 6 ; s. 7, ćw. 1 – 4.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 60 – 61.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 40.
Pomocne linki: (YT)
- Abecadło z pieca spadło
- Alfabet dla dzieci po polsku
- Elementarz-odkrywcow-klasa-1-czesc-3-podrecznik
Klasa II
Temat: Czytamy książki! Nasze spotkania z biblioteką.
- Przeczytaj na głos wiersz Barbary Stępień pt. „Co mówi książka?”, podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 7. Wykonaj polecenia 1-4 znajdujące się pod tekstem.
- Wypowiedz się na temat swoich ulubionych książek. Wymień ich autorów oraz tytuły. Jaką książkę przeczytałeś/przeczytałaś ostatnio? W sformułowaniu wypowiedzi może Ci pomóc ćwiczenie 2 i 3 na s. 5 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.
- Jakie są zalety czytania książek? Wymień je.
- Czy wiesz, jak powstaje książka? Wykonaj ćwiczenia 4-5 na s. 6-7 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3. Obejrzyj filmy na ten temat załączone poniżej.
- Przeczytaj tekst o bibliotece znajdujący się w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 3, na s. 12-13. Odpowiedz na pytania znajdujące się pod tekstem. O jakich zasadach należy pamiętać, odwiedzając bibliotekę?
- Wykonaj ćwiczenia 1-2 na s. 18-19 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.
Pomocne linki:
- Jak powstaje książka?
- Książki – jak to jest zrobione?
- Najpiękniejsze biblioteki świata
- Biblioteka w Tiencin, Chiny
Klasa III
Temat: Nasze lektury. Czytamy wiersz Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł”.
- Jakimi sąsiadami byli Paweł i Gaweł?
- Odczytaj fragment wiersza, w którym jest zawarty morał. Co to jest morał?
- Czy zgadzasz się z powiedzeniem: „Wolnoć Tomku w swoim domku”?
- Czy są w tekście wyrazy, które już dziś się nie używa? Podaj przykłady.
- Kiedy piszemy „ch”?
- Co to są przymiotniki?
- Na jakie pytania odpowiadają przymiotniki?
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 17, ćwiczenie 1 – 3; s. 20 – 21, ćwiczenie 1-5 oraz s. 24, ćwiczenie 1 – 3.
„Elementarz odkrywców”, cz.2 ćwiczenia, s. 88 – 89 .
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, „ch”, ciąg dalszy.
Pomocne linki: (YT)
- „Paweł i Gaweł”
- Przymiotnik
- Ortografia obrazkowa – zasada pisowni ch
- Podrecznik Flipbook/Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.3][pr_2019]
Język Polski
Klasa IV
Temat: Co to jest baśń? Czytamy baśń pt. „Królowa pszczół”, W. i J. Grimm.
- Odpowiadamy na pytania ze s. 140 – 141 podręcznika.
- Wykonujemy polecenia nr 1 i 2 ze s. 141 podręcznika.
- Co to jest baśń (jakie są cechy baśni)?
- Jak należy rozumieć słowa „uczyć bawiąc”?
- Wykonaj pisemnie ćwiczenie: Wyjaśnij pojęcia: wydarzenia fantastyczne, postacie fantastyczne.
- Wymień cechy baśniowych bohaterów (ćwiczenia).
- Zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte.
„Słowa z uśmiechem. Podręcznik”, s. 138 – 141.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, s. 35 – 36 .
Linki: (YT)
- „Królowa pszczół”
- Teatrzyk kamishibai. „Królowa Pszczół” J. i W. Grimm
- Cechy baśni
- Składnia – lekcja 4. (zdanie pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte)
Klasa V/VI
Temat: Mali i wielcy w historii… Czytamy tekst Mariusza Zaruskiego pt. „Na bezdrożach tatrzańskich”.
- Przeczytaj fragment tekstu Mariusza Zaruskiego pt. „Na bezdrożach tatrzańskich”.
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu „wspomnienia”.
- Wykonaj polecenia: Podręcznik, s. 112 – 113.
- Co to jest „punkt kulminacyjny”? Podaj przykłady.
- Co oznacza skrót TOPR?
- Znaczenie wykrzyknika. Wykonaj ćw. związane z wykrzyknikiem w zeszycie ćwiczeń. /ciąg dalszy ćw./.
Podręcznik, „Słowa z uśmiechem”, s. 96 – 101.
Pomocne linki: (YT)
Klasa VII
Temat: Czy zawsze mówimy logicznie i bez błędów?
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Wykonaj ćwiczenia.
- Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
- wiem
- potrafię
- nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Praca domowa
Przeczytaj balladę „Lilje” Adama Mickiewicza.
Temat: Czym są zapożyczenia?
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Zapisz temat w zeszycie i wykonaj ćwiczenia.
