Materiały lekcyjne dla nieobecnych 09.04.2021

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Jak będziemy świętować wspólnie Dzień Ziemi?

  1. Co szkodzi naszej planecie?
  2. Czytamy tekst M. Strzałkowskiej pt. „Kto ma olej w głowie” z podziałem na role.
  3. Poznajemy potwora ekologicznego!
  4. Utrwalenie poznanych liter.
  5. Co to są przeciwieństwa?

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 32 – 33; s. 75, ćw. 1 – 5; s. 36 ćwiczenie 1 – 4, s. 38 – 39, s. 39 ćwiczenie 1 – 3; s. 37.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 2 (cd.).

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).

Klasa II

Temat: Przyjaciele z bajek. Poznajemy wiersz I. Krasickiego pt. „Przyjaciele”.

  1. Czytamy wiersz „Przyjaciele”.
  2. Co wiesz o autorze wiersza? Odpowiedz.
  3. Wypisujemy nieznane słowa z tekstu.
  4. Opowiadamy o losie zajączka.
  5. Piszemy własną bajkę o zwierzętach.
  6. Kiedy piszemy „rz” (cd.)?

Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 73 .

Klasa III

Temat: Co to jest ekologia? 

  1. Czytamy tekst pt. „Kłopotliwe śmieci”.
  2. Co to jest ekologia? Uzasadnij swoja wypowiedz.
  3. Jak należy dbać o środowisko? Co należy, a czego nie wolno robić?
  4. Jak my dbamy o środowisko? Nasza „mała ekologia”.
  5. Co to jest rodzina wyrazów?

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 41, ćwiczenia 1- 2 oraz s. 47, ćwiczenia 1 – 3.

„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, cd.

Link do podręcznika

Język Polski

Klasa IV

Temat: Opisać Polskę. Czytamy legendy Magdaleny Grądzkiej pt. „O Lechu, Czechu i Rusie” oraz „Juratę, królową Bałtyku”.

  1. Co to jest „legenda”?
  2. Opowiedz legendę „O Lechu, Czechu i Rusie”.
  3. Odpowiedz na pytania ze s. 167 oraz 173 podręcznika.
  4. Jak napisać plan wydarzeń?
  5. Cudzysłów i kursywa.

„Nowe słowa na start”, s. 165 – 167 oraz 172 – 175.

„Nowe słowa na start”, ćwiczenia, s. 84 – 86.

Klasa V/VI

Temat: Mitologiczne krainy. Czytamy wiersz Wisławy Szymborskiej pt. „Atlantyda”.

  1. Przeczytaj wiersz pt. „Atlantyda”.
  2. Co wiesz na temat autorki?
  3. Wyjaśnij, co oznacza „pytanie retoryczne”.
  4. Odpowiedz na pytania ze s. 201 podręcznika.
  5. Związki wyrazów w zdaniu.

„Nowe słowa na start”, ćwiczenia s. 57 – 59.

Klasa VII/VIII

Temat: Polskie zwyczaje wielkanocne.

  1. Najpierw obejrzyj
  2. Napisz, jakie tradycje wielkanocne znasz z rodzinnego domu.
  3. Notatka z lekcji:
    1. Tradycja – zasady postępowania, obyczaje, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, występujące przez jakiś czas i utrwalające się potem zwyczajowo.Zwyczaj – powszechnie przyjęty, najczęściej uświęcony tradycją sposób postępowania w pewnych okolicznościach charakterystyczny dla pewnego środowiska, terenu.

      Obrzęd – zespół czynności i praktyk o znaczeniu symbolicznym, towarzyszących jakiejś uroczystości o charakterze rodzinnym czy religijnym.

    2. Wielki Tydzień rozpoczyna się od Niedzieli Palmowej obchodzonej uroczyście w całym kraju. Od wczesnego ranka ludzie podążają do kościoła, aby poświęcić palmy. Jedne są skromne, z wierzbowych gałązek okrytych baziami, inne bajecznie kolorowe.
    3. PALMY – strojenie wielkanocnych palm i świecenie ich w Niedzielę Palmową nawiązuje do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców. Tradycyjnie wierzono, że palmy mają magiczną moc- chronią przed chorobami. Polskie palmy robi się z gałązek wierzbowych, suszonych kwiatów, kłosów, kolorowych wstążek.
    4. Zwyczaj malowania jajek wywodzi się jeszcze ze starych tradycji, magii pogańskiej. W dawnych czasach ludzie wierzyli, że pisanka chroni dom przed nieszczęściem. Zakopana pod nowo wybudowanym domem miała przynieść pomyślność. Rzucona w płomień – gasiła pożar. Umieszczona w oknie – chroniła dom przed uderzeniami pioruna. W czasie uroczystego śniadania wielkanocnego dzielimy się święconym jajkiem, co ma zapewnić zdrowie i pomyślność całej rodzinie. „Pisanki, kraszanki, malowanki – nie może ich zabraknąć na świątecznym stole. Jednobarwne noszą nazwę kraszanek, malowanek lub byczków. Te zaś w różnobarwne desenie – to pisanki.” Pisanki były darem. Miały one zapewnić obdarowywanej osobie zdrowie, siłę oraz powodzenie w sprawach sercowych. Malowane lub kraszone jajka otrzymywali najpierw członkowie rodziny, a później osoby zaprzyjaźnione. Na cmentarzach prawosławnych pisanki składano w drugą Niedzielę Wielkanocną.
    5. Jak pomalować pisanki określonymi kolorami (nie używając farbek) tradycyjnym sposobem:
      • Żółty – liście brzozy i olchy, kora szakłaka i młodej jabłoni, drewno morwy, suszone kwiaty jaskrów polnych, majówka błotna, trzcina i rumianek, łuski zwykłej cebuli oraz igły modrzewiowe.
      • Czerwony – marzanna, kora kruszyny i dębu, olchowe szyszki, owoce czarnego bzu, suszone jagody, cebula.
      • Pomarańczowy – marchwi i dyni oraz z połączenia czerwonego i żółtego
      • Brąz – łupiny i korzenie orzecha oraz igliwie jodły. Bardzo ciemny brązowy – dębu i olchy.
      • Złoty – przez połączenie brązowego z żółtym
      • Niebieski – owoce tarniny
      • Fiolet – płatki ciemnej malwy, i mieszanie koloru czerwonego i niebieskiego
      • Zieleń – niektóre trawy, zioła, w tym głównie pokrzywa, liście barwnika, młode żyto
      • Czerń – wygotowane olchowe szyszki.
    6. Historia pisanek: Najstarsze znalezione w wykopaliskach pisanki liczą sobie ponad 5000 tysięcy lat. Natomiast najstarszą polską pisankę, pochodzącą z X wieku naszej ery, wykopano na Ostrówku w Opolu. Sztuce Zachodu nie są znane pisanki, ponieważ pisanki powstały na naszych rodzinnych ziemiach, chociaż również istniały na dalekim Wschodzie: Mezopotamii, Egipcie i Grecji. Rysunki na jajkach były kiedyś przede wszystkim znakami magicznymi, które miały chronić dom i obejście przed złymi duchami, urokami, czarami, chorobami i in. Dlatego jajka malowane w czasprzesilenia wiosennego, czyli tzw.: Jarych Świąt. Pisanki zakopywano pod progami mieszkań, budynków gospodarczych lub przed furtką prowadząca do domu. W wielu starych kulturach na powitanie wiosny przygotowywano ucztę, której główną potrawą były jajka. Dlatego dzielono się nimi z bydłem domowym, a skorupki dodawano do zboża i rzucano w orną ziemię, aby dawała wysokie plony. Skorupki rzucano również na dachy domów, co miało chronić je przed uderzeniem pioruna. Potęga wierzeń w magiczną moc pisanek była tak wielka, że kiedy na nasze ziemie polskie zawitało chrześcijaństwo, duchowni pragnąc wyplenić pogańskie zwyczaje, przez ponad 200 lat zabraniali spożywania jajek w czasie Świąt Wielkanocnych. Na nic się to zdało. Dlatego też Kościół, nie mogąc zwalczyć tego zwyczaju, postanowił go wchłonąć: ogłoszono, że kiedy „pogańskie” pisanki zostaną poświęcone w kościele, mogą zostać spożyte jako symbol zmartwychwstania Chrystusowego. Potem pisankami lub kraszankami zaczęto się obdarowywać, składać sobie życzenia – i tak jajka wpisały się na trwałe w świąteczne obrzędy wielkanocne. Po dziś dzień w wielu regionach Polski, zwłaszcza na wschodnich krańcach kraju, praktykuje się trzykrotne obchodzenie domu czy całego mieszkania ze świeconymi jajkami, co ma odgonić od domu i domowników złe duchy i czary. Natomiast w Wielką Niedzielę jajko trzeba zjeść razem z kawałkiem surowego chrzanu, który wypali wszystkie grzechy, dzięki czemu siła z wielkanocnej pisanki swobodnie przejdzie do organizmu osoby, która ją spożyje.Według wierzeń folklorystycznych, skorupki jajek również maja wielka moc, zwłaszcza dla młodych ludzi lub cierpiących na choroby skórne. W Wielką Sobotę – koniecznie przed wschodem słońca, należało ugotowane w piątkowy wieczór jajko, obrać ze skorupki i zalać źródlaną wodą. Naczynie musiało być ustawione we wschodnim oknie lub na balkonie tak, by padły nań pierwsze promienie słońca. Taka woda, podobno pomagała na wrzody, trądzik i wszelkie wypryski skórne oraz zabezpieczała całe ciało przed chorobami. Gdzieniegdzie przetrwało przekonanie, że ze skorupek rzucanych na dach wyłonią się dobre duszki i pomagające domownikom i chroniące dom przed wszelkimi niebezpieczeństwami. Wiele by można było by tu przytoczyć przykładów z dawnych wierzeń folklorystycznych w nadprzyrodzoną moc pisanki i historii związanych z jej pochodzeniem, lecz poprzestanę na tym, co już wspomniałem. Ozdobione wizerunkami jajko – pisanka – to dawny magiczny symbol, który w czasach współczesnych występuje jako dzieło sztuki ludowej. Zwyczaj malowania pisanek rozpowszechniony jest wśród Słowian oraz wśród innych narodów. Pisanka była symbolem wiosennego przebudzenia przyrody, ciepła, zwycięstwa światła nad chłodem i ciemnością, zimą i nocą. Pisanka – to również symbol Zmartwychwstania Chrystusa…
    7. Na Kaszubach był zwyczaj obchodzenia wsi z zielonymi rózgami. Tymi rózgami dzieci uderzały po rękach i nogach każdego, kto się nawinął.
      Przyszliśmy tu po dyngusie,
      Po zielonym śmigusie, nie prosimy o cielę,
      bo to dla nas za wiele,
      Tylko o kiełbasę, to się nią opaszę.
      Jakbyście nam jadło dali,
      To tez byśmy dziękowali.
      Na Pomorzu:
      • Odwiedzanie sąsiada przez sąsiada – uderzanie gałązkami na szczęście;
      • uderzanie bydła, wierzono, że gałązki chronią i leczą. Każdy w rodzinie połykał 1 bazię, co miało uchronić przed chorobami gardła, gorączką. W Wielki Piątek był zwyczaj uderzania się gałązkami jałowca lub agrestu

Temat: Jak napisać artykuł publicystyczny?

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku str. 97-101.
  2. Wykonaj w zeszycie ćwiczenia 1 i 3/101.

Klasa II LO

Temat: Wobec antysemityzmu – Maria Konopnicka „Mendel Gdański”.

  1. Biografię Marii Konopnickiej znajdziesz tu.
  2. Tekst lektury do przeczytania albo wysłuchania.
  3. Materiał

Klasa III LO

Temat: Pan Myślę, czyli kilka słów o twórczości Zbigniewa Herberta.

  1. Posłuchaj tych informacji i napisz notatkę w zeszycie.
  2. Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 113-117.
  3. Dokonaj pisemnej analizy wybranego przez ciebie wiersza Herberta. Tu znajdziesz wskazówki.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legenda o tym, jak kowal odkrył węgiel, oraz o tym, jak powstało Opole i kto je uratował  przed wielkim pożarem.         

Na ostatniej lekcji poznaliśmy historię ubogiego kowala, który przez przypadek odkrył węgiel. Nie mniej ciekawa była druga legenda, która opowiadała o tajemniczym utopcu. Uratował on Opole przed ogromnym pożarem. Ostatnia legenda opowiadała nam o tym, jak dzielny wódz słowiański założył Opole.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Śląsk od Nikiszowic do Mosznej.

Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Śląsk. Poznaliśmy wiele ciekawych miejsc. Pierwsze kroki skierowaliśmy do Nikiszowic, czyli zabytkowego osiedla robotniczego w Katowicach. Następnie podziwialiśmy okazały zamek Chojnik oraz Karkonosze ze szczytu Śnieżki. Przez chwilę mogliśmy się poczuć jak Guliwer w krainie Liliputów za sprawą parku miniatur w Kowarach. Nasze ogromne zainteresowanie wzbudził Jurapark w Krasiejowie. Zachwycił nas także bajkowy zamek w Mosznej
z 99 wieżami.

