Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Nasze lektury. Czytamy opowiadanie Marii Kownackiej pt. „O kleksiku z kałamarza, który na nikogo nie zważa”.
Dawne przybory szkolne.
- Czytamy wiersz Marii Kownackiej pt. „O kleksiku z kałamarza, który na nikogo nie zważa”.
- Wypowiadamy się na temat treści tekstu.
- Słuchamy fragmentu „Plastusiowego pamiętnika”.
- Wymieniamy dawne przybory szkolne.
- Wykonujemy ilustracje do tekstu pt. „Plastusiowy pamiętnik”.
- Jak hodujemy rzeżuchę?
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 10 – 13; s. 13, ćw. 3.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 60 – 61.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 40.
Pomocne linki: (YT)
Klasa II
Temat: Spędzamy czas przed komputerem, korzystamy z internetu. Poznajemy zasady pisania „u”.
- Do czego służy internet? Jakie są zalety i wady korzystania z internetu? Wspólna dyskusja.
- Stwórz własne zasady korzystania z komputera. Stwórz własne zasady korzystania z Internetu. Jakie zasady panują w twoim domu?
- Przeczytaj na głos tekst Zofii Staneckiej pt. „Komputerowe zasady”, podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 10-11. Wykonaj polecenia 1-3 znajdujące się pod tekstem.
- Wykonaj ćwiczenia 1-2 na s. 10 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.
- Kiedy piszemy „u”? Podaj przykłady. Zapoznaj się z zasadami pisowni znajdującymi się w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 3 na s. 9.
- Wykonaj ćwiczenie 3 na s. 19 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.
Pomocne linki:
- Dzieci w sieci – co powinni wiedzieć najmłodsi, korzystając ze smartfona lub komputera
- pl – portal poświęcony bezpieczeństwu w internecie
- Seria filmów „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z internetu”
- Seria filmów „Bądź bezpieczny w sieci”
- Zasady pisowni „u”
Klasa III
Temat: Nasze lektury. Czytamy fragmenty utworu Marii Krüger pt. „Karolcia”.
- Poznajemy bohaterkę utworu – tytułową Karolcię.
- Opisujemy Karolcię oraz jej rodzinę (opis postaci).
- Porównujemy się z bohaterką utworu (podobieństwa i różnice).
- Ćwiczenia – test sprawdzający znajomość lektury „Karolcia” Marii Krüger, link tutaj.
- Kiedy piszemy „ch”? (ciąg dalszy, powtórzenie, ćwiczenia)
- Wykonaj ilustracje do lektury.
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 22 ćwiczenie 1 – 3.
„Elementarz odkrywców”, cz.2 ćwiczenia, s. 90 – 91 .
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „ch”, ciąg dalszy.
Pomocne linki:
- (PDF)„Karolcia”, Maria Krügier
- (YT) tutaj
- Podrecznik Flipbook/Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.3][pr_2019]
Język Polski
Klasa IV
Temat: Dlaczego Adama Mickiewicza nazywamy wielkim poetą polskim? Nasze lektury!
- Czytamy tekst Adama Mickiewicza pt. „Pani Twardowska”.
- Słuchamy fragmentu tekstu.
- Analizujemy treść utworu.
- Charakteryzujemy opisy przyrody w „Panu Tadeuszu”.
- Na czym polega piękno języka w utworach Adama Mickiewicza?
- Grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, s. 37 – 38
Linki:
(YT)
- „Pani Twardowska”
- „Pan Tadeusz”, opis przyrody
- „Pan Tadeusz”, opis przyrody
- Grupa podmiotu i grupa orzeczenia
Klasa V/VI
Temat: Nasze lektury. Czytamy utwory Adama Mickiewicza pt. „Powrót taty” oraz fragmenty „Pana Tadeusza”.
- Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza pt. „Pan Tadeusz” (opisy przyrody).
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „epopeja narodowa”, „modulacja”, „humorystyczny”.
- Wykonaj polecenia: Podręcznik, s. 196 – 197.
- Jakie znasz ballady Adamy Mickiewicza? Podaj przykłady.
- Kto to był mistrz Twardowski? Jaka znamy o nim legendę?
- Co to jest „cudzysłów”? Wykonaj ćw. związane z cudzysłowem w zeszycie ćwiczeń /ciąg dalszy ćw./.
Podręcznik „Słowa z uśmiechem”, s. 96 – 101.
Pomocne linki: (YT)
Klasa VII
Temat: Ballada „Lilije” Adama Mickiewicza jako wyraz romantycznego zainteresowania grozą.
- Tekst ballady znajdziesz tu.
- Obejrzyj inscenizację ballady tu.
- Rozwiąż test
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Jak napisać sprawozdanie? Wskazówki znajdziesz tu.
- Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
– wiem
– potrafię
– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Praca domowa
- Obejrzyj film tu.
- Napisz sprawozdanie z obejrzanego filmu lub dowolnej ballady.
Klasa VIII
Temat: „Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego.
- Obejrzyj to.
- Wybierzemy się na wycieczkę do Muzeum Powstania Warszawskiego tu.
- Zapoznaj się z tym materiałem.
Temat: Podanie w stylu urzędowym.
Praca domowa
Napisz podanie do wybranego przez siebie urzędu.
Klasa I LO N
Temat: Co należy wiedzieć o renesansie?
- Wstęp do nowej epoki. Obejrzyj to.
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu, tu i tu.
- Filozofia w renesansie tu i tu.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
– wiem
– potrafię
– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Link do lektury tu.
Klasa II LO N / LO S
Temat: Kwestia kobieca w pozytywizmie na podstawie „Marty” Elizy Orzeszkowej.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
– wiem
– potrafię
– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Praca domowa
Na podstawie lektury scharakteryzuj sytuację kobiet w XIX wieku
Klasa III LO S
Temat: Recenzja filmu na podstawie powieści „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
Praca domowa
Napisz recenzję obejrzanego filmu lub spektaklu.
Temat: Sami przeciw wszystkim na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legenda o ostatnim turze na Roztoczu oraz o „Piekiełku”.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, gdzie leży Roztocze. Na pewno zapamiętaliście, że kraina ta jest przepięknym regionem Polski. Żyją tam dzikie koniki polskie oraz rosną największe drzewa w naszej ojczyźnie. Omawialiśmy także legendę o ostatnim turze na Roztoczu i poznaliśmy historie powstania roztoczańskiego „Piekiełka”. Pamiętacie, co chciał zrobić diabeł, aby nie dopuścić do ślubu Kasi i Janka? Jeśli nie, to zapraszam was do zaglądnięcia na naszą stronę i odświeżenia swojej wiedzy.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Mazowsze i Podlasie.
Na ostatnich zajęciach w dalszym ciągu zwiedzaliśmy Mazowsze i Podlasie. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy w historycznej stolicy Podlasia, czyli Drohiczynie. Poznaliśmy także kilka miejsc związanych z wyznaniem prawosławnym i grekokatolickim. Na pewno zapadła Wam w pamięć Święta Góra Grabarka, Jabłeczna nad Bugiem z przepięknym monastyrem i Hajnówka z cerkwią wybudowaną w nowoczesnym stylu. Podziwialiśmy także dwa średniowieczne zamki w Iłży i Czersku. Następnie odwiedziliśmy muzeum gwizdka w Gwizdałach. Dowiedzieliśmy się, że Grójec i Góra Kalwaria to kraina owocowych sadów, gdzie produkuje się przepyszne soki. Na trasie naszej wycieczki nie mogło też zabraknąć bagna o miłej nazwie „Całowanie”. To szczególne miejsce zostało uznane za ptasią ostoję o randze europejskiej. Na torfowisku Całowanie można zobaczyć między innymi bociana czarnego. Na koniec „żwawym kurs galopkiem” udaliśmy się do stadniny koni w Janowie Podlaskim. Mam nadzieję, że lekcja była dla Was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to sprawdźcie swoją wiedzę na naszej stronie.
Klasa III
Temat: Odsiecz Wiedeńska 1683 r.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że w 1683 roku wielka armia turecka podeszła pod Wiedeń i zagroziła całej chrześcijańskiej Europie. Cesarz Austrii poprosił o pomoc Jana III Sobieskiego. Polski król niezwłocznie pośpieszył z odsieczą. W wielkim starciu z potęgą turecką wojska chrześcijańskie dowodzone przez Sobieskiego odniosły świetne zwycięstwo. Jeśli jakieś ciekawostki umknęły wam z głowy, to zawsze możecie wejść na naszą stronę i odświeżyć swoją wiedzę.
Klasa IV
Temat: Jan Zamoyski i złoty wiek Polski.
- Złoty wiek Polski.
- Jan Zamoyski – kanclerz i hetman.
- Założenie Zamościa.
Podręcznik, s. 76-79.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 79.
Klasa V/VI
Temat: Zjednoczenie Polski.
- Pierwsze próby zjednoczenia Polski.
- Walka Władysława Łokietka o władzę.
- Władysław Łokietek królem Polski.
- Konflikt z Krzyżakami.
Podręcznik s. 198-202.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 202.
Klasa VII
Temat: Walka o granicę zachodnią.
Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, w jakich okolicznościach kształtowała się zachodnia granica odradzającej się Polski. Poznaliśmy przebieg powstania wielkopolskiego oraz trzech powstań śląskich. Na pewno pamiętacie, w jakich okolicznościach Polska utraciła Śląsk Cieszyński. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Wspomniany temat znajdziecie w waszym podręczniku na tych stronach 201-207.
Praca domowa:
Obejrzyj film: Sensacje XX Wieku_Odc.16: Chwała Zwycięzcom (2003)
Przeczytaj rozdziały z podręcznika na stronie 202 zatytułowane: Ustalenie granicy północnej oraz Wolne Miasto Gdańsk, a następnie odpowiedz na pytanie 5 ze strony 207.
Klasa VIII
Temat: Polska w okresie przemian ustrojowych.
- Budowa III Rzeczpospolitej.
- Gruba kreska.
- Polacy na Świecie: Edward Raczyński, Ryszard Kaczorowski, Czesław Miłosz, Zbigniew Brzeziński, Zbigniew Boniek i Czesław Lang.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Wczoraj i dziś klasa 8. Polska po II wojnie światowej. Początki III Rzeczpospolitej. s. 229-232.
Praca domowa: Podręcznik, strona 229, zadanie 3.
Klasa I LO N
Temat: Monarchia Kazimierza Wielkiego.
- Początek rządów Kazimierza Wielkiego.
- Rozstrzygnięcie sporów z Krzyżakami.
Podręcznik, s. 476-479.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s.783.
Klasa II LO N
Temat: Rządy Zygmunta III Wazy.
- Podwójna elekcja.
- Zygmunt III Waza i Jan Zamoyski. Król i hetman.
- Wybuch wojny ze Szwecją.
Podręcznik, s. 242-247.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 252.
Klasa II LO S / III LO S
Temat: Sprawa polska pod koniec II wojny światowej.
- Sprawa polska na konferencji w Teheranie.
- Polska lubelska.
- Jałta a sprawa polska
- Represje wobec Polskiego Państwa Podziemnego.
Zadanie domowe:
– Korzystając z internetu wyszukać informacji na temat: „Polityka aliantów wobec Polski”.
– Wysłuchać pieśni J. Kaczmarskiego pt. „Jałta”.