Klasa VIII
Temat: Wisława Szymborska i jej wiara w człowieka.
Praca domowa
Twoje refleksje na temat poezji Wisławy Szymborskiej.
Klasa I LO N
Temat: Moda językowa, czyli o zapożyczeniach.
- Zapoznaj się z materiałem lekcyjnymtu.
- Słuchając audiobooka, wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3.
- Ile jest polszczyzny w języku polskim, dowiesz się tu.
- Wykonaj ćwiczenia.
- Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
- wiem
- potrafię
- nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Klasa II LO N / LO S
Temat: Wobec antysemityzmu – na podstawie noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”.
- Sytuacja Żydów w pozytywistycznej Polsce:
-
- utwory dotyczące tej tematyki: Bolesław Prus „Lalka”, Eliza Orzeszkowa „Meir Ezofowicz”, Maria Konopnicka „Mendel Gdański”,
- sytuacja społeczna Żydów w Polsce: publicystyka poświęca uwagę tzw. „kwestii żydowskiej”, Żydzi zajmują się handlem, lichwą, bankowością, lichwa była zajęciem niegodnym chrześcijanina – stała się niszą dla wyznawców Jahwe, podkreślają swoją odrębność kulturową, są solidarni, bogactwo niektórych Żydów kłuje w oczy biedotę,
- sytuacja prawna i polityczna: wcześniej nie mogli nabywać ziemi, budynków, w pozytywizmie nabyli te prawa, nie mogli wybierać samorządowców, nie mogli kandydować w wyborach lokalnych, w pozytywizmie nabyli te prawa,
- emancypacja Żydów: ruch środowisk żydowskich zdążający do zniesienia różnic społecznych, prawnych i politycznych i zrównania ich z pozostałymi Polakami, Żydzi podobnie jak kobiety nie chcieli być dyskryminowani, emancypacja to ruch o pozytywnych skutkach społecznych,
- asymilacja Żydów: wcielenie Żydów do Polskiego społeczeństwa elementem programu postępowców, asymilacja jest wyrazem konsolidacji społeczeństwa i walki z wynaradawianiem, wiąże się z organicyzmem i nacjonalizmem, jest formą przemocy symbolicznej wobec wyznawców judaizmu i próbą pozbawienia ich tożsamości, doprowadziła do pogromów żydowskich w polskich miastach – otwartego antysemityzmu, postulat asymilacji podzielił pozytywistów, klęska asymilacji jest jedną z istotnych przyczyn upadku epoki, teksty pozytywistyczne, w których bohaterami są Żydzi.
- Tekst noweli znajdziesz tu.
- Materiał lekcyjny znajdziesztu.
- Wykonaj test, który znajdziesz tu.
- Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
- wiem
- potrafię
- nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Klasa III LO S
Temat: Tadeusz Borowski i jego twórczość.
- Najpierw przeczytaj to.
- Teraz zapoznaj się z materiałem tu.
- O człowieku zlagrowanym znajdziesz informacje tu.
- Obejrzyj to.
- Tadek, bohater opowiadań Borowskiego. Informacje znajdziesz tu.
- Obóz koncentracyjny w Oświęcimiu tu.
Praca domowa
Po Oświęcimiu świat nigdy nie będzie taki sam. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem?
Wiedza o Polsce
Klasa I
lekcja się nie odbyła
Klasa II
lekcja się nie odbyła
Klasa III
lekcja się nie odbyła
Klasa IV
Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
- Kryzys Rzeczypospolitej.
- Wybuch powstania kościuszkowskiego.
- Przebieg powstania kościuszkowskiego.
- Skutki klęski powstania.
Podręcznik, s. 85-93.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 2, s. 93.
Klasa V/VI
Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego.
- Polska otoczona przez wrogów.
- Dyplomacja zamiast wojen.
- Wielki reformator i budowniczy.
- Uniwersytet w Krakowie.
- Zjazd monarchów w Krakowie.
Podręcznik s. 203-207.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 2, s. 207.
Klasa VII
lekcja się nie odbyła
Klasa VIII
lekcja się nie odbyła
Klasa I LO N
Temat: Wojny z Zakonem Krzyżackim.
- Stosunki z Krzyżakami.
- Przyczyny konfliktu.
- Wielka wojna z Zakonem.
- Zwycięstwo pod Grunwaldem.
- Pokój toruński.
Podręcznik, s. 499-506
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 506.
Klasa II LO N
Temat: Potop szwedzki.
- Przyczyny najazdu szwedzkiego.
- Wojna o wyzwolenie Rzeczypospolitej.
- Pokój w Oliwie i skutki wojny.
Podręcznik, s. 280-287.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 4, s. 287.
Klasa II LO S / III LO S
Temat: Tajemnice historii – Żołnierze Wyklęci.
Projekcja filmu edukacyjnego.
Zadanie domowe:
– – –