Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Nadchodzi wiosna. Witamy wiosnę.
- Czytamy wiersz pt. „Pierwiosnek” Władysława Broniewskiego.
- Wypowiadamy się na temat przysłowia: „W marcu jak w garncu”.
- Jakie znamy zwyczaje ludowe związane z Marzanną?
- Uczymy się piosenki o wiośnie pt. „Maszeruje wiosna”.
- Zapisujemy literę „f”, „F”. Ćwiczenia w pisaniu wyrazów i zdań – zwracamy uwagę na kształt i estetykę pisania liter.
- Wykonujemy ilustracje do tematu „Pani Wiosna”.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 66 – 67; cz. III, s. 42 – 45; s. 43, ćw. 1 – 4.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 51; ćw. 1 – 2, s. 54; ćw. 3 – 4; s. 55, ćw. 2.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 37.
Klasa II
Temat: Witaj wiosno!
- Wypowiadamy się na temat zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną.
- Czytamy tekst Natalii Usenko pt. „Pobudka”.
- Wymieniamy typowe wiosenne kwiaty.
- Rzeczownik – rodzaje. Jakie znamy rodzaje rzeczownika? Wymień. Podaj przykłady.
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 46 , ćwiczenie 1 – 3; s. 47, s. 30 ćwiczenie 1 – 3.
„Elementarz odkrywców” ćwiczenia, cz. 3, s. 61, ćwiczenie 3 – 4.
Klasa III
Temat: Nadchodzi wiosna. Wiosenne zmiany w przyrodzie.
- Opisujemy pogodę marcową.
- Wypowiadamy się na temat przysłowia: „W marcu jak w garncu”.
- „Przysłowia są mądrością narodu” – jak należy to rozumieć?
- Kim była bogini Marzanna? Jakie zwyczaje ludowe związane są z Marzanną?
- Na czym polega – opis? Opisujemy forsycję.
- Wyrazy z „ą, ę, om, on, em, en”.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 51 – 56; s. 53, ćw. 1 – 5; s. 57.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, s. 49 – 52.
Język Polski
Klasa IV
Temat: Opisać Polskę. Spotkanie z lekturą, „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza.
- Czytamy tekst Adama Mickiewicza pt. „Pan Tadeusz”.
- Słuchamy fragmentu tekstu.
- Analizujemy treść utworu.
- Odpowiadamy na pytania ze s. 160 podręcznika.
- Jaka funkcję pełni przysłówek? Powtórzenie.
- Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
„Nowe słowa na start”, s. 158 – 162.
„Nowe słowa na start”, ćwiczenia, s. 69 – 72.
Klasa V/VI
Temat: Czytamy tekst Marii Dąbrowskiej pt. „Marcin Kozera” (fragmenty).
- Przeczytaj fragment tekstu Marii Dąbrowskiej pt. „Marcin Kozera”.
- Co wiesz na temat autorki? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wykonaj polecenia: podręcznik, s. 183.
- Pisownia wyrazów z „ą, ę” w zakończeniu.
- Pisownia wyrazów małą i wielką literą. Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
„Nowe słowa na start”, s. 181 – 183.
„Nowe słowa na start”, ćwiczenia, s. 67 -71 oraz 86-90.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Warszawskie legendy.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy pracowitego rybaka Warsa i piękną syrenę Sawę. Dowiedzieliśmy się, że w miejscu małej wioski rybackiej powstało duże miasto, które w 1596 roku zostało stolicą Polski. Z napięciem śledziliśmy przygody pracowitego płatnerza Melchiora oraz sposób, w jaki pokonał on strasznego Bazyliszka. Kolejna legenda także dotyczyła Warszawy. Dowiedzieliśmy się z niej, jak król Zygmunt III Waza uratował Warszawę przed suszą oraz jaką rolę w tej historii odegrał mały chłopiec o imieniu Kacper.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Wrocław.
Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy miasto krasnali, czyli Wrocław. Poznaliśmy jego najważniejsze zabytki: piękny ratusz z wieżą zegarową, kamieniczki Jaś i Małgosia, Salę Leopoldyńską na Uniwersytecie Wrocławskim, Gmach Ossolineum, Kościół świętej Klary z grobami książąt śląskich, Kościół NMP z ruchomą szopką, Ostrów Tumski, ogród botaniczny i Muzeum Archidiecejalne, w którym znajduje się Księga henrykowska. W niej zostało zapisane pierwsze zdanie w języku polskim. Na koniec podziwialiśmy Panoramę racławicką oraz kilka nietypowych pomników, jakie można spotkać podczas wędrówki po Wrocławiu. Podejrzewam, że zapadł Wam w pamięć „Pociąg do nieba”, „Pomnik Anonimowego Przechodnia”, „Pomnik Pomarańczowej Alternatywy” z krasnalem Majorem lub zwierzęta z ulicy Jatki.
Klasa III
Temat: Utrwalenie wiadomości.
Na ostatniej lekcji utrwalaliśmy wiedzę zdobytą na poprzednich zajęciach.
Klasa IV
Temat: Józef Wybicki – Józef Wybitny.
Józefa Wybickiego wszyscy znamy, bo jest autorem naszego hymnu narodowego. Co jeszcze o nim wiemy? Był znakomitym prawnikiem i uratował życie naszego bohatera narodowego, gen. Jana Henryka Dąbrowskiego. Był także politykiem bezkompromisowym. Zaborcy nie mogli go przekupić. Popełniał błędy polityczne, ale umiał się do nich przyznać.
Temat: Mazurek Dąbrowskiego.
Nasz hymn narodowy powstał w naprawdę niezwykłym czasie. Przez lata zmieniał się tekst jego zwrotek lub dopisywano kolejne. Przez pewien czas Mazurek Dąbrowskiego był pieśnią nielegalną. Autor popełnił błąd podczas jego pisania, a nam zdarza się popełniać błędy podczas jego śpiewania. Można się w nim dopatrzeć pewnych nieścisłości historyczno-geograficznych. Mimo to pozostaje naszą najważniejszą pieśnią narodową.
Klasa V
Temat: Czasy świetności Jagiellonów.
- Unia polsko-węgierska.
- Śmierć króla w bitwie pod Warną.
- Panowanie Kazimierza Jagiellończyka.
Podręcznik, s. 216-217
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, str. 221.
Klasa VI
Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.
- Początki panowania Augusta II Mocnego.
- Początek ingerencji Rosji w sprawy Polski.
- Podwójna elekcja.
- Rządy Augusta III.
- Projekty reform Rzeczypospolitej.
Podręcznik, s. 152-157.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 157.
Klasa VII
Temat: Czasy Gomułki.
- PRL po śmierci J. Stalina.
- Rządy W. Gomułki – mała stabilizacja.
- Spory z Kościołem.
- Marzec 1968 r.
- Grudzień 1970 r.
Podręcznik, s. 156-161.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1, s. 161
Klasa VIII
Temat: Utrwalenie wiadomości.
Na ostatniej lekcji utrwalaliśmy wiedzę zdobytą na poprzednich zajęciach.
Klasa II LO N
Temat: Panowanie Augusta II.
- Pierwsze lata unii polsko-saskiej.
- Rzeczpospolita w pierwszym okresie wojny północnej.
- Początki kurateli rosyjskiej.
- Sejm niemy.
- Ostatnie lata rządów Augusta II.
Podręcznik, s. 408-415.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 2, s. 415.
Klasa III LO N
Temat: Rewolucja 1905 roku.
- Polacy wobec wydarzeń w Rosji.
- Przebieg rewolucji na ziemiach polskich.
- Konsekwencje rewolucji.
Podręcznik, s. 304-312.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 3, s. 312.
Klasa III LO S
Temat: Naród i tożsamość narodowa.
- Czynniki narodotwórcze.
- Świadomość narodowa.
- Mniejszości narodowe.
Zadanie domowe: utrwalić materiał.
Photo by Julia M Cameron from Pexels