Lekcje zdalne 29.01.2022

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Karnawałowy zawrót głowy!

  1. Podaj słownictwo związane z karnawałem.
  2. Wysłuchaj tekst opowiadania pt. „Bal” Barbary Stępień.
  3. Opisz swój kostium karnawałowy.
  4. Zaprojektuj strój karnawałowy.
  5. Wykonaj ilustrację do tematu „karnawał”.
  6. Zapisujemy literę „r”, „R”, dbamy o estetykę pisania, prawidłowego łączenia liter w wyrazie.
  7. Kiedy stawiamy przecinek?
  8. Utrwalamy podział głosek na samogłoski i spółgłoski.

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 64 – 65; s. 65, ćw.  1 – 2.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców” ćwiczeni , cz. II, s. 23 – 24.

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 30.

Pomocne linki:

tutajtutaj, tutaj

Klasa II

Temat: Moja rodzina. Drzewo rodzinne.

  1. Przeczytaj głośno treść wiersza pt. „Szukamy przodka”.
  2. Zinterpretuj jego treść.
  3. Wypowiedz się na temat swojej rodziny.
  4. Wypowiedz się na temat stopni pokrewieństwa w swojej rodzinie.
  5. Jak myślisz, jaką rolę spełnia rodzina?

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 70, s. 71.

Klasa III

Temat: Czytamy opowiadanie R. Witka pt. „Elektroniczne pierogi”.

  1. Przeczytaj tekst opowiadania.
  2. W jakim celu piszemy życzenia?
  3. Utwórz wypowiedź ustnąi pisemną.
  4. Napisz życzenia.
  5. Kiedy piszemy – ćwiczenia.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 49, s. ćwiczenie 1; s. 54, s. 62 ćwiczenie 1-4.

„Elementarz odkrywców”, cz. 2 ćwiczenia, s. 57.

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „ż”, s. 29 – 30.

Pomocne linki: 

tutaj-pdftutaj, tutaj i tutaj

Język Polski

Klasa IV

Temat: O sobie, o nas…  Czytamy wiersz Krystyny Pokorskiej pt. „Ewka – Marchewka”.

Jak korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych?

  1. Powiedz, za co siebie lubisz.
  2. Przeczytaj wiersz Krystyny Pokorskiej pt. „Ewka – Marchewka”.
  3. Wykonaj polecenia ze s. 122, podręcznik.
  4. Jak korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych? Podręcznik, s. 123 – 124.
  5. Co to jest zdanie? Co to są równoważniki zdań?

„Nowe Słowa na start”, ćwiczenia, s. 45 – 47.

Linki: 

Klasa VII /VIII

Temat: Praca klasowa z literatury.

Tematy:

  1. Napisz charakterystykę dowolnego bohatera literackiego.
  2. Jakie zalety i wady ma nauka zdalna? Uzasadnij swą wypowiedź, opierając się na konkretnych przykładach.
  3. Napisz recenzję wybranej przez ciebie książki.

Pamiętaj, że wybierasz tylko 1 z tematów.

Klasa II LO

Temat: „Żyłem z wami, cierpiałem i płakałem z wami…” Poetycki testament Juliusza Słowackiego.

  1. Tu znajdziesz teksty utworu.
  2. Analiza wiersza tu.
  3. Uzupełnij mapę myśli.
  4. Napisz notatkę w zeszycie.

Klasa III LO

Temat: Recenzja spektaklu teatralnego „Inny świat”.

  1. Obejrzyj spektakl.
  2. Napisz jego recenzję w zeszycie.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legendy sandomierskie.

  1. Legenda o lipach św. Jacka
  2. Legenda o wzgórzu Salve Regina
  3. Legenda o rękawiczkach królowej Jadwigi
  4. Te i wiele innych legend z Sandomierza znajdziecie TUTAJ

Temat: Legendy bieszczadzkie.

Klasa II

Temat: Małopolska to tu to tam.

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy wiele niezwykłych miejsce w Małopolsce. Ciekaw jestem, czy zapamiętaliście, jakie imiona noszą Trzy Korony w Pieninach? Na pewno wiecie, na jakim szczycie w Górach Świętokrzyskich odbywały się zloty czarownic. Mam nadzieję, że Ojcowski Park Narodowy nie jest już dla was tajemniczą zagadką, a historia króla Władysław Łokietka, któremu życie uratował mały pajączek, głęboko zapadła wam w pamięć. Po ostatniej lekcji wiecie już, że największe palmy wielkanocne można zobaczyć w Lipnicy Murowanej, a najpiękniejsze domy są w urokliwej wsi Zalipie. Warto także wybrać się do Łańcuta, gdzie okazały pałac oczaruje was przepięknym muzeum, w którym zgromadzono zabytkowe karety, bryczki i inne pojazdy konne. Ufam, że potraficie także znaleźć na mapie Pacanów i jeśli gdzieś spotkacie gapiowatego, ale sympatycznego koziołka, to pomożecie mu odnaleźć drogę do tej miejscowości. A czy wiecie, co trzeba odpowiedzieć komuś, kto zapyta was o Szlak Orlich Gniazd? Jeśli nie, to zapraszam was do odświeżenia swojej wiedzy na naszej stronie.

Temat: Zwiedzamy Warszawę.

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy wiele niezwykłych miejsc w Warszawie. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy pod kolumną Zygmunta III Wazy, gdzie podziwialiśmy także Zamek Królewski odbudowany z trudem po zniszczeniach wojennych. Następnie przeszliśmy pod najważniejszą świątynię w stolicy, czyli Katedrę Świętego Jana Chrzciciela. Na pewno zapamiętaliście, że w jej zewnętrzną ścianę wmurowano gąsienicę niemieckiego czołgu z czasów II wojny światowej. Potem Stasiek Wielanek bawił nas na ulicy Gnojnej. Wreszcie na Starówce podziwialiśmy pomnik pięknej syrenki oraz poznaliśmy jej legendę. Nasze zainteresowanie wzbudził warszawski barbakan, który jest równie piękny jak ten w Krakowie. Na koniec podziwialiśmy dwa pomniki: Pomnik Małego Powstańca i Pomnik Jana Kilińskiego. Jeśli jakieś ciekawostki umknęły wam z głowy, to zawsze możecie je odszukać na naszej stronie.

Klasa III

Temat: Złoty Wiek.      

Na ostatniej lekcji poznaliśmy dwóch władców z dynastii Jagiellonów: Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta. Okres ich panowania nazywamy złotym wiekiem w naszych dziejach. Na pewno utkwiła wam w pamięci postać niezwykłego polihistora Mikołaja Kopernika. Podziwialiśmy także obrazy Jana Matejki: Hołd pruski, Zawieszenie dzwonu Zygmunta i Unia lubelska. Poznaliśmy także dwie niezwykłe kobiety. Pierwszą z nich była Barbara Sforza, żona Zygmunta Starego, której zawdzięczamy włoszczyznę na naszych stołach. Drugą była Barbara Radziwiłłówna, żona Zygmunta Augusta.

Temat: Królowie elekcyjni.      

Na ostatniej lekcji poznaliśmy naszych pierwszych władców elekcyjnych. Zapewne zaskoczeniem był dla was Henryk Walezy, który bardzo szybko porzucił polski tron i uciekł do Francji. Na szczęście nasz drugi król elekcyjny, Stefan Batory, był znakomitym władcą. Możemy żałować, że nie rządził w naszym kraju dłużej. Zawdzięczamy mu nie tylko sukcesy militarne, ale także założenie Akademii Wileńskiej. Jego następcą został Zygmunt III Waza. W czasie jego panowania Rzeczpospolita Obojga Narodów była europejskim imperium. Dzięki husarii dowodzonej przez znakomitych hetmanów, Jana Karola Chodkiewicza i Stanisława Żółkiewskiego, pokonywaliśmy liczniejsze oddziały wroga. Na lekcji podziwialiśmy także obrazy Jana Matejki: Batory pod Pskowem i Kazanie Skargi. Ponadto poznaliśmy kilka ważnych postaci historycznych: Jana Zamoyskiego, który założył Zamość, Annę Jagiellonkę, która była królem Polski i znakomitego kaznodzieję Piotra Skargę. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście. Jeśli nie, to zaglądnijcie na naszą stronę i odświeżcie swoją wiedzę.

Klasa IV

Temat: Jan Zamoyski – kanclerz i hetman.       

  1. Jan Zamoyski i jego czasy.
  2. Henryk Walezy i Stefan Batory.
  3. Wojny z Moskwą.

Temat: Potop szwedzki.        

  1. Władysław IV i Jan Kazimierz.
  2. Potop szwedzki i inne wojny.
  3. Stefan Czarniecki.

Klasa V

Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego.  

  1. Polska otoczona przez wrogów.
  2. Dyplomacja zamiast wojen.
  3. Wielki reformator i budowniczy.

Podręcznik, s. 203-204.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 3, s. 207.

Klasa VI

Temat: Potop szwedzki. Powtórzenie.

  1. Nowy konflikt ze Szwecją.
  2. Skutki potopu szwedzkiego.

Podręcznik, s. 98-103.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2, s. 103.

Klasa VIII

Temat: Początki władzy komunistów w Polsce.

  1. Postawy polskiego społeczeństwa.
  2. Referendum ludowe „trzy x tak”.
  3. Sfałszowane wybory.

Podręcznik, s. 151-163.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 3, s. 163.

Klasa II LO N

Temat: Potop szwedzki.

  1. Przyczyny najazdu szwedzkiego.
  2. Wojna o wyzwolenie Rzeczypospolitej.
  3. Zmiana sytuacji międzynarodowej.
  4. Pokój w Oliwie i skutki wojny.

Podręcznik, s. 280-287.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 3, s. 287.

Klasa III LO N

Temat: Przemiany społeczno-gospodarcze.

  1. Pozytywizm warszawski.
  2. Pozytywiści w zaborze pruskim i austriackim.
  3. Rozwój przemysłu na ziemiach polskich.
  4. Przemiany na wsi.

Podręcznik, s. 280-287.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1, s. 287.

Klasa III LO S

Temat: Przygotowanie do Olimpiady Historii Polski.

  1. Bunt społeczeństwa – poznański czerwiec 1956 i jego następstwa.
  2. PRL „na zakręcie” – wydarzenia marcowe 1968 roku.

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels