Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Dobre wychowanie! Wiemy, jak zachować się przy stole.
- Czytamy wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Śniadanie Grzesia”.
- Oceniamy bohatera utworu i dzieci przedstawionych na ilustracji.
- Rozmawiamy o właściwym zachowaniu się przy stole.
- Tworzymy listę zasad właściwego i kulturalnego zachowania się przy stole.
- Czytamy fragment inscenizacji z podziałem na role.
- Czytamy teksty doskonalące czytanie.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 78 – 79; s. 79, ćw. 1 – 4 oraz s. 80 – 82.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 60 – 61.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 39.
Pomocne linki: (YT)
Klasa II
Temat: Nasze plany na ferie zimowe.
- Wypowiedz się na temat planów na ferie zimowe.
- Podaj zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
- Zapisz zdanie utworzone z sylab.
- Wykonaj ćwiczenia ortograficzne – wyrazy z wymianą „rz – r”.
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 64 ćwiczenia 1- 3 oraz s. 65, ćwiczenie 1 – 3 .
RZ – zasady pisowni ORTOGRAFIA
Klasa III
Temat: Sporty zimowe.
- Jakie znamy sporty zimowe?
- Jak rozumiemy słowa „sportowcy na medal”? Jakich znamy polskich sportowców?
- Gdzie i w jaki sposób można odpocząć w czasie ferii? Co wiesz na temat tych miejscowości?
- Jak możemy wypowiadać się „w ciekawy sposób”? Podaj przykłady.
- Kiedy piszemy „ż”? Powtórzenie.
- Podaj przykłady zdań.
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 78 – 79, ćwiczenia: 1 -3 ; s. 82, s. 83, ćwiczenie 1- 4.
„Elementarz odkrywców”, cz. 2 ćwiczenia, s. 70 – 72 oraz 81 – 82.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „z”, ciąg dalszy.
Pomocne linki: (YT)
Język Polski
Klasa IV
Temat: O sobie, o nas… Ulf Stark – czytamy fragment tekstu „Magiczne tenisówki mojego przyjaciela”.
Sztuka mówienia i pisania: Jak opisać przedmiot?
- Odpowiadamy na pytania ze s. 141 – 145 podręcznika.
- Sprawdzian: Wiem, umiem, rozumiem.
- Jak należy rozumieć słowa: „opis przedmiotu”?
- Podmiot i orzeczenie – związek główny w zdaniu. Ćwiczenia.
„Nowe Słowa na start!”, ćwiczenia, s. 40 – 44.
Linki: (YT)
Klasa V/VI
Temat: Przystanek historia – „O Wandzie, co nie chciała Niemca”, Marian Orłon.
- Przeczytaj fragment tekstu Mariana Orłonia pt. „O Wandzie, co nie chciała Niemca”.
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „legenda”.
- Przeczytaj informacje na temat wyrazów wieloznacznych.
- Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
Podręcznik, „Nowe Słowa na start”, s. 148 – 151 .
Pomocne linki: (YT)
Klasa VII/VIII
Temat: Tatrzańskie ukojenie.
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Wykonaj wszystkie ćwiczenia.
Klasa II LO
Temat: „Kordian” Juliusza Słowackiego, czyli bezradność wobec wypadków historii.
- Tu znajdziesz tekst utworu.
- Posłuchaj tego.
- Tu – charakterystyka Kordiana.
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
Praca domowa
Napisz analizę jednego z wierszy Juliusza Słowackiego.
Klasa III LO
Temat: Wojna z punktu widzenia cywila – „Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego.
- Zapoznaj się z tymi informacjami.
- Teraz posłuchaj tego, tego i tego.
- To pozwoli na usystematyzowanie wiedzy.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legendy z Podhala.
Legenda o tym jak Janosik z obławy hajduków uciekł. Legenda o powstaniu Zakopanego.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy sprytnego rozbójnika Janosika. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób przechytrzył hajduków, którzy chcieli go pojmać i osadzić w więzieniu. Po ostatnich zajęciach wszyscy już będziemy wiedzieć skąd wzięła się nazwa miasta Zakopane i jaką rolę w powstaniu tej osady odegrał młody góral przezwany Gąsienicą.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Mazowsze i Podlasie.
Na ostatnich zajęciach poznaliśmy wiele niezwykłych miejsce znajdujących się na Mazowszu i Podlasiu. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy w Bełchatowie gdzie znajduje się największa kopalnia odkrywkowa w Polsce oraz niezwykły stok narciarski. Następnie odwiedziliśmy królestwo żubra czyli Białowieski Park Narodowy. Na pewno zapamiętaliście naszą wizytę w Bielsku Podlaskim gdzie jest jedyna w Polsce szkoła pisania ikon. Potem odwiedziliśmy Bolimów, który słynie z przepięknych glinianych naczyń oraz poznaliśmy legendę o ostatnim turze z Roztocza. Wreszcie w Chełmie spotkaliśmy bardzo sympatycznego ducha Bielucha, który zapraszał nas do skosztowania pysznego serka. Wasze zainteresowanie wzbudziło także muzeum pisanek w Ciechanowcu. Natomiast w Ciechanowie podziwialiśmy piękny średniowieczny zamek. Na trasie naszej wycieczki nie mogło też zabraknąć Czerwińska bo właśnie w tym miejscu król Władysław Jagiełło idąc na wojnę z Krzyżakami przeprawił się ze swoją armią przez „most spoczywający na łodziach nigdy przedtem nie oglądany” – czyli przez pierwszy w Europie most pontonowy. Na koniec „polecieliśmy” lotem przyspieszonym do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Mam nadzieje, że lekcja by la dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście.
Klasa III
Temat: Sarmata i husarz.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się kim byli Sarmaci. Poznaliśmy także zadania jakie miały przed sobą bractwa kurkowe w dawnych czasach. Elementy polskiego stroju narodowego nie powinny być dla was tajemnicą. Jestem przekonany, że potraficie wyjaśnić co to jest: kołpak, żupan, kontusz, karabela, pas słucki, konfederatka, kontusik i trzewiki. Na zajęciach dowiedzieliśmy się także jak w dawnych czasach mieszkała szlachta. Poznaliśmy zasady zgodnie, z którymi budowano szlacheckie dwory. Podziwialiśmy także imponujące ruiny zamku Krzyżtopór. Mam nadzieje, że w pamięć zapadła wam sprytna wydra, która należała do Jana Chryzostoma Paska. Na końcu lekcji poznaliśmy legendę skrzydlatego wojska czyli husarii.
Klasa IV
Temat: Stefan Czarniecki i inni wybitni wodzowie.
- Jan Karol Chodkiewicz.
- Stanisław Żółkiewski.
- Stefan Czarniecki.
Photo by Julia M Cameron from Pexels