Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Nasze lektury. Czytamy lekturę pt. „O wróbelku Elemelku” Marii Łachockiej.
- Czytamy fragmenty tekstu Marii Łachockiej pt. „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele”.
- Wypowiadamy się na temat treści tekstu.
- Słuchamy fragmentu tekstu „O wróbelku Elemelku”.
- Jak powinniśmy dbać o zdrowie?
- Wykonujemy ilustracje do tekstu pt. „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele”.
- Dwuznak „sz”.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 24 – 25; s. 25, ćw. 1 – 4; s. 26 – 27.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 41 – 42.
Pomocne linki:
Elementarz-odkrywcow-klasa-1-czesc-3-podrecznik
(YT)
Jak Wróbelek Elemelek w szkole uczył się literek
Klasa II
Temat: „Świat sprzed stu lat”, rozmowa z historykiem.
- Jak wyglądał kiedyś świat? Jakie odkrycie dokonane w ciągu ostatnich stu lat uważasz za najważniejsze? Jakie zawody przestały istnieć? Odpowiedz, korzystając z tekstu Wojciecha Widłaka pt. „Świat sprzed stu lat”, podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 18-19.
- Co to jest „czasownik”? Na jakie pytania odpowiada? Zapoznaj się z materiałami zamieszczonymi na ten temat na stronie 20 w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 3 i z prezentacją. Podaj inne przykłady. Wykonaj krótką notatkę na ten temat w zeszycie.
- Poznaj zasadę pisania końcówki „-ówka” w wyrazach – s. 22 w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 3.
- Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3:
3-4 na s. 25, 4 na s. 29 i 4 na s. 35.
Ciekawe linki:
- Jak bawiły się dzieci na wsi sto lat temu?
- Jak się żyło 100 LAT TEMU w wiejskiej chacie
- Seria filmów na kanale Muzeum Wsi Kieleckiej pt. „Ginące zawody”
- Największe odkrycia i wynalazki w dziejach ludzkości cz. 1, 2, 3
- Jak się latało w latach 30. XX wieku
- Części mowy – czasowniki
Klasa III
Temat: Nasze lektury. Czytamy fragmenty utworu Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”.
- Poznajemy bohaterów utworu.
- Opisujemy bohaterów utworu.
- Porównujemy się z nimi (podobieństwa i różnice).
- Czy ważne są dla nas przyjaźnie i kontakt z rówieśnikami? Dyskusja.
- Kiedy piszemy „h” (ciąg dalszy, powtórzenie, ćwiczenia)?
- Wykonaj ilustracje do lektury.
„Elementarz odkrywców”, cz. 2 ćwiczenia, s. 90 – 91 .
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „h”, ciąg dalszy.
Pomocne linki: (YT)
„Dzieci z Bullerbyn” (audiobook)
Podrecznik Flipbook/Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.3][pr_2019]
Ortografia obrazkowa – zasady pisowni h: kiedy piszemy samo „h”
Język Polski
Klasa IV
Temat: Baśniowy przepis na supermena. Czytamy baśń pt. „O Waligórze i Wyrwidębie”.
- Czytamy tekst Kazimierza Władysława Wojcickiego pt. „O Waligórze i Wyrwidębie”.
- Słuchamy fragmentu tekstu.
- Analizujemy treść utworu.
- Analizujemy pojęcia: motyw wędrowny, zdarzenie, postać, przedmiot.
- Baśń. Jak „tworzy się baśń”?
- Związki wyrazowe w zdaniu.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, s. 147 – 148; s. 149, ćwiczenia 1 – 6; s. 150, ćwiczenia; s. 151 – 153.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, s. 39 – 41 .
Linki:
(YT)
Klasa V/VI
Temat: Poeci… na start. Czytamy wiersz Kazimierza Wierzyńskiego pt. „Poeci na start”.
- Przeczytaj fragment tekstu Kazimierza Wierzyńskiego pt. „Poeci na start”.
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „bohater liryczny”.
- Wykonaj polecenia: Podręcznik, s. 114 – 115.
- Co to są wykrzyknienia? Podaj przykłady.
- Jakie znamy dyscypliny sportowe? Jakich znamy wybitnych sportowców?
- Zdanie wykrzyknikowe. Wykonaj ćw. związane ze zdaniem wykrzyknikowym w zeszycie ćwiczeń. /ciąg dalszy ćw./.
Podręcznik, „Słowa z uśmiechem”, s. 114 – 115.
Pomocne linki:
(YT)
Kazimierz Wierzyński „Na start”
Klasa VII
Temat: Utrwalenie wiadomości o balladach Adama Mickiewicza.
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
- Zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy:
- „Nie” piszemy łącznie:
- z rzeczownikami (nieporządek, niechęć, nieprzyjaciel),
- z przymiotnikami (niemiły, nieczynny, niemłody),
- z przysłówkami utworzonymi od zaprzeczonych przymiotników (niesmacznie, niespokojnie, niedobrze),
- z niektórymi zaimkami i liczebnikami, które maja zupełnie inne znaczenie z przeczeniem „nie” oraz bez przeczenia (niejaki, niewielu, niektórzy),
- z formami stopnia wyższego i najwyższego przymiotników i przysłówków, które bez „nie” nie występują wcale lub jeśli „nie” oznacza cechę przeciwstawną podstawowego przymiotnika i przysłówka (niedorzeczny – niedorzeczniejszy – najniedorzeczniejszy),
- z imiesłowami przymiotnikowymi użytymi w znaczeniu przymiotnikowym (niedościgniony – czyli doskonały, niezbadany – czyli tajemniczy).
- „Nie” piszemy rozdzielnie:
- z osobowymi formami czasownika (nie jestem, nie czytaj, nie mieszkaliby),
- z bezokolicznikiem (nie kupić, nie znaleźć, nie biec),
- z osobowymi formami czasownika występującymi w funkcji bezosobowej (nie powinno się, nie wypada, nie należało),
- z wyrazami, które występują w znaczeniu czasownikowym lub w funkcji orzecznika (nie można, nie szkoda, nie żal),
- z bezosobowymi formami czasownika zakończonymi na –no, – to (nie zrobiono, nie rozpoczęto, nie odszukano),
- z imiesłowami przysłówkowymi (nie zrobiwszy, nie śpiąc, nie doszedłszy),
- z imiesłowami przymiotnikowymi użytymi w znaczeniu czasownikowym (nie pracujący mężczyzna, nie rosnące kwiaty, nie rozwiązane zadanie),
- z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym (nie łatwiejszy, nie większy, nie najkrótszy),
- z przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (nie łatwiej, nie prędzej, nie najdoskonalej),
- z przysłówkami pochodzącymi od przymiotników (nie bardzo, nie zawsze, nie teraz),
- z rzeczownikami, przymiotnikami, przysłówkami, jeżeli „nie” wyraża przeciwstawienie (Nie pogoda, lecz zły stan zdrowia opóźnił wyjazd Eweliny ad morze.),
- z liczebnikami (nie raz, nie dwa, nie czworo),
- z zaimkami (nie mój, nie tamten, nie każdy).
- „Nie” piszemy łącznie:
- Sprawdź się tu.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
– wiem
– potrafię
– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Klasa VIII
Temat: Jak skutecznie przemawiać?
Temat: Podanie w stylu urzędowym.
Klasa I LO N
Temat: Fraszki Jana Kochanowskiego.
Praca domowa
- Porównaj założenia filozofów starożytnych, średniowiecznych i renesansowych (po jednym z każdej epoki).
- Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 5.
- Przeczytaj „Odprawę posłów greckich” Jana Kochanowskiego. Link do niej znajdziesz pod lekcją.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
– wiem
– potrafię
– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Link do lektury tu.
Klasa II LO N / LO S
Temat: Do „Lalki” Bolesława Prusa pierwsze zbliżenie.
- Najpierw posłuchaj tego.
- Mapa mentalna „Lalki” znajduje się
- Kilka słów o publicystyce
- Prasówkę z „Lalki” znajdziesz
Temat: Piszemy felieton.
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Wykonaj wszystkie ćwiczenia.
- Napisz notatkę z lekcji dotyczącą felietonu. Uwzględnij w niej tematykę gatunku, cechy stylu i kompozycji, kreację narratora oraz funkcję felietonu.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
– wiem
– potrafię
– nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Klasa III LO S
Temat: „Sami przeciw wszystkim” – „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Praca domowa
Napisz recenzję obejrzanego filmu lub spektaklu.
Temat: Sami przeciw wszystkim na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Praca domowa
- Wskaż – na podstawie przywołanych fragmentów i w odniesieniu do całości tekstu Zdążyć przed Panem Bogiem– pięć głównych tematów, jakie – twoim zdaniem – pojawiają się w opowieści Edelmana. Uzasadnij swój wybór.
- Wskaż – na podstawie znajomości całego tekstu Zdążyć przed Panem Bogiem– jakie wartości, zdaniem Edelmana, mogły ocalić człowieka w czasie wojny. Wyjaśnij metaforyczne znaczenie tytułu utworu. Poszukaj odpowiednich cytatów.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legenda o Warsie i Sawie oraz legenda o herbie Lublina.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy pracowitego rybaka Warsa i piękną syrenę Sawę. Dowiedzieliśmy się, że w miejscu małej wioski rybackiej powstało duże miasto, które w 1596 roku zostało stolicą Polski. Omawialiśmy także legendę o herbie Lublina. Pamiętacie jakiego psikusa sprawił malarz, który namalował herb tego miasta? Jeśli nie, to zapraszam was do zaglądnięcia na naszą stronę i odświeżenia swojej wiedzy.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Mazowsze i Podlasie.
Na ostatnich zajęciach w dalszym ciągu zwiedzaliśmy Mazowsze i Podlasie. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy w Kampinoskim Parku Narodowym, który sąsiaduje z Warszawą. Na pewno zapamiętaliście, że symbolem tego parku jest sympatyczny zwierzak, jakim jest łoś. Poznaliśmy także dwie legendy związane z Kazimierzem Dolnym. Pierwsza z nich ukazała nam historię psa Kwadrata, a druga przedstawiła losy sprytnego koguta, który przechytrzył diabła. Jestem pewien, że zapadły Wam w pamięć historie związane z Lublinem. Już nikt z was nie zapomni, jak to się stało, że koziołek trafił do herbu tego miasta. Mam nadzieję, że nie przestraszyliście się mrożącej krew w żyłach historii o czarciej łapie. Naszą wędrówkę zakończyliśmy w barwnym i pięknym Łowiczu. Tam poznaliśmy elementy stroju łowickiego i piękne łowickie wycinanki. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to sprawdźcie swoją wiedzę na naszej stronie.
Klasa III
Temat: Konfederacja barska.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że wieloletnie wojny bardzo osłabiły Polskę. Sejm nie był w stanie naprawić sytuacji, bo posłowie nadużywali zasady liberum veto. Ponadto obce mocarstwa mieszały się w nasze wewnętrzne sprawy. W końcu w Polakach obudziły się uczucia patriotyczne i wystąpili zbrojnie przeciwko obcym ingerencjom. Tak doszło do wybuchu powstania, które przeszło do historii jako konfederacja barska (1768–1772). Polska za ten bunt zapłaciła wysoką cenę. Rosja, Prusy i Austria dokonały w 1772 roku pierwszego rozbioru Polski. Mam nadzieję, że utkwiły wam w pamięci dwie postacie historyczne. Pierwszą z nich był Kazimierz Pułaski, bohater Polski i USA, a drugą poseł z Nowogródka, który za wszelką cenę nie chciał dopuścić do rozbioru Polski. Jeśli jakieś ciekawostki umknęły wam z głowy, to zawsze możecie wejść na naszą stronę i odświeżyć swoją wiedzę.
Klasa IV
Temat: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.
- Wybuch powstania styczniowego.
- Państwo podziemne w czasie powstania.
- Romuald Traugutt na czele powstania.
- Pamięć o powstaniu styczniowym.
Podręcznik, s. 99-103.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 103
Klasa V/VI
Temat: Monarchia stanowa w Polsce.
- Monarchia patrymonialna.
- Monarchia stanowa.
- Jak narodził się stan szlachecki?
- Przywileje szlacheckie.
Podręcznik s. 222-227.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 3, s. 227.
Klasa VII
Temat: Walka o granicę wschodnią.
Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, w jakich okolicznościach kształtowała się wschodnia granica odradzającej się Polski. Poznaliśmy przebieg walk z Ukraińcami o Lwów, a także historię konfliktu między Polską a Rosją sowiecką. Mam nadzieję, że utkwiła Wam w pamięci bitwa warszawska, która ocaliła nie tylko Polskę ale i Europę. Na końcu lekcji dowiedzieliśmy się, jak sprytnie Józef Piłsudski wraz z gen. Lucjanem Żeligowskim doprowadzili do przyłączenia Wileńszczyzny do Polski. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Wspomniany temat znajdziecie w waszym podręczniku na stronach 201 – 207.
Praca domowa:
Obejrzyj film:
Sensacje XX wieku Wojna Polsko Bolszewicka 1920
Sensacje XX Wieku Szabla Polska
Klasa VIII
Temat: Polska w NATO i Unii Europejskiej.
- Przyjęcie Polski do NATO.
- Przyjęcie Polski do UE.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Wczoraj i dziś klasa 8. Polska po II wojnie światowej. Polska w NATO i UE. s. 253-256.
Praca domowa: Podręcznik strona 256, zadanie 1.
Klasa I LO N
Temat: Panowanie Kazimierza Jagiellończyka.
- Rządy Władysława Warneńczyka.
- Opozycja stanowa w państwie zakonnym.
- Wojna trzynastoletnia i drugi pokój toruński.
- Polityka dynastyczna Kazimierza Jagiellończyka.
Podręcznik, s. 533-539.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 3, s. 539, oraz postanowienia drugiego pokoju toruńskiego.
Klasa II LO N
Klasa II LO S / III LO S
Temat: Położenie i granice Polski.
- Położenie fizycznogeograficzne i matematyczne Polski.
- Powierzchnia administracyjna i granice Polski.
Podręcznik, s. 6-8.
Zadanie domowe:
Zapoznaj się z materiałem – dzieje geologiczne obszaru Polski.