Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Jak będziemy świętować Dzień Matki? Przygotowania do Dnia Matki.
- Czytamy opowiadanie Janiny Papuzińskiej pt. „Jak nasza mama zreperowała księżyc”.
- Układamy życzenia dla mamy.
- Wykonujemy laurkę.
- Dwuznak „dż”.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 30 – 31, ćw. 1 – 4; s. 32 – 33.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).
Pomocne linki: (YT)
- Jesteś Mamo skarbem …
- Mamo, dzisiaj życzę Ci
- Składamy życzenia na Dzień Matki
- Dwuznak „dż”
- Podręcznik „Elementarz odkrywców”, kl. I, cz. 4
Klasa II
Temat: Jak będziemy świętować Dzień Matki? Przygotowania do Dnia Matki.
- Rozmawiamy o tradycji obchodzenia Dnia Matki.
- Układamy życzenia dla mamy – podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 34.
- Rysujemy laurkę z okazji Dnia Matki.
- Czytamy wiersz Natalii Usenko pt. „Najczerwieńszy kubek”. Odpowiadamy wspólnie na polecenia pod tekstem – podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 33.
- Wykonujemy ilustracje do tekstu.
- Co to są przyimki i jakie znamy przyimki?
- Układamy zdania z przyimkami.
- Kiedy piszemy „rz” – „rz” w nazwach zawodów (podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 36).
Pomocne linki:
- Części mowy – ćwiczenie
- Układanie zdań z przyimkami – ćwiczenie
- Przyimki – ćwiczenie
- „rz” po spółgłoskach – ćwiczenie
- Pisownia „rz” – ćwiczenie
- Historia Dnia Matki
- Domowe prezenty na Dzień Matki
Klasa III
Temat: Dzień Matki. Pomysł na prezent i laurkę.
- Czytamy tekst pt. „Zamiana”.
- Co to jest – wdzięczność?
- Przedstawiamy nasze pomysły na Dzień Matki.
- Sztuka pisania – opowiadanie.
- Co to są przyimki? Powtórzenie.
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 37, ćwiczenia 44 – 45 ćwiczenia 1 – 6.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, cd.
Pomocne linki: (YT)
Podręcznik Elementarz-odkrywcow[kl.3][cz.4][pr_2019]
Język Polski
Klasa IV
Temat: Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa… Analizujemy wiersz Stanisława Grochowiaka pt. „Wyliczanka”.
- Czytamy wiersz.
- Słuchamy fragmentów innych tekstów rymowanych.
- Analizujemy treść utworu.
- Co to jest rym? Podaj przykłady.
- Co to jest „ożywienie”? Podaj przykłady.
- Pisownia wyrazów z „h” i „ch”.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, s. 202, s. 203 ćwiczenia 1 – 5 oraz polecenia.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, „h” i „ch”.
Pomocne linki (YT):
Klasa V/VI
Temat: Nazywanie rzeczy nie po imieniu, lecz po marzeniu… Czytamy fraszki Jana Sztaudyngera.
- Przeczytaj kilka fraszek Jana Sztaudyngera.
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Co to jest fraszka?
- Co to jest apostrofa?
- Części mowy, cd., ćwiczenia.
- Pisownia wyrazów z „h” i „ch”.
Podręcznik, „Słowa z uśmiechem”, s. 218 – 219.
Pomocne linki (YT):
- Fraszki
- Fraszka (Wikipedia)
- pisownia wyrazów z „h” i „ch”
Klasa VII/VIII
Temat: Oceniamy nasze prace domowe, doskonalimy styl wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Temat: Zdania złożone współrzędnie – ćwiczenia.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 109/110 i w zeszycie ćwiczeń na stronach 23/26. Wykonaj ćwiczenia.
- Teraz wysłuchaj tego.
- Napisz notatkę z lekcji w zeszycie.
Klasa I LO N
Temat: W kręgu sarmatów.
- Najpierw posłuchaj tego i
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 150/157.
- Świadectwo sarmackiej mentalności, czyli o „Pamiętnikach” Jana Chryzystoma Paska. Posłuchaj tego.
- Napisz w zeszycie notatkę z lekcji.
Praca domowa
Po przeczytaniu fragmentów „Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska, znajdziesz je w podręczniku na stronach 152/156, wykonaj pisemnie ćwiczenia 2 i 4/156. Następnie przyślij do mnie na adres: bratyslawa@orpeg.pl.
Klasa II LO N / LO S
Temat: O twórczości Jana Kasprowicza i Leopolda Staffa.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 140/146.
- Posłuchaj tu o prądach artystycznych Młodej Polski.
- Wiadomości na temat twórczości Jana Kasprowicza znajdziesz
- Tu znajdziesz więcej informacji o Leopoldzie Staffie.
- Posłuchaj tego i przeanalizuj wiersz tego autora pt. „Deszcz jesienny” w zeszycie.
Praca domowa
Napisz pracę na temat: Apoteoza siły i mocy w wierszu „Kowal” Lepolda Staffa.
Klasa III LO S
Temat: Powtórzenie wiadomości na temat najważniejszych motywów i postaci literackich.
Praca domowa
Wybierz i opracuj pisemnie jednego z tematów maturalnych z języka polskiego:
- Postawy buntowników jako wyraz poszukiwania celu i sensu życia. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów literackich.
- Bohater literacki próbujący ukryć swą tożsamość. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane utwory.
- Rola poezji w dziejach narodu. Omów problem na przykładzie utworów z różnych epok literackich.
- Literackie wzory (obrazy) dzieciństwa ponownie odczytane. Uzasadnij celowość czytania literatury dziecięcej przez dorosłych.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legendy Warmii i Mazur.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy trzy legendy. Pierwsza z nich opowiadała nam historię kowala Grabosza, który przeniósł bardzo ciężki kamień na swoich barkach, aby przesunąć granicę Ostródy. W drugiej opowieści zainteresowały nas niezwykłe losy odważnego pasterza Gustawa, który opiekował się białą krową, należącą do krasnoludków. Trzecia legenda zawierała tajemniczą historię zaklętego zamku w olsztyńskim lesie. Zachęcam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam ciekawe materiały z ostatniej lekcji.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Warmię i Mazury.
Na ostatniej lekcji przenieśliśmy się w nowy region Polski. Rozpoczęliśmy podróż przez Warmię i Mazury. Poznaliśmy legendę o powstaniu Augustowa. W Białymstoku podziwialiśmy pałac rodu Branickich. Popłynęliśmy kajakami przez Biebrzę i Czarną Hańczę. Poznaliśmy polskich Tatarów z Kruszynian. Wiemy, że szczególnym świętem w ich tradycji jest Sabantuj. Podziwialiśmy także Frombork i Gietrzwałd. Zainteresowała nas historia Wilczego Szańca w Gierłoży. Wycieczkę zakończyliśmy na polach pod Grunwaldem. Zachęcam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam prezentację z ostatniej lekcji.
Klasa III
Temat: Polskie Państwo Podziemne.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że pokonani we wrześniu 1939 roku Polacy nie zrezygnowali z walki. Stworzyli tajne Polskie Państwo Podziemne, które funkcjonowało niezależnie od okupanta. Nie byłoby to możliwe bez poświęcenia dla ojczyzny wielu Polaków i Polek. Na lekcji poznaliśmy odważnego rotmistrza Witolda Pileckiego, który postanowił dobrowolnie pójść do obozu koncentracyjnego Auschwitz, aby założyć w nim ruch oporu. Z podziwem patrzyliśmy na dokonania Elżbiety Zawadzkiej „Zo”, która była kurierem Armii Krajowej. Nasze uznanie wzbudziła odwaga harcerzy z Szarych Szeregów: „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Poznaliśmy także asa polskiego lotnictwa, kapitana Stanisława Skalskiego. Naszą wielką sympatię wzbudził pies Ciapek, który był ulubioną maskotką polskich lotników w Wielkiej Brytanii. Zachęcam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam materiały z ostatnich zajęć.
Klasa IV
Temat: „Solidarność” i jej bohaterowie.
- Polska pod rządami komunistów.
- Strajki robotnicze i powstanie związku zawodowego „Solidarność”.
- Najważniejsze postacie „Solidarności”.
- Wprowadzenie stanu wojennego przez władzę, konsekwencje dla opozycji.
- Obrady Okrągłego Stołu i upadek komunizmu.
Pomocne linki:
- PRL 1968 Przed Świętami – Kronika Filmowa
- Czar PRL – jak to było w szkole???
- Jak jedliśmy w PRL-u? Bary mleczne, kartki i nagie haki w sklepach
- Animowany spot „Droga ku wolności” na 40-lecie NSZZ „Solidarność”
- Narodziny Solidarności – 31 sierpnia
- Rejestracja NSZZ „Solidarność” – jesień 1980
- Stan wojenny
- Okrągły Stół
Klasa V/VI
Temat: Krajobraz górski .
- Karpaty Zachodnie
-
Tatry
-
Beskidy
-
Sudety
- Zmienność pogody w górach.
- Piętra roślinności w Tatrach.
- Dziedzictwo przyrodnicze Tatr.
- Życie i zwyczaje mieszkańców Podhala.
- Turystyka górska.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Planeta Nowa. Podręcznik do geografii dla szkoły podstawowej. Klasa 5. s. 74-81.
Klasa VII
Temat: Utrwalenie wiadomości – praca z mapą.
- Narodziny II Rzeczpospolitej.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację na temat: „Moja Ojczyzna – mój region”. (Termin prezentacji 29 maja 2021 r.)
Klasa VIII
Temat: Współczesne problemy społeczeństwa polskiego.
-
Bezrobocie
-
Alkoholizm
-
Agresja
-
Narkomania
- Przestępczość.
- Brak mieszkań.
-
Pracoholizm
Klasa I LO N
Klasa II LO N
Temat: Utrwalenie wiadomości – praca z mapą.
- Kryzys i upadek Rzeczpospolitej.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Klasa 2. Kryzys i upadek Rzeczpospolitej.
Klasa II LO S / III LO S
Photo by Julia M Cameron from Pexels