Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Jak będziemy świętować Dzień Dziecka?
- Czytamy tekst pt. „Prezent dla dziecka”.
- O czym marzą dzieci na całym świecie?
- Wykonujemy laurkę z życzeniami dla dzieci całego świata.
- Czy znasz swoje prawa?
- Nasze zabawy.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 36 – 37, ćw. 1 – 4.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).
Pomocne linki: (YT)
Klasa II
Temat: Jak będziemy świętować Dzień Dziecka?
- Jakie znamy nasze prawa, czyli prawa dziecka?
- Jak nazywa się dokument, w którym prawa dziecka zostały zebrane?
- Kto stoi na straży Praw Dziecka?
- Rysujemy laurkę dla wszystkich dzieci świata.
- Co to jest poczucie własnej wartości? Szukamy definicji. Czytamy tekst Rafała Witka pt. „Każdy jest ważny” na s. 41 w podręczniku „Elementarz odkrywców”, cz. 4. Wykonujemy polecenia pod tekstem.
- Zapisujemy w zeszycie kilka zdań na temat swoich umiejętności i ulubionych zajęć (możemy skorzystać z takich zwrotów jak: „umiem”, „potrafię”, „znam się”, „mam talent do”…).
- Wielka litera w nazwach państw (podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. 4, s. 40) – sporządzamy krótką notatkę w zeszycie.
Pomocne linki:
- Prawa dziecka
- Prawo dziecka do szacunku
- Prawo dziecka do edukacji
- O działalności organizacji UNICEF
- Materiały edukacyjne UNICEF
- Strona Rzecznika Praw Dziecka – Strefa Dziecka
Klasa III
Temat: Dzień Dziecka. Czy znasz swoje prawa?
- Czytamy tekst pt. „Prawa dziecka”.
- Kiedy obchodzimy Dzień Dziecka?
- Jakie są nasze prawa?
- Co to jest UNICEF?
- Pisownie „nie” z przymiotnikami.
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 50 – 51, ćwiczenia 1 – 5; s. 49 ćwiczenia 1 – 3.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne” , cd.
Pomocne linki: (YT)
Podręcznik
Język Polski
Klasa IV
Temat: Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu… Czytamy wiersz Juliana Kornhausera pt. „Wyciągnięta ręka”.
- Czytamy wiersz.
- Co wiemy na temat autora wiersza?
- Analizujemy treść utworu.
- Co to jest „tolerancja”? Podaj przykłady.
- Co to są „emocje”? Podaj przykłady.
- Pisownia wyrazów z „ą” i „ę”.
„Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, s. 206, s. 207 ćwiczenia 1 – 7 oraz polecenia.
„Słowa z uśmiechem. Język polski”, ćwiczenia, „ą” i „ę”.
Pomocne linki (YT):
Klasa V/VI
Temat: W góry, w góry miły bracie! Czytamy tekst Wandy Chotomskiej pt. „Duch poety”.
- Przeczytaj tekst podany w tytule.
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Kto to był Wincenty Pol?
- Co to jest „tekst główny” utworu scenicznego?
- Co to są „didaskalia”?
- Części mowy, cd., ćwiczenia.
- Pisownia wyrazów z „ą” i „ę”.
Podręcznik, „Słowa z uśmiechem”, s. 226 – 229.
Pomocne linki (YT):
Klasa VII/VIII
Temat: Sprawdzian wiadomości i umiejętności ze składni – zdania złożone współrzędnie i jego poprawa.
- Uzupełnij załączoną kartę pracy i wyślij do mnie na adres:bratyslawa@orpeg.pl
- Sprawdź się tu i tu.
Po dzisiejszej lekcji:
- wiem
- potrafię
- nie zrozumiałam/nie zrozumiałem
Temat: Rozbiór i wykres zdania pojedynczego.
- Utrwalenie wiadomości na temat wypowiedzeń (zdania pojedynczego nierozwiniętego i rozwiniętego, równoważnika zdania, zdań złożonych) – ćwiczenia.
- Grupa podmiotu i orzeczenia.
- Wykres zdania pojedynczego (rozbiór gramatyczny i logiczny).
- Podsumujmy tu.
Praca domowa
Wykonaj wykresy następujących zdań:
- Sumienny Jaś spędzał dużo czasu nad lekcjami.
- Wysoki mężczyzna sprężystym krokiem szedł przez ciemny park.
- Mały Romek nie lubi jesiennych szarug.
- Miło spędzimy czas w rodzinnym gronie.
Klasa I LO N
Temat: Utrwalenie wiadomości i umiejętności ze składni.
- Utrwalenie wiadomości na temat wypowiedzeń (zdania pojedynczego nierozwiniętego i rozwiniętego, równoważnika zdania, zdań złożonych) – ćwiczenia.
- Teraz posłuchaj tego.
- Części mowy a części zdania.
- Wykres zdania pojedynczego (rozbiór gramatyczny i logiczny).
- Podsumujmy
Praca domowa
Wydrukuj i uzupełnij kartę pracy, a następnie wyślij ją do mnie na adres: bratyslawa@orpeg.pl
Znajdziesz ją na klasowym koncie w classroom.
Klasa II LO N / LO S, Klasa III LO S
Temat: Powtarzamy: Rozbiór logiczny i gramatyczny zdania pojedynczego. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie. Wykresy tych zdań.
- Rozbiór zdania pojedynczego. Możesz sprawdzić tu i
- Rodzaje zdań złożonych współrzędnie i ich wykresy. Posłuchaj
- Rodzaje zdań złożonych podrzędnie. Posłuchaj tego.
Praca domowa
Na klasowym koncie classroom znajdziesz karty pracy.
Wydrukuj je, uzupełnij i wyślij do mnie na adres: bratyslawa@orpeg.pl
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: O krakowskich psach i kleparskich kotach.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy historię konfliktu między krakowskimi psami, kleparskimi kotami i myszami. Wiemy już, dlaczego te zwierzęta toczą ze sobą wojnę, choć nie da się ukryć, że czasem żyją ze sobą w przyjaźni. Zachęcam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam ciekawe materiały z ostatniej lekcji.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Warmię i Mazury.
Na ostatniej lekcji przepłynęliśmy przez Kanał Augustowski i Kanał Elbląski. Dzięki temu zapamiętaliśmy, jakim ciekawym wynalazkiem technicznym są śluzy i platformy transportujące łodzie po lądzie. Podziwialiśmy także naszą rzekę warkoczową, czyli Narwię. Wpadliśmy także na piknik country do Mrągowa i do wioski indiańskiej w Sztumie. Na koniec lekcji próbowaliśmy policzyć bociany w Pentowie. Miejscowość ta nosi tytuł Europejskiej Wioski Bocianiej. Zachęcam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam prezentację z ostatniej lekcji.
Klasa III
Temat: Powstanie warszawskie.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy bohaterskich żołnierzy, którzy walczyli w powstaniu warszawskim. Pamiętamy, że dowódca Armii Krajowej – generał Tadeusz Komorowski „Bór” – wydał rozkaz rozpoczęcia powstania. Było to 1 sierpnia 1944 roku o godzinie W, czyli 17.00. Naszą wielką sympatię i podziw wzbudził Witek Modelski „Warszawiak”, który był jednym z najmłodszych powstańców. Miał 11 lat i za bohaterstwo został odznaczony Krzyżem Walecznych. Zachęcam Was do zaglądnięcia na naszą stronę. Znajdziecie tam materiały z ostatnich zajęć.
Klasa IV
Klasa V
Temat: Krajobraz Polski – utrwalenie wiadomości.
- Pobrzeża.
- Pojezierza.
- Niziny.
- Wyżyny.
- Kotliny.
- Góry.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Planeta Nowa. Podręcznik do geografii dla szkoły podstawowej. Klasa 5. s. 82-83.
Klasa VI
Temat: Polska w XX wieku. Powtórzenie materiału z rozdziału IV.
- Najważniejsze i najciekawsze wydarzenia XX wieku w Polsce według uczniów.
- Sprawdzenie znajomości postaci, faktów, dat (załączone ćwiczenia).
- Odpowiedzenie na pytania:
-
- Jakie znaczenie dla odrodzonego w 1918 roku państwa polskiego miała budowa portu w Gdyni?
- Jak okupanci traktowali ludność polską w czasie II wojny światowej?
- Kto i w jakim celu przeprowadził słynną akcję pod Arsenałem?
- Dlaczego polskich żołnierzy walczących z władzami komunistycznymi po II wojnie światowej określa się mianem„żołnierzy wyklętych”?
- Dlaczego Jan Paweł II jest nazywany papieżem pielgrzymem?
- Co nazywamy obradami Okrągłego Stołu?
- W jakim celu powstały następujące organizacje: Szare Szeregi, Armia Krajowa, Legiony Polskie, związek zawodowy „Solidarność”?
Pomocne linki:
- Polska w XX wieku – ćwiczenie 1
- Polska w XX wieku – ćwiczenie 2
- Polska w XX wieku – ćwiczenie 3
- Polska w XX wieku – ćwiczenie 4
- Się działo! Przewodnik po dziejach Polski – XX wiek
- Niezwyciężeni. Historia Polski po 1939 r.
Klasa VII
Temat: Miasta Polski – Warszawa.
- Zabytki stolicy.
Klasa VIII
Temat: Obywatelstwo, naród i demokracja – utrwalenie wiadomości.
- Obywatelstwo.
- Tożsamość europejska.
- Narodowość.
- Wartości obywatelskie.
- Pracoholizm.
- Demokracja.
Klasa I LO N
Temat: Utrwalenie wiadomości – praca z mapą.
- Kryzys i upadek Rzeczpospolitej.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era: Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Klasa 2. Kryzys i upadek Rzeczpospolitej.
Klasa II LO N / Klasa II LO S
Temat: Ochrona środowiska naturalnego.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku.
- Najpierw posłuchaj tego.
- Informacje na temat ochrony środowiska naturalnego w Polsce znajdziesz tu.
- Napisz notatkę z lekcji w zeszycie.
Praca domowa
Napisz w kilku zdaniach, w jaki sposób chronisz środowisko naturalne. Podaj konkretne przykłady.
LO – (geografia) WOP
Klasa I / Klasa II S
Temat: Sprawdź swoją wiedzę. Omówienie i poprawa testów.
Photo by Julia M Cameron from Pexels