Lekcje zdalne 15.05.2021

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Ptasie gniazda. Jakie znamy leśne ptaki?

  1. Wymień znane leśne ptaki.
  2. Czytamy na głos „Kto puka” Tomasza Szweda.
  3. Wymieniamy obowiązki taty i mamy sikorki.
  4. Ćwiczymy spółgłoski miękkie: „ć, ś, ź, ń, dź”.

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 18 – 19, ćw. 1 – 4; s. 20 – 21 oraz s. 22 – 23.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).

Pomocne linki: (YT)

Podręcznik Elementarz-odkrywcow-klasa-1-czesc-4-podrecznik/#p=1

Klasa II

Temat: Kolorowa łąka! Czytamy tekst Adama Bahdaja pt. „Malowany ul”.

  1. Słuchamy wspólnie tekstu pt. „Malowany ul”.
  2. Czytamy głośno tekst – podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 28-29
  3. Odpowiadamy na pytania 1-2 znajdujące się pod tekstem.
  4. Wykonujemy ćwiczenia 1, 2 i 6 na s. 39-41 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 4.
  5. Rozmawiamy o pszczołach – jaka jest ich rola w przyrodzie?
  6. Poznajemy sprzymierzeńców i wrogów ogrodników i rolników – podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 32.
  7. Wykonujemy ćwiczenia 4-5 na s. 45 w zeszycie ćwiczeń „Elementarz odkrywców”, cz. 4.
  8. Kiedy piszemy „rz”? Utrwalenie 9 poznanych spółgłosek, po których piszemy „rz”. Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 22.

Zadanie domowe:

Wykonaj w zeszycie ilustrację do przeczytanego na lekcji tekstu zgodnie z poleceniem 3 na s. 29 w podręczniku.

Pomocne linki:

Klasa III

Temat: Jan Matejko – wielki polski malarz historyczny.

  1. Co wiemy o Janie Matejce?
  2. Wymieniamy obrazy malarza.
  3. Opisujemy obraz pt. „Konstytucja 3 Maja”.
  4. Kim każdy z nas chciałby zostać w przyszłości?
  5. Układamy zdania z zawodami.

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 22 – 23, ćwiczenia 1- 4 oraz 20 – 21.

„Elementarz odkrywców”,  ćwiczenia cz. 4 (cd.).

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, s. 58 – 59.

Pomocne linki: (YT)

Podręcznik

Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.4][pr_2019]

Język Polski

Klasa IV

Temat: Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu… Czytamy wiersz Joanny Kulmowej pt. „Moje próżnowanie”.

  1. Czytamy wiersz.
  2. Słuchamy fragmentów innych tekstów rymowanych.
  3. Analizujemy treść utworu.
  4. Co to jest wiersz? Podaj przykłady.
  5. Pisownia wyrazów z „ó”.

„Słowa z uśmiechem. Język polski”, s. 200, s. 201 ćwiczenia 1 – 5 oraz polecenia.

„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, „ó”.

Pomocne linki: 

Linki:  (YT)

 

Klasa V/VI

Temat: Mity ożywają. „Ilustrowana księga mitów greckich”, Nikos i Ares Chadzinikolau.

  1. Przeczytaj fragmenty tekstu pt. „Ilustrowana księga mitów greckich”.
  2. Co wiesz na temat autorów? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
  3. Co to jest mitologia?
  4. Części mowy, cd., ćwiczenia.
  5. Pisownia wyrazów z „ó”.

Podręcznik, „Słowa z uśmiechem”, s. 137 – 145.

Pomocne linki: 

Klasa VII/VIII

Temat: Charakterystyka porównawcza Cześnika i Rejenta („Zemsta” Aleksandra Fredry).

  1. Najpierw przypomnij sobie lekturę tu ,tu i tu.
  2. Piszemy charakterystykę porównawczą. W tym celu przygotowujemy materiał na temat obu postaci. Możemy napisać taką charakterystykę na 2 sposoby:
    1. scharakteryzować najpierw Cześnika, a następnie Rejenta i napisać podsumowanie, na przykład:
      Cześnik Raptusiewicz to jedna z głównych postaci komedii Aleksandra Fredro, pt. „Zemsta”. Bohater ten jest typowym przedstawicielem Polski szlacheckiej. Wskazuje na to jego strój, sposób bycia i wyznawane wartości. Cześnik nosi się więc zgodnie z modą sarmacką. Jego ubiór stanowi kontusz z szerokim pasem, a nieodzownym atrybutem polskiego Sarmaty jest szabla, którą bohater nazywa „Panią Barską”.
      Główną cechą charakteru Cześnika, na którą wskazuje jego nazwisko, jest niezwykła porywczość. Raptusiewicz pochodzi bowiem od słowa „raptus”, które znaczy tyle, co gwałtownik i awanturnik. Można powiedzieć, że jest to typ osobowości cholerycznej. Dobrze charakteryzuje go Papkin, nazywając bohatera „wulkanem”.Cześnik zawsze mówi wcześniej niż się zastanowi. Z tego powodu wymykają mu się różne inwektywy, na przykład nazywa Papkina „cymbałem”.
    2. porównywać cały czas, czyli piszemy na zasadzie kontrastu, na przykład:

Choleryk i flegmatyk
Sylwetki obu bohaterów zostały zbudowane na zasadzie silnego kontrastu. Cześnik, jak wskazuje jego nazwisko Raptusiewicz, jest typowym cholerykiem. Łatwo więc wpada w złość i szybko ją uzewnętrznia. Ruga wszystkich dookoła, nie zważając na słowa. W swojej popędliwości nie może na czas znaleźć odpowiednich słów, dlatego używa zabawnego przerywnika „mocium panie”, który odejmuje jego srogości powagi. Z kolei Rejent to książkowy przykład flegmatyka. Jest powolny w ruchach i w mowie, a najlepiej charakter jego natury oddaje nazwisko Milczek, oznaczające człowieka małomównego i mrukliwego.

Gwałtownik i „cicha woda”
Obaj bohaterowie pragną wygrać w sporze o mur, ale za to zadanie zabierają się wykorzystując skrajnie różne metody. Cześnik, jak przystało na choleryka, nieustannie się piekli i wścieka. Kiedy dowiaduje się, że sąsiad naprawia swoją połowę muru, chce go natychmiast zburzyć:

Mur graniczny! Trzech na murze! Trzech wybiję, a mur zburzę, zburzę, zniszczę aż do ziemi.

Jego reakcja jest więc zupełnie nieprzemyślana. Cześnik nie miota jednak czczych gróźb, kiedy dochodzi bowiem do bójki o mur, chce zastrzelić Rejenta, celując do niego z broni palnej. Natomiast Rejent podchodzi do wszystkiego spokojnie, udaje nawet, że zdaje się na Bożą Opatrzność:

Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba.

Postanawia załatwić sprawę za plecami sąsiada. Zmusza murarzy do fałszywych zeznań i chce wytoczyć Cześnikowi proces za próbę zabójstwa.

 

Praca domowa

Napisz charakterystykę porównawczą Cześnika i Rejenta, bohaterów „Zemsty” Aleksandra Fredry.

Uzupełnij:

Po dzisiejszej lekcji:

  • wiem
  • potrafię
  • nie zrozumiałam/nie zrozumiałem

Klasa I LO N

Temat: Dwie miłości – Bóg i świat na podstawie utworów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Daniela Naborowskiego i Jana Andrzeja Morsztyna.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku (na stronach 133-148).
  2. Przypomnij sobie informacje o baroku
  3. Posłuchaj wierszy poetów barokowych

Praca domowa

Określ istotę barokowych rozważań o kruchości życia ludzkiego w oparciu o fragment „Myśli” Pascala i „Kruchość żywota ludzkiego” Daniela Naborowskiego. Teksty znajdziesz w podręczniku.

Klasa II LO N / LO S

Temat: Co wiemy o Witoldzie Pileckim? Koncert „Pilecki. Życie wypełnione Polską”.

  1. Obejrzyj koncert tu.
  2. Napisz recenzję z koncertu.

Temat: Sztuka i dekadencja w twórczości Kazimierza Przerwy Tetmajera.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  2. Posłuchaj tego i tego.

Praca domowa

Zinterpretuj wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera „Hymn do Nirwany”. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów. Tekst utworu znajdziesz tu.

Klasa III LO S

Temat: Młody człowiek świadomym odbiorcą mediów. Władza nad informacją.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu i tu.
  2. Wykonaj ćwiczenia.
  3. Fake news, czyli jak nie dać się oszukać. Obejrzyj to i przeczytaj to.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legendy bałtyckie.

Na ostatniej lekcji poznaliśmy legendę o szwedzkich żołnierzach przemienionych w buki oraz o kościele w Trzęsaczu pochłoniętym przez Bałtyk. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam ciekawe materiały z ostatnich zajęć.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Pomorze.

Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Pomorze. Podczas wirtualnej wycieczki zachwycił nas port w Gdyni. Podziwialiśmy także zamek Gniew. Zainteresowała nas grupa rekonstrukcji historycznej działająca przy tej twierdzy. Żwawo przemaszerowaliśmy przez Półwysep Helski, podziwiając Jastarnię, Juratę i Rozewie. Zawitaliśmy także na Kaszuby, gdzie odwiedziliśmy Kartuzy i Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam prezentację  z ostatniej lekcji.

Klasa III

Temat: II wojna światowa.

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, w jaki sposób doszło do wybuchu II wojny światowej. Poznaliśmy bohaterstwo naszych żołnierzy, którzy dzielnie walczyli w obronie swojej ojczyzny. Podziwialiśmy także niezłomną postawę Polaków, którzy potrafili przeciwstawić się w trudnych czasach dwóm totalitaryzmom: komunizmowi i nazizmowi. Zapraszam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam materiały z ostatnich zajęć.

Klasa IV

Temat: Jan Paweł II – papież pielgrzym.

Przebieg lekcji i materiały dodatkowe

  1. Młodość Karola Wojtyły.
  2. Droga Karola Wojtyły na stolicę Piotrową.
  3. Kościół polski w czasach komunizmu. Znaczenie Jana Pawła II w walce Polaków o wolność.
  4. Charakterystyka pontyfikatu Jana Pawła II.

Pomocne linki:

Klasa V/VI

Temat: Krajobraz wyżynny.

  1. Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej.
  2. Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej.
  3. Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
  4. Krajobraz Wyżyny Małopolskiej.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Planeta Nowa. Podręcznik do geografii dla szkoły podstawowej. Klasa 5. s. 59-71.

Klasa VII

Temat: Surowce mineralne.   

  1. Surowce energetyczne.
  2. Surowce metaliczne.
  3. Surowce chemiczne.
  4. Surowce skalne.

Praca domowa:
Przygotuj prezentację na temat: „Moja Ojczyzna – mój region”. (Termin prezentacji: 29 maja 2021 r.)

Klasa VIII

Temat: Grupy i warstwy społeczne.

  1. Grupy społeczne.
  2. Korzyści z bycia w grupie.
  3. Podział grup społecznych.
  4. Konflikty w grupie.
  5. Rozwiązywanie konfliktów.
  6. Negocjacje

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Dziś i jutro. Podręcznik do wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej.Klasa 8. Grupy społeczne. s. 10-15.

Klasa I LO N

 

Klasa II LO N

Temat: Oświecenie.  

  1. Początki reform.
  2. Reforma oświaty.
  3. Literatura i publicystyka.
  4. Mecenat Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Klasa 2. Kryzys i upadek Rzeczpospolitej. Oświecenie w Rzeczpospolitej. s. 432-440.

Klasa I LO N / Klasa II LO S

Temat: Powstawanie gleb. Gleby w Polsce.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku.
  2. Posłuchaj tego i tego.

 

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels