Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Wizyta w teatrze.
- Co wiemy na temat teatru?
- Jakie znamy wyrazy związane z teatrem?
- Co to jest „teatr lalek”?
- Spółgłoski miękkie.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 72, ćw. 1 – 4; s. 73 ćwiczenie 1 – 2; s. 84 – 85.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).
Pomocne linki: (YT)
- Jak powstaje spektakl teatralny?
- Teatr
- Spółgłoski miękkie
- Spółgłoski miękkie
- Elementarz-odkrywcow-klasa-1-czesc-3-podrecznik
Klasa II
Temat: Co to jest ekologia? Czytamy tekst Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Niewielki, ale śliczny Wiosenny Teatrzyk Ekologiczny”.
- Czytamy tekst z podziałem na role (podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 14-15).
- Co to jest ekologia? Uzasadnij swoją wypowiedź.
- Jak należy dbać o środowisko? Co należy, a czego nie wolno robić? (podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 6-7 i 12-13).
- Jak my dbamy o środowisko? Nasza „mała ekologia”.
- Kiedy piszemy „rz” (cd. zasad)? (podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 10)
Pomocne linki:
- W kontakcie z naturą – film edukacyjny
- Dlaczego warto segregować śmieci?
- Zasady pisowni „rz”, cz. 1
- Zasady pisowni „rz”, cz. 2
- Zasady pisowni „rz”, cz. 3
Klasa III
Temat: Wizyta w teatrze. Czytamy tekst Marcina Brykczyńskiego pt. „Ale teatr”.
- Czytamy tekst pt. „Ale teatr”.
- Jakie znamy pojęcia związane z teatrem?
- Dlaczego należy chodzić do teatru? Uzasadnij swoją wypowiedź.
- Wyrazy z „nie”.
- Jak piszemy „nie” z czasownikami? Ćwiczenia.
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 80 – 81, ćwiczenia 1- 5.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, s. 55 – 57.
Pomocne linki: (YT)
- Jak powstaje spektakl teatralny?
- Teatr
- pisownia nie z czasownikami
- link – Podrecznik Flipbook/Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.3][pr_2019]
Język Polski
Klasa IV
Klasa V/VI
Klasa VII/VIII
Temat: Uczymy się pisać rozprawkę.
- Posłuchaj
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Karty pracy znajdziesz na classroom.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
- wiem
- potrafię
- nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Praca domowa
- Przeczytaj „Zemstę” Aleksandra Fredry. Link do lektury znajdziesz tu.
- Wykonaj ćwiczenia, kartę pracy wydrukuj, wypełnij i prześlij do mnie na adres: bratyslawa@orpeg.pl
Klasa I LO N
Temat: Jak mówić i pisać pięknie oraz przekonująco? Ćwiczenia stylistyczne.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na s. 89 – 94 oraz
- Posłuchaj tego i tego.
- Napisz w zeszycie notatkę z lekcji.
Praca domowa
Przygotuj własny plan rozprawki do następującego tematu: Czy zgadzasz się z opinią, że o człowieku świadczą nie słowa, a jego czyny? Pamiętaj, że jest to hipoteza, więc potrzebujesz argumentów i kontrargumentów.
Uzupełnij:
Po dzisiejszej lekcji:
- wiem
- potrafię
- nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Klasa II LO N / LO S / Klasa III LO S
Temat: Jak mówić i pisać pięknie oraz przekonująco? Ćwiczenia stylistyczne.
Praca domowa
Napisz rozprawkę na jeden z wybranych tematów:
- Co przede wszystkim decyduje o ludzkim losie? Odwołaj się do problemów przedstawionych w „Lalce” B. Prusa i innych utworów okresu pozytywizmu.
- Czy istnieje antysemityzm? Odwołaj się do „Mendla Gdańskiego”, informacji historycznych, uzasadnij swoją opinię.
- Wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne – co przede wszystkim decyduje o ludzkim losie? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do wybranego fragmentu „Lalki”, całego utworu (klasa II i III) lub literatury czasu okupacji i stalinizmu (klasa III).
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legendy ze Śląska.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy trzy legendy. Pierwsza z nich opowiadała nam o niespodziewanym zniknięciu klasztoru na Goju. W drugiej poznaliśmy tajemnicę przepięknej księżniczki Meluzyny. Ostatnia historia przeniosła nas w czasy średniowieczne. Zagadka trzech kamiennych masek: kobiety, mężczyzny i kozy została wyjaśniona. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam ciekawe materiały z ostatnich zajęć.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Śląsk.
Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Śląsk. Poznaliśmy wiele ciekawych miejsc. Pierwsze kroki skierowaliśmy do Nikiszowic, czyli zabytkowego osiedla robotniczego w Katowicach. Następnie podziwialiśmy okazały zamek Chojnik oraz Karkonosze ze szczytu Śnieżki. Przez chwilę mogliśmy się poczuć jak Guliwer w krainie Liliputów za sprawą parku miniatur w Kowarach. Nasze ogromne zainteresowanie wzbudził Jurapark w Krasiejowie. Zachwycił nas także bajkowy zamek w Mosznej z 99 wieżami. Na koniec odwiedziliśmy Opole. Podziwialiśmy tam scenę koncertową, na której odbywa się Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej. Wysłuchaliśmy także oryginalnego hymnu Opola. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam prezentację z ostatniej lekcji.
Klasa III
Temat: Polskie drogi do niepodległości.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że po wybuchu I wojny światowej dla Polaków pojawiła się nadzieja na odzyskanie niepodległości. Zapoznaliśmy się z historią Legionów Polskich oraz Błękitnej Armii. Były to najważniejsze formacje wojskowe, które walczyły o odzyskanie niepodległości. Poznaliśmy także sylwetki Polaków, którzy walnie przyczynili się do odrodzenia Polski: Józefa Piłsudskiego, gen. Józefa Hallera i Romana Dmowskiego. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam materiały z ostatnich zajęć.
Klasa IV
Temat: Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni.
- Wybrzeże polskie po I wojnie światowej. Przyczyny i przebieg budowy Gdyni.
- Wpływ Eugeniusza Kwiatkowskiego na rozwój gospodarczy Polski.
- Gospodarka II Rzeczypospolitej. Centralny Okręg Przemysłowy (COP).
Pomocne linki:
- Port Gdynia. Jak powstawała perła II RP?
- Prosta Historia – Budowa Gdyni i Eugeniusz Kwiatkowski
- Pomniki Historii – Gdynia
- Przedwojenna Gdynia w „Archiwalnym Fotoplastikonie Online”
- Eugeniusz Kwiatkowski
- COP
Klasa V/VI
Temat: Krajobraz nadmorski – Morze Bałtyckie.
- Wpływ wody i wiatru na nadmorski krajobraz.
- Jak zatoki zmieniają się w jeziora?
- Nadmorski świat roślin i zwierząt.
- Gospodarka na wybrzeżu.
- Słowiński Park Narodowy.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Planeta Nowa. Podręcznik do geografii dla szkoły podstawowej. Klasa 5. Krajobraz nadmorski Wybrzeża Słowińskiego. s. 40-44.
Klasa VII
Temat: Osiągnięcia II Rzeczpospolitej.
- Budowa Gdyni.
- COP.
- Literatura międzywojenna.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację na temat: „Moja Ojczyzna – mój region”. (Termin prezentacji 29 maja 2021 r.)
Klasa VIII
Temat: Prezydent Polski i rząd.
- Prezydent RP
- Wybory prezydenckie
- Rada Ministrów
- Procedura tworzenia rządu
- Współdziałanie rządu i prezydenta
- Prezydenci po 1989 r.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Dziś i jutro. Podręcznik do wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej.Klasa 8. Prezydent i Rada Ministrów. s. 140-145.
Praca domowa: Podręcznik strona 144, zadanie 1.
Klasa I LO N / Klasa II LO S
Temat: Klimat Polski.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku w rozdziale 4 oraz tu i tu.
- Zacznijmy od tego.
- Posłuchaj tego i tego.
- Podsumujmy tym.
Napisz w zeszycie notatkę z lekcji.
Klasa II LO N
Temat: Rzeczpospolita w dobie Sejmu Wielkiego.
- Sytuacja polityczna po I rozbiorze.
- Główne stronnictwa Sejmu Czteroletniego.
- Reformy Sejmu Czteroletniego.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Klasa 2. Kryzys i upadek Rzeczpospolitej. Rzeczpospolita w dobie Sejmu Wielkiego. s. 441-449.
Photo by Julia M Cameron from Pexels