Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Święta Wielkanocne w naszym domu.
- Poznajemy symbolikę wielkanocnego koszyka na podstawie wiersza Urszuli Pukały pt. „Legenda o białym baranku”.
- Wymieniamy potrawy wielkanocne.
- Jakie znamy tradycje związane z Wielkanocą? Co to jest pisanka?
- Zapisujemy literę „j”, „J” w wyrazach i zdaniach .
- Wykonujemy kartkę świąteczną.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. II, s. 74; cz. III, s. 74 – 75; s. 75, ćw. 1 – 3.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2, s. 58 – 59, ćw. 3 – 5.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii”, s. 38.
Elementarz-odkrywcow-klasa-1-czesc-3-podrecznik
Klasa II
Temat: Wiosna w pełni! Jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać na łące?
- Co to są łąki? Scharakteryzuj. Opisz.
- W jakim celu ludzie koszą łąki? Odpowiedz.
- Jakie zwierzęta i rośliny żyją na łące? Wymień.
- Opisujemy przebiśnieg.
- Formułujemy życzenia wielkanocne.
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 50 , ćwiczenie 1 – 2.
Klasa III
Temat: Święta Wielkanocne. Zwyczaje związane z Wielkanocą.
- Jakie znamy tradycje wielkanocne?
- Redagujemy życzenia związane z Wielkanocą.
- Wymieniamy potrawy wielkanocne.
- Co nadaje smak potrawom?
- Wyrazy z „ą, ę, om, on, em, en” ( cd.)
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 82 – 83; s. 83, ćw. 1 – 5.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne, s. 49 – 52.
Język Polski
Klasa IV
Temat: Opisać Polskę. Czytamy fragmenty utworu Magdaleny Grądzkiej pt. „Piast Kołodziej”.
- Czytamy tekst pt. „Piast Kołodziej”.
- Słuchamy fragmentu tekstu.
- Analizujemy treść utworu.
- Wydarzenia przedstawione w utworze: realistyczne, fantastyczne.
- Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy (cd.).
„Nowe słowa na start”, s. 165 – 171.
„Nowe słowa na start”, ćwiczenia, s. 69 – 72.
Klasa V/VI
Temat: Przystanek historia. Poznajemy tekst Pawła Boresewicza pt. „Czy wojna jest dla dziewczyn?”.
- Przeczytaj fragment tekstu pt. „Czy wojna jest dla dziewczyn?”.
- Co wiesz na temat autora? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „bunkier”.
- Wykonaj polecenia: Podręcznik, s. 185.
- Dopełnienie i okolicznik.
„Nowe słowa na start”, s. 183 – 185.
„Nowe słowa na start”, ćwiczenia, s. 52 – 56.
Klasa VII/VIII
Temat: Henryk Sienkiewicz – noblista, pisarz, dziennikarz.
- Materiał lekcyjny: podręcznik strony 84-88.
- Tu znajdziesz biografię autora.
Temat: Los tułacza na podstawie „Latarnika” H. Sienkiewicza.
- Tu i tu znajdziesz informacje na temat lektury.
- Przeczytaj teksty zpodręcznika na stronach 89-93 i wykonaj wszystkie ćwiczenia.
W domu
Napisz alternatywne zakończenie „Latarnika”.
Klasa II
Temat: Felietonistyka Bolesława Prusa.
Temat: Zostańmy felietonistami.
Klasa III LO
Temat: Czesław Miłosz i jego twórczość.
- Obejrzyj filmik i napisz notatkę do zeszytu.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 101-109.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Utrwalenie wiadomości.
Na ostatniej lekcji utrwalaliśmy wiedzę zdobytą na poprzednich zajęciach.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Śląsk.
Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Śląsk. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy na wysokości 1725 m n. p. m. ze szczytu Babiej Góry. Nie było to jedyne wzniesienie, jakie zdobyliśmy podczas naszej lekcji. Wspięliśmy się także na Górę św. Anny, Ślężę i Śnieżkę. Podziwialiśmy piękno Gór Stołowych i Karkonoszy. Dowiedzieliśmy się, że Bielsko Biała to nie tylko miasto, w którym produkowano Fiata 126 p, ale także piękne filmy rysunkowe. Poznaliśmy kilka wyjątkowych zamków: Będzin, Bolków i Brzeg. W Jaworze i Świdnicy podziwialiśmy niezwykłe protestanckie kościoły z drewna. Zajrzeliśmy także do muzeum papiernictwa w Dusznikach Zdroju i muzeum zapałek w Bystrzycy Kłodzkiej.
Klasa III
Temat: Jeszcze Polska nie zginęła.
Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, że Polacy nie pogodzili się z upadkiem swojego państwa i zamierzali walczyć o odzyskanie niepodległości. Zaborcy robili wszystko, żeby Polacy przestali być patriotami, a stali się poddanymi zaborczych monarchów. Ogromną rolę w tym czasie odegrał książę Adam Jerzy Czartoryski, generał Jan Henryk Dąbrowski i książę Józef Poniatowski. To dzięki nim powstało Księstwo Warszawskie, a potem Królestwo Polskie. Niestety pełnej niepodległości nie udało się odzyskać i kolejne pokolenia Polaków musiały o nią walczyć w krwawych powstaniach. Do historii przeszła postawa bohaterskiego obrońcy Woli generała Józefa Sowińskiego oraz patriotyzm ostatniego dowódcy powstania styczniowego Romualda Traugutta.
Klasa IV
Temat: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że Polacy nie pogodzili się z upadkiem swojego państwa i zamierzali walczyć o odzyskanie niepodległości. Zaborcy robili wszystko, żeby Polacy przestali być Polakami, a stali się poddanymi zaborczych monarchów. Ogromną rolę w tym czasie odegrał książę Adam Jerzy Czartoryski, generał Jan Henryk Dąbrowski i książę Józef Poniatowski. To dzięki nim powstało Księstwo Warszawskie, a potem Królestwo Polskie. Niestety pełnej niepodległości nie udało się odzyskać i kolejne pokolenia Polaków musiały o nią walczyć w krwawych powstaniach. Do historii przeszła postawa bohaterskiego obrońcy Woli generała Józefa Sowińskiego oraz patriotyzm ostatniego dowódcy powstania styczniowego Romualda Traugutta.
Temat: Wielka Emigracja i praca organiczna.
Na ostatnich zajęciach dowiedzieliśmy się, że po upadku powstania listopadowego wielu Polaków udało się na emigrację. Byli to głównie wojskowi, pisarze, artyści, poeci, pisarze i naukowcy. Wśród najważniejszych osób należy wymienić: generała Józefa Bema, Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, Jana Czerskiego, Benedykta Dybowskiego, Ignacego Domeykę, Fryderyka Chopina, Pawła Strzeleckiego i Ernesta Malinowskiego. Kiedy okazało się, że powstania zbrojne nie przynoszą Polsce niepodległości, Polacy postanowili odbudować Ojczyznę ciężką pracą i nauką. Do historii przeszła bohaterska postawa dzieci z Wrześni, które protestowały przeciwko nauce religii w języku niemieckim, oraz niezłomne zachowanie Michała Drzymały, który walczył z pruską biurokracją, mieszkając w wozie cyrkowym.
Klasa V
Temat: Czasy świetności Jagiellonów. Powtórzenie.
- Zakon krzyżacki. Kto i w jakim celu sprowadził krzyżaków do Polski?
- O którym władcy Polski mówi się „ Zastał Polskę drewnianą…”
- Które państwa zawarły unię w Krewie i w jakim celu?
- Wymień państwa, którymi na przełomie XV i XVI w. władali przedstawiciele dynastii Jagiellonów.
Podręcznik, s. 228
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. brak
Klasa VI
Temat: Pierwszy rozbiór Polski.
- Reformy Stanisława Augusta Poniatowskiego.
- Konfederacja barska.
- Tragedia pierwszego rozbioru.
- Sejm rozbiorowy.
Podręcznik, s. 158- 162
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1 s. 162
Klasa VIII
Temat: Rada Ministrów.
- Prezes Rady Ministrów.
- Ministerstwa.
- Proces powoływania rządu.
- Rekonstrukcja rządu.
- Konstruktywne wotum nieufności.
Temat: Polska w latach 70. XX wieku.
- „Druga Polska” Edwarda Gierka.
- Strajki w 1971 r.
- Rozwój na kredyt.
- Niepowodzenia gospodarcze.
- Nowelizacja konstytucji.
Podręcznik, s.
Zadanie domowe:
- pisemnie ćw. 4 str. 167.
Klasa II LO N
Temat: Polityczna anarchia i próby reform.
- Wojna o koronę polską.
- Polityczna anarchia.
- Próby reform w czasach Augusta III.
- Reformy oświatowe i ożywienie gospodarcze.
Podręcznik, s. 416-421
Zadanie domowe:
- pisemnie ćw. 4, s. 421
Klasa III LO N
Temat: I wojna światowa.
- Geneza I wojny światowej.
- Orientacje polityczne Polaków.
- Powstanie Legionów Polskich.
- Walki z Rosjanami w latach 1914- 1917.
Podręcznik, s. 374-378.
Zadanie domowe:
- pisemnie ćw. 1, s. 383.
Klasa III LO S
Temat: Naród i tożsamość narodowa.
- Pojęcie i geneza narodu.
- Czynniki narodowotwórcze.
- Świadomość narodowa.
- Mniejszości narodowe w Polsce.
Zadanie domowe: utrwalić materiał.
Photo by Julia M Cameron from Pexels