Lekcje zdalne 12.02.2022

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Dobre wychowanie! Wiemy, jak zachować się przy stole.

  1. Czytamy wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Śniadanie Grzesia”.
  2. Oceniamy bohatera utworu i dzieci przedstawionych na ilustracji.
  3. Rozmawiamy o właściwym zachowaniu się przy stole.
  4. Tworzymy listę zasad właściwego i kulturalnego zachowania się przy stole.
  5. Czytamy fragment inscenizacji z podziałem na role.
  6. Czytamy teksty doskonalące czytanie.

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 78  – 79; s. 79, ćw. 1 – 4 oraz s. 80 – 82.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 60 – 61.

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 39.

Pomocne linki:  (YT)

Klasa II

Temat: Nasze plany na ferie zimowe.

  1. Wypowiedz się na temat planów na ferie zimowe.
  2. Podaj zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
  3. Zapisz zdanie utworzone z sylab.
  4. Wykonaj ćwiczenia ortograficzne – wyrazy z wymianą  „rz – r”.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 64 ćwiczenia 1- 3  oraz s. 65,  ćwiczenie 1 – 3 .

RZ – zasady pisowni ORTOGRAFIA

Klasa III

Temat: Sporty zimowe. 

  1. Jakie znamy sporty zimowe?
  2. Jak rozumiemy słowa „sportowcy na medal”? Jakich znamy polskich sportowców?
  3. Gdzie i w jaki sposób można odpocząć w czasie ferii? Co wiesz na temat tych miejscowości?
  4. Jak możemy wypowiadać się „w ciekawy sposób”? Podaj przykłady.
  5. Kiedy piszemy „ż”? Powtórzenie.
  6. Podaj przykłady zdań.

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 2, s. 78 – 79, ćwiczenia: 1 -3 ; s. 82, s. 83, ćwiczenie 1- 4.

„Elementarz odkrywców”, cz. 2 ćwiczenia, s. 70  – 72 oraz 81 – 82.

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, „z”, ciąg dalszy.

Pomocne linki: (YT)

Język Polski

Klasa IV

Temat: O sobie, o nas… Ulf Stark – czytamy fragment tekstu „Magiczne tenisówki mojego przyjaciela”.

Sztuka mówienia i pisania: Jak opisać przedmiot?

  1. Odpowiadamy na pytania ze s. 141 – 145 podręcznika.
  2. Sprawdzian: Wiem, umiem, rozumiem.
  3. Jak należy rozumieć słowa: „opis przedmiotu”?
  4. Podmiot i orzeczenie – związek główny w zdaniu. Ćwiczenia.

„Nowe Słowa na start!”, ćwiczenia, s. 40 – 44.

Linki: (YT)

Klasa V/VI

Temat: Przystanek historia – „O Wandzie, co nie chciała Niemca”, Marian Orłon.

  1. Przeczytaj fragment tekstu Mariana Orłonia pt. „O Wandzie, co nie chciała Niemca”.
  2. Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
  3. Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „legenda”.
  4. Przeczytaj informacje na temat wyrazów wieloznacznych.
  5. Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.

Podręcznik, „Nowe Słowa na start”, s. 148 – 151 .

Pomocne linki:  (YT)

Klasa VII/VIII

Temat: Tatrzańskie ukojenie.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  2. Wykonaj wszystkie ćwiczenia.

Klasa II LO

Temat: „Kordian” Juliusza Słowackiego, czyli bezradność wobec wypadków historii.

  1. Tu znajdziesz tekst utworu.
  2. Posłuchaj tego.
  3. Tu – charakterystyka Kordiana.
  4. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.

Praca domowa

Napisz analizę jednego z wierszy Juliusza Słowackiego.

Klasa III LO

Temat: Wojna z punktu widzenia cywila – „Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego.

  1. Zapoznaj się z tymi informacjami.
  2. Teraz posłuchaj tego, tego i tego.
  3. To pozwoli na usystematyzowanie wiedzy.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legendy z Podhala.

Legenda o tym jak Janosik z obławy hajduków uciekł. Legenda o powstaniu Zakopanego.

Na ostatniej lekcji poznaliśmy sprytnego rozbójnika Janosika. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób przechytrzył hajduków, którzy chcieli go pojmać i osadzić w więzieniu. Po ostatnich zajęciach wszyscy już będziemy wiedzieć skąd wzięła się nazwa miasta Zakopane i jaką rolę w powstaniu tej osady odegrał młody góral przezwany Gąsienicą.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Mazowsze i Podlasie.

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy wiele niezwykłych miejsce znajdujących się na Mazowszu i Podlasiu. Naszą wirtualną wycieczkę rozpoczęliśmy w Bełchatowie gdzie znajduje się największa kopalnia odkrywkowa w Polsce oraz niezwykły stok narciarski. Następnie odwiedziliśmy królestwo żubra czyli Białowieski Park Narodowy.  Na pewno zapamiętaliście naszą wizytę w Bielsku Podlaskim gdzie jest jedyna w Polsce szkoła pisania ikon. Potem odwiedziliśmy Bolimów, który słynie z przepięknych glinianych naczyń oraz poznaliśmy legendę o ostatnim turze z Roztocza. Wreszcie w Chełmie spotkaliśmy bardzo sympatycznego ducha Bielucha, który zapraszał nas do skosztowania pysznego serka.  Wasze zainteresowanie wzbudziło także muzeum pisanek w Ciechanowcu. Natomiast w Ciechanowie podziwialiśmy piękny średniowieczny zamek.  Na trasie naszej wycieczki nie mogło też zabraknąć Czerwińska bo właśnie w tym miejscu król Władysław Jagiełło idąc na wojnę z Krzyżakami przeprawił się ze swoją armią przez „most spoczywający na łodziach nigdy przedtem nie oglądany” –  czyli przez pierwszy w Europie most pontonowy. Na koniec „polecieliśmy” lotem przyspieszonym do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Mam nadzieje, że lekcja by la dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście.

Klasa III

Temat: Sarmata i husarz.      

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się kim byli Sarmaci. Poznaliśmy także zadania jakie miały przed sobą bractwa kurkowe w dawnych czasach. Elementy polskiego stroju narodowego nie powinny być dla was tajemnicą. Jestem przekonany, że potraficie wyjaśnić co to jest: kołpak, żupan, kontusz, karabela, pas słucki, konfederatka, kontusik i trzewiki. Na zajęciach dowiedzieliśmy się także jak w dawnych czasach mieszkała szlachta. Poznaliśmy zasady zgodnie, z którymi budowano szlacheckie dwory. Podziwialiśmy także imponujące ruiny zamku Krzyżtopór. Mam nadzieje, że w pamięć zapadła wam sprytna wydra, która należała do Jana Chryzostoma Paska. Na końcu lekcji poznaliśmy legendę skrzydlatego wojska czyli husarii.

Klasa IV

Temat: Stefan Czarniecki i inni wybitni wodzowie.        

  1. Jan Karol Chodkiewicz.
  2. Stanisław Żółkiewski.
  3. Stefan Czarniecki.

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels