27.02.2021

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Nasze lektury. Czytamy opowiadanie Marii Kownackiej pt. „O kleksiku z kałamarza, który na nikogo nie zważa”.

Dawne przybory szkolne.

  1. Czytamy wiersz Marii Kownackiej pt. „O kleksiku  z kałamarza, który na  nikogo nie zważa”.
  2. Wypowiadamy się na temat treści tekstu.
  3. Słuchamy fragmentu „Plastusiowego pamiętnika”.
  4. Wymieniamy dawne przybory szkolne.
  5. Wykonujemy ilustracje do tekstu pt. „Plastusiowy pamiętnik”.
  6. Jak hodujemy rzeżuchę?

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 10 – 13; s. 13, ćw. 3.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 60 – 61.

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 40.

Pomocne linki: (YT)

 

Klasa II

Temat: Spędzamy czas przed komputerem, korzystamy z internetu. Poznajemy zasady pisania „u”.

  1. Do czego służy internet? Jakie są zalety i wady korzystania z internetu? Wspólna dyskusja.
  2. Stwórz własne zasady korzystania z komputera. Stwórz własne zasady korzystania z Internetu. Jakie zasady panują w twoim domu?
  3. Przeczytaj na głos tekst Zofii Staneckiej pt. „Komputerowe zasady”, podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 10-11. Wykonaj polecenia 1-3 znajdujące się pod tekstem.
  4. Wykonaj ćwiczenia 1-2 na s. 10 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.
  5. Kiedy piszemy „u”? Podaj przykłady. Zapoznaj się z zasadami pisowni znajdującymi się w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 3 na s. 9.
  6. Wykonaj ćwiczenie 3 na s. 19 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.

Pomocne linki:

Klasa III

Temat: Nasze lektury. Czytamy fragmenty utworu Marii Krüger pt. „Karolcia”.

  1. Poznajemy bohaterkę utworu – tytułową Karolcię.
  2. Opisujemy Karolcię oraz jej rodzinę (opis postaci).
  3. Porównujemy się z bohaterką utworu (podobieństwa i różnice).
  4. Ćwiczenia – test sprawdzający znajomość lektury „Karolcia” Marii Krüger, link tutaj.
  5. Kiedy piszemy „ch”? (ciąg dalszy, powtórzenie, ćwiczenia)
  6. Wykonaj ilustracje do lektury.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 22 ćwiczenie 1 – 3.

„Elementarz odkrywców”, cz.2  ćwiczenia, s. 90 – 91 .

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „ch”, ciąg dalszy.

Pomocne linki:

Język Polski

Klasa IV

Temat: Dlaczego Adama Mickiewicza nazywamy wielkim poetą polskim? Nasze lektury!

  1. Czytamy tekst Adama Mickiewicza pt. „Pani Twardowska”.
  2. Słuchamy fragmentu tekstu.
  3. Analizujemy treść  utworu.
  4. Charakteryzujemy opisy przyrody w „Panu Tadeuszu”.
  5. Na czym polega piękno języka w utworach Adama Mickiewicza?
  6. Grupa podmiotu i grupa orzeczenia.

„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, s. 37 – 38

Linki:

„Pani Twardowska”

(YT)

Klasa V/VI

Temat: Nasze lektury. Czytamy utwory Adama Mickiewicza pt. „Powrót taty” oraz fragmenty „Pana Tadeusza”.

  1. Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza pt. „Pan Tadeusz” (opisy przyrody).
  2. Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
  3. Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „epopeja narodowa”, „modulacja”, „humorystyczny”.
  4. Wykonaj polecenia: Podręcznik, s. 196 – 197.
  5. Jakie znasz ballady Adamy Mickiewicza? Podaj przykłady.
  6. Kto to był mistrz Twardowski? Jaka znamy o nim legendę?
  7. Co to jest „cudzysłów”? Wykonaj ćw. związane z cudzysłowem w zeszycie ćwiczeń /ciąg dalszy ćw./.

