Lekcje zdalne 10.04.2021

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Jak będziemy świętować wspólnie Dzień Ziemi?

  1. Co szkodzi naszej planecie? Wymień.
  2. Czytamy tekst M. Strzałkowskiej pt. „Kto ma olej w głowie” z podziałem na role.
  3. Poznajemy potwora ekologicznego!
  4. Dwuznak „dz”.
  5. Co to są przeciwieństwa?

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 32 – 33 ; s. 75, ćw. 1 – 5; s. 36 ćwiczenie 1 – 4; s. 38 – 39, s. 39 ćwiczenie 1 – 3; s. 37.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).

Pomocne linki: (YT)

Klasa II

Temat: Przyjaciele z bajek. Poznajemy wiersz Ignacego Krasickiego pt. „Przyjaciele”.

  1. Czytamy wiersz Ignacego Krasickiego pt. „Przyjaciele”.
  2. Wypisujemy nieznane słowa z tekstu.
  3. Opowiadamy o losie zajączka.
  4. Co to jest morał? Czy znasz powiedzenie: „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”?
  5. Co wiesz o autorze wiersza? Odpowiedz.
  6. Piszemy własną bajkę o zwierzętach.
  7. Kiedy piszemy „rz” (cd. zasad)? (podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 61 i 73)
  8. Wykonaj ćw. 3 i 4 na s. 75 oraz 4 na s. 83 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 3.

Pomocne linki:

Klasa III

Temat: Co to jest ekologia? 

  1. Czytamy tekst pt. „Kłopotliwe śmieci”.
  2. Co to jest ekologia? Uzasadnij swoją wypowiedź.
  3. Jak należy dbać o środowisko? Co należy, a czego nie wolno robić?
  4. Jak my dbamy o środowisko? Nasza „mała ekologia”.
  5. Co to jest rodzina wyrazów?

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 41, ćwiczenia 1- 2 oraz s. 47, ćwiczenia 1 – 3.

„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, cd.

Pomocne linki: (YT)

link – Podrecznik Flipbook/Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.3][pr_2019]

Język Polski

Klasa IV

Temat: Mówisz i masz – magia czerwonego krzesła. Czytamy tekst Andrzeja Maleszki pt. „Magiczne drzewo”.

  1. Czytamy tekst pt. „Magiczne drzewo”.
  2. Słuchamy fragmentu tekstu.
  3. Analizujemy treść utworu.
  4. Jak piszemy „ogłoszenie”? Rady dla piszących.
  5. Mowa znaków.

„Słowa z uśmiechem. Język polski”, s. 168 – 172; s. 173 ćwiczenia 1 – 6; s. 174 – 176.

„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, s. 45 .

Linki:  (YT)

Klasa V/VI

Temat: „W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, czytamy fragmenty tekstu Anny Czerwińskiej-Rydel.

  1. Przeczytaj fragment tekstu Anny Czerwińskiej-Rydel o Marii Skłodowskiej-Curie.
  2. Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
  3. Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazów: „pierwiastek promieniotwórczy”, „rad”, „polon”.
  4. Co wiesz na temat Marii Skłodowskiej-Curie?
  5. Co wiesz na temat kobiet na przełomie XIX i XX wieku?

Podręcznik, „Słowa z uśmiechem”, s. 124 – 126.

Pomocne linki: (YT)

Klasa VII/VIII

Temat: Przydawki, okoliczniki i dopełnienia wzbogacają wypowiedzenia.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu, tu i tu.
  2. Wykonaj wszystkie ćwiczenia.
  3. Sprawdź się tu, tu, tu, tu, tu i tu.

Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

  • wiem
  • potrafię
  • nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Praca domowa

  1. Przeczytaj „Zemstę” Aleksandra Fredry. Link do lektury znajdziesz tu.
  2. Przygotuj się do sprawdzianu na temat części zdania.

Klasa I LO N

Temat: Powtórzenie wiadomości o twórczości Jana Kochanowskiego.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu, tu i tu. Wykonaj ćwiczenia.
  2. Interpretację Pieśni XXIV znajdziesz
  3. Podsumujmy tu, tu, tu i tu.

Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

  • wiem
  • potrafię
  • nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Klasa II LO N / LO S

Temat: Naturalizm i realizm w literaturze.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  2. Wykonaj wszystkie ćwiczenia.

Temat: Dyktando sprawdzające zasady polskiej ortografii.

Klasa III LO S

Temat: Powtórzenie wiadomości – wojna i okupacja.

  1. Obejrzyj to.
  2. Zapoznaj się z tym.
  3. Przeczytaj i wykonaj to.
  4. Jako podsumowanie wykonaj ten

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legendy ze Śląska. 

Na ostatniej lekcji poznaliśmy trzy legendy. Pierwsza z nich opowiadała nam o tym, jak powstało Opole. W drugiej poznaliśmy złego demona o imieniu Szarlej z kopalni w Olkuszu. Ostatnia historia przeniosła nas na polanę, gdzie trzej bracia: Bolko, Leszko i Cieszko, polowali na dzikie zwierzęta. Przygoda, którą przeżyli, skłoniła ich do założenia tam grodu o nazwie Cieszyn. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam ciekawe materiały z ostatnich zajęć.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Śląsk.

Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Śląsk. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy z wysokości 1725 m n.p.m. ze szczytu Babiej Góry. Nie było to jedyne wzniesienie, jakie zdobyliśmy podczas naszej lekcji. Wspięliśmy się także na Górę św. Anny, Ślężę i Śnieżkę. Podziwialiśmy piękno Gór Stołowych i Karkonoszy. Dowiedzieliśmy się, że Bielsko Biała to nie tylko miasto, w którym produkowano Fiata 126 p, ale także piękne filmy rysunkowe. Poznaliśmy kilka wyjątkowych zamków: Będzin, Bolków i Brzeg. W Jaworze i Świdnicy podziwialiśmy niezwykłe protestanckie kościoły z drewna. Zajrzeliśmy także do muzeum papiernictwa w Dusznikach Zdroju i muzeum zapałek w Bystrzycy Kłodzkiej. Zapraszam Was do zaglądnięcia  na naszą stronę. Znajdziecie tam prezentację z ostatniej lekcji.

Klasa III

Temat: Wielka Emigracja i praca organiczna.       

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że po upadku powstania listopadowego wielu Polaków udało się na emigrację. Byli to głównie wojskowi, pisarze, artyści poeci, pisarze i naukowcy. Wśród najważniejszych osób należy wymienić: generała Józefa Bema, Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, Jana Czerskiego, Benedykta Dybowskiego, Ignacego Domeykę, Fryderyka Chopina, Pawła Strzeleckiego i Ernesta Malinowskiego. Kiedy okazało się, że powstania zbrojne nie przynoszą Polsce niepodległości, Polacy postanowili odbudować Ojczyznę ciężką pracą i nauką. Do historii przeszła bohaterska postawa dzieci z Wrześni, które protestowały przeciwko nauce religii w języku niemieckim, oraz niezłomne zachowanie Michała Drzymały, który walczył z pruską biurokracją, mieszkając w wozie cyrkowym. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Zapraszam Was do zaglądnięcia  na naszą stronę. Znajdziecie tam materiały z ostatnich zajęć.

Klasa IV

Temat: Bitwa Warszawska.

  1. Rządy bolszewików w Rosji Sowieckiej.
  2. Wojna polsko-bolszewicka w latach 1919-1921.
  3. Bitwa Warszawska – sierpień 1920 r.
  4. Święto Wojska Polskiego – 15 sierpnia.

Pomocne linki:

Klasa V/VI

Temat: Ukształtowanie powierzchni Polski.

  1. Co to jest krajobraz?
  2. Krajobraz kulturowy.
  3. Krajobraz naturalny.
  4. Krajobrazy Polski.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Planeta Nowa. Podręcznik do geografii dla szkoły podstawowej. Klasa 5. Krajobraz Polski. Co to jest krajobraz? s. 34-39.

Klasa VII

Temat: Utrwalenie wiadomości.  

Na ostatnich zajęciach utrwalaliśmy zdobytą dotychczas wiedzę.

Praca domowa:
Przygotuj krótki referat na podane zagadnienia:
Anna Balun – Literatura międzywojenna
Maja Kamińska – Centralny Okręg Przemysłowy
Oskar Krasowski – Budowa Gdyni
Gabriela Lacková –  Technika i transport II Rzeczpospolitej

Klasa VIII

Temat: Polski Parlament.

  1. Polski Parlament.
  2. Funkcjonowanie Sejmu i Senatu.
  3. Jak uchwala się ustawę.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Dziś i jutro. Podręcznik do wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej.Klasa 8. Ustrój Rzeczpospolitej polskiej. Sejm i senat. s. 134-139.

Praca domowa: Podręcznik strona 137, zadanie 1 i 2.

Klasa I LO N

Klasa II LO N

Temat: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Polski.  

  1. Reformy sejmu konwokacyjnego i elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego 1764 r.
  2. Konfederacja barska 1768-1772.
  3. Sejm rozbiorowy 1773-1775.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Klasa 2. Kryzys i upadek Rzeczpospolitej. Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Polski. s. 422-431.

Klasa I LO S / II LO S

Temat: Najważniejsze wydarzenia w przeszłości geologicznej Polski. Najważniejsze surowce mineralne w Polsce.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu, tu i tu.
  2. Dla zainteresowanych

Przeczytaj informacje na ten temat w podręczniku na stronach 14 i 16.

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels