Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Nasze ukochane zabawki.
- Opisz swoją ulubioną zabawkę.
- Przeczytaj tekst pt. „Ukochane zabawki” Zofii Staneckiej.
- Opisz zachowanie Maćka.
- Opowiedz o sytuacjach, w których czuł wstyd i zakłopotanie.
- Zapisz literę „u” i „U”.
- Odczytaj wyrazy z literą „u”.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. I, s. 51, ćw. 1 – 3; s. 56 i 57;
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia, litera „u” i „U”, s. 47 – 48.
Klasa II
Temat: Nasze lektury. Lektura „Kapelusz Pani Wrony” – D. Parlak.
- Przeczytaj na głos wybrane fragmenty lektury.
- Wymień elementy świata przedstawionego (bohaterowie, czas, miejsce, wydarzenia)
- Opisz w kilku zdaniach Panią Wronę.
- Opowiedz przygodę, która spotkała Wystraszka.
- Wykonaj ilustrację do lektury lub jej wybranego fragmentu.
Link: „Kapelusz Pani Wrony”
„Elementarz odkrywców. Ćwiczenia”, kl. 2, cz. 2, s. 16 – 17.
Klasa III
Temat: Skarby ukryte w ziemi! W pracowni garncarskiej.
- Opisz, jak powstają gliniane naczynia.
- Wykonaj ilustracje wybranego przedmiotu z gliny i opisz jego wygląd.
- Wskaż różnice między sposobem produkcji naczyń dawniej a dziś.
- Jaki dostrzegasz postęp cywilizacyjny?
- Utwórz liczbę mnogą rzeczowników z „ę” i „ą”.
- Zapoznaj się z opowiadaniem A. Onichimowskiej pt. „Wycieczka do Biskupina”.
- Kiedy piszemy „rz”?
„Elementarz odkrywców”. Potyczki ortograficzne, „rz”.
„Elementarz odkrywców. Ćwiczenia”, s. 6.
Język Polski
Klasa IV
Temat: Narodowe Święto Niepodległości (cd.): poznajemy pieśń pt. „Maszerują strzelcy”.
- Przeczytaj tekst pt. „Maszerują strzelcy”, podręcznik, s. 331.
- Wykonaj polecenia 1 – 3 ze s. 331.
- Opisz żołnierzy Legionów Polskich.
- Wykonaj pisemnie zadanie: Sprawdź w internecie, jak wyglądał lampas.
- Czasownik – utrwalenie materiału.
- Pisownia wyrazów z „rz” i „ż”.
Podręcznik, „Nowe słowa na start”, s. 108 – 112, 130, 331.
„Zeszyt ćwiczeń”, s. 24 – 29.
Klasa V/VI
Temat: W jakich sytuacjach ludzie reagują złością? Czytamy wiersz Hanny Januszewskiej pt. „Lwy”.
- Przeczytaj tekst Hanny Januszewskiej pt. „Lwy”.
- Co wiesz na temat autorki? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Jak recytować teksty?
- Pisownia wyrazów z „ą” i „ę” w zakończeniu.
- Z jakich części składają się wyrazy odmienne?/ciąg dalszy ćw./.
Podręcznik, „Nowe słowa na start”, s. 81, 84, 88, 90 – 93.
Klasa VII/VIII
Temat: Jak w kilka dni przeżyć całe życie? – na podst. Książki E.-E. Schmitta: „Oskar i pani Róża”.
- Posłuchaj wywiadu z autorem.
- Przeczytaj pierwszy list Oskara do Boga.
- Wypisz z tekstu informacje o głównym bohaterze książki:
imię – ………………………………………………………………………………………………………..………………………..
pseudonim – ……………………………………………………………………………………………………………………..
wiek – ………………………………………………………………………………………………..……..………………………..
wygląd zewnętrzny – …………………………………………………………………………..…….………………………..
nazwa choroby – ……………………………………………………..………………………………………………..………..
miejsce pobytu – ……………………………………………………..………………………………………….……………..
leczenie i jego rezultat – ………………………………………….……………………………………………..…………..
reakcja Róży i innych na pytanie o śmierć – ………………………………………………………………………
- Na podstawie ćwiczenia 3 zredaguj notatkę o Oskarze.
- Przygotuj w zeszycie tabelę na temat życia Oskara (podziel kartkę linią pionową na pół, wpisz nazwy: dzień i co sią działo z Oskarem).
- Na ile pomysł pani Róży pomógł Oskarowi w pogodzeniu się ze śmiercią? Przygotuj wypowiedź pisemną, popierając swoje stanowisko co najmniej trzema argumentami. Posłuż się tabelą Etapy życia Oskara oraz podanymi pytaniami pomocniczymi:
- Czy większość ludzi wybiera życie w samotności, czy z życiowym partnerem?
- Jak żył Oskar od około 20. roku życia?
- Jaki wpływ na samopoczucie 20–30-latków ma nocne imprezowanie? Jak było z Oskarem?
- Czego, oprócz wielu dobrych chwil, doświadczają małżonkowie? Co przeżywał związek Oskara, gdy bohater miał około 50 lat?
- O czym najczęściej opowiadają starsi ludzie na spotkaniach z bliskimi? Jak wyglądały spotkania Oskara i Peggy w szóstym dniu zabawy?
- Co mówią ludzie w podeszłym wieku o starości? Co mówił o tym Oskar?Np: Oskarowi nie udało się poznać najważniejszych etapów w życiu człowieka. Uczestniczył tylko w zabawie i niczym więcej. Bo co może wiedzieć mały chłopiec o tworzeniu związków, kryzysie małżeńskim czy życiu dojrzałego człowieka? Ale co może człowiek przeciwstawić śmierci? Czy w ogóle istnieje jakiś dobry pomysł, by z nią się pogodzić?lub:
-
-
- Ludzie zwykle żyją w parach. Oskar stworzył związek z Peggy.
- 20–30-latkowie często uczestniczą w nocnych imprezach, czego skutki odczuwają w następnych dniach. Oskar często nie spał w nocy, spotykał się z Peggy, potem czuł się zmęczony.
- Każdy związek przeżywa kryzysy. Oskar przeszedł go w wieku 40–50 lat. itd.
-
- Zastanów się i odpowiedz na pytania:
-
- Jaką funkcję pełni w życiu człowieka tzw. zabawa w nadawanie sensu temu, co przeżywamy? Po co człowiekowi baśnie, opowieści? Czy służą tylko rozrywce?
- Jak pomóc komuś, kto jest w sytuacji beznadziejnej, której nie można zmienić?
- Podsumowanie lekcji o lekturze znajdziesz tu.
Klasa II LO
Temat: „Ballady i romanse” A. Mickiewicza jako źródło haseł romantycznych.
- Najpierw posłuchaj tego i napisz notatkę w zeszycie.
- Teraz posłuchaj tego, następnie dokonaj analizy i interpretacji ballady „Romantyczność” w zeszycie. Pomogą Ci w tym te
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
Klasa III LO
Temat: Nowoczesność jako źródło cierpienia („Ferdydurke” W. Gombrowicza).
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Napisz notatkę w zeszycie na podstawie uzyskanych informacji i wykonaj wszystkie ćwiczenia.
- Teraz obejrzyj to. Porównaj tekst z książki z wizją reżysera.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legenda o Warsie i Sawie.
- Omawianie legendy.
- Legenda – film.
- Malowanki
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Małopolskę.
- Bałtowski Park Jurajski.
- Baranów Sandomierski – perła renesansu w Polsce.
- Bartków i dąb Bartek.
- Bóbrka –skansen przemysłu naftowego.
Film: Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego w Bóbrce
Film: Twórca przemysłu naftowego – Ignacy Łukasiewicz.
Film: Być jak Ignacy.
Klasa III
Temat: Koronacje królewskie.
- Ceremoniał koronacyjny.
- Insygnia władzy
- Miejsca koronacji
Film: Koronacja Jadwigi Andegaweńskiej na Króla Polski – namaszczenie świętymi olejami.
Film: Jadwiga Andegaweńska jest naszym królem! – koronacja.
Klasa IV
Temat: Legendy o najdawniejszych dziejach Polski.
- Legenda o Lechu, Czechu i Rusie. Film pod tym linkiem.
- Legenda o Piaście Kołodzieju. Film pod tym linkiem lub tutaj.
- Legenda o księciu Popielu. Omawianie legendy:
- Ciekawostka.
- Oglądamy film: W krainie baśni – Król Popiel lub Polskie legendy – legenda o Królu Popielu.
Klasa V
Temat: Kryzys i odbudowa państwa Piastów – część II.
- Najazd Czechów na Wielkopolskę – 1038 r. – przyłączenie do Czech Śląska.
- Powrót Kazimierza do kraju – zjednoczenie Mazowsza, Wielkopolski, Małopolski i Pomorza Gdańskiego. Odebranie Czechom Śląska
- 1039 r. – przeniesienie stolicy do Krakowa.
- Odbudowa organizacji kościelnej.
- Panowanie Bolesława Śmiałego. Konflikt króla z biskupem krakowskim Stanisławem.
Podręcznik, s. 175-178.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 2, s. 178.
Klasa VI
Temat: Odrodzenie na ziemiach polskich.
- Idee renesansowe w Polsce.
- Rozwój polskiej literatury.
- „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” Mikołaj Kopernik.
Podręcznik, s. 58-63.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 3, s. 63.
Klasa VII
Temat: Społeczeństwo polskie po okupacją.
- Niemiecki terror.
- Postawa Polaków wobec okupacji.
- Powstanie w getcie warszawskim.
- Zagłada polskich Żydów.
- Polacy wobec Holocaustu.
- Rzeź wołyńska.
Podręcznik, s. 74-79.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 79.
Klasa VIII
Temat: Struktura organów władzy RP – władza ustawodawcza.
-
Sejm
-
Senat
- Wybory do sejmu i senatu.
- Zasady prawa wyborczego.
Klasa II LO N
Temat: Reformacja i kontrreformacja na ziemiach polskich.
- Przyczyny reformacji Rzeczypospolitej.
- Bracia polscy i czescy.
- Walka o tolerancję.
- Kontrreformacja w Polsce.
- Kościół prawosławny i unia brzeska.
Podręcznik, s. 151-157.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 3, s. 157.
Klasa III LO N
Temat: Kultura polska w pierwszej połowie XIX wieku.
- Rozwój kultury polskiej pod zaborami.
- Narodziny i rozwój polskiego romantyzmu.
Podręcznik, s. 151-158.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 158.
Klasa III LO S
Temat: Polska droga do wolności.
- Wydarzenia sierpniowe. 21 postulatów stoczniowców.
- Powstanie NSZZ „Solidarność”
Podręcznik, s. 332-333.
Zadanie domowe:
– utrwalić materiał.
Photo by Julia M Cameron from Pexels