Podręcznik „Słowa z uśmiechem”, s. 96 – 101.

Pomocne linki:  (YT)

Klasa VII

Temat: Ballada „Lilije” Adama Mickiewicza jako wyraz romantycznego zainteresowania grozą.

  1. Tekst ballady znajdziesz tu.
  2. Obejrzyj inscenizację ballady tu.
  3. Rozwiąż test
  4. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  5. Jak napisać sprawozdanie? Wskazówki znajdziesz tu.
  6. Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

– wiem

– potrafię

– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Praca domowa

  1. Obejrzyj film tu.
  2. Napisz sprawozdanie z obejrzanego filmu lub dowolnej ballady.

Klasa VIII

Temat: „Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego.

  1. Obejrzyj to.
  2. Wybierzemy się na wycieczkę do Muzeum Powstania Warszawskiego tu.
  3. Zapoznaj się z tym materiałem.

Temat: Podanie w stylu urzędowym.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu i tu.
  2. Powtórzmy to.

Praca domowa

Napisz podanie do wybranego przez siebie urzędu.

Klasa I LO N

Temat: Co należy wiedzieć o renesansie?

  1. Wstęp do nowej epoki. Obejrzyj to.
  2. Materiał lekcyjny znajdziesz tu, tu i tu.
  3. Filozofia w renesansie tu i tu.

Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

– wiem

– potrafię

– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Link do lektury tu.

Klasa II LO N / LO S

Temat: Kwestia kobieca w pozytywizmie na podstawie „Marty” Elizy Orzeszkowej.

  1. Kilka słów o autorce znajdziesz tu.
  2. Sytuacja kobiet, informacje znajdziesz tu.

Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

– wiem

– potrafię

– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Praca domowa

Na podstawie lektury scharakteryzuj sytuację kobiet w XIX wieku

Klasa III LO S

Temat: Recenzja filmu na podstawie powieści „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

  1. Obejrzyj film tu, tu.
  2. Przeczytaj tekst tu.

Praca domowa

Napisz recenzję obejrzanego filmu lub spektaklu.

Temat: Sami przeciw wszystkim na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem”.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  2. Kontynuuj tu.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legenda o ostatnim turze na Roztoczu oraz o „Piekiełku”.    

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, gdzie leży Roztocze. Na pewno zapamiętaliście, że kraina ta jest przepięknym regionem Polski. Żyją tam dzikie koniki polskie oraz rosną największe drzewa w naszej ojczyźnie. Omawialiśmy także legendę o ostatnim turze na Roztoczu i poznaliśmy historie powstania roztoczańskiego „Piekiełka”. Pamiętacie, co chciał zrobić diabeł, aby nie dopuścić do ślubu Kasi i Janka? Jeśli nie, to zapraszam was do zaglądnięcia na naszą stronę i odświeżenia swojej wiedzy.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Mazowsze i Podlasie.

Na ostatnich zajęciach w dalszym ciągu zwiedzaliśmy Mazowsze i Podlasie. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy w historycznej stolicy Podlasia, czyli Drohiczynie. Poznaliśmy także kilka miejsc związanych z wyznaniem prawosławnym i grekokatolickim. Na pewno zapadła Wam w pamięć Święta Góra Grabarka, Jabłeczna nad Bugiem z przepięknym monastyrem i Hajnówka z cerkwią wybudowaną w nowoczesnym stylu. Podziwialiśmy także dwa średniowieczne zamki w Iłży i Czersku. Następnie odwiedziliśmy muzeum gwizdka w Gwizdałach. Dowiedzieliśmy się, że Grójec i Góra Kalwaria to kraina owocowych sadów, gdzie produkuje się przepyszne soki. Na trasie naszej wycieczki nie mogło też zabraknąć bagna o miłej nazwie „Całowanie”. To szczególne miejsce zostało uznane za ptasią ostoję o randze europejskiej. Na torfowisku Całowanie można zobaczyć między innymi bociana czarnego. Na koniec „żwawym kurs galopkiem” udaliśmy się do stadniny koni w Janowie Podlaskim. Mam nadzieję, że lekcja była dla Was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to sprawdźcie swoją wiedzę na naszej stronie.

Klasa III

Temat: Odsiecz Wiedeńska 1683 r.      

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że w 1683 roku wielka armia turecka podeszła pod Wiedeń i zagroziła całej chrześcijańskiej Europie. Cesarz Austrii poprosił o pomoc Jana III Sobieskiego. Polski król niezwłocznie pośpieszył z odsieczą. W wielkim starciu z potęgą turecką  wojska chrześcijańskie dowodzone przez Sobieskiego odniosły świetne zwycięstwo. Jeśli jakieś ciekawostki umknęły wam z głowy, to zawsze możecie wejść na naszą stronę i odświeżyć swoją wiedzę.

Klasa IV

Temat: Jan Zamoyski i złoty wiek Polski. 

  1. Złoty wiek Polski.
  2. Jan Zamoyski – kanclerz i hetman.
  3. Założenie Zamościa.

Podręcznik, s. 76-79.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s. 79.

Klasa V/VI

Temat: Zjednoczenie Polski.

  1. Pierwsze próby zjednoczenia Polski.
  2. Walka Władysława Łokietka o władzę.
  3. Władysław Łokietek królem Polski.
  4. Konflikt z Krzyżakami.

Podręcznik s. 198-202.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s. 202.

Klasa VII

Temat: Walka o granicę zachodnią.  

Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, w jakich okolicznościach kształtowała się zachodnia granica odradzającej się Polski. Poznaliśmy przebieg powstania wielkopolskiego oraz trzech powstań śląskich. Na pewno pamiętacie, w jakich okolicznościach Polska utraciła Śląsk Cieszyński. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Wspomniany temat znajdziecie w waszym podręczniku na tych stronach 201-207.

Praca domowa:
Obejrzyj film: Sensacje XX Wieku_Odc.16: Chwała Zwycięzcom (2003)
Przeczytaj rozdziały z podręcznika na stronie 202 zatytułowane: Ustalenie granicy północnej oraz Wolne Miasto Gdańsk, a następnie odpowiedz na pytanie 5 ze strony 207.

Klasa VIII

Temat: Polska w okresie przemian ustrojowych.

  1. Budowa III Rzeczpospolitej.
  2. Gruba kreska.
  3. Polacy na Świecie: Edward Raczyński, Ryszard Kaczorowski, Czesław Miłosz, Zbigniew Brzeziński, Zbigniew Boniek i Czesław Lang.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Wczoraj i dziś klasa 8. Polska po II wojnie światowej. Początki III Rzeczpospolitej. s. 229-232.

Praca domowa: Podręcznik, strona 229, zadanie 3.

Klasa I LO N

Temat:  Monarchia Kazimierza Wielkiego. 

  1. Początek rządów Kazimierza Wielkiego.
  2. Rozstrzygnięcie sporów z Krzyżakami.

Podręcznik, s. 476-479.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s.783.

Klasa II LO N

Temat: Rządy Zygmunta III Wazy.

  1. Podwójna elekcja.
  2. Zygmunt III Waza i Jan Zamoyski. Król i hetman.
  3. Wybuch wojny ze Szwecją.

Podręcznik, s. 242-247.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s. 252.

Klasa II LO S / III LO S

Temat: Sprawa polska pod koniec II wojny światowej.

  1. Sprawa polska na konferencji w Teheranie.
  2. Polska lubelska.
  3. Jałta a sprawa polska
  4. Represje wobec Polskiego Państwa Podziemnego.

Zadanie domowe:

– Korzystając z internetu wyszukać informacji na temat: „Polityka aliantów wobec Polski”.

– Wysłuchać pieśni J. Kaczmarskiego pt. „Jałta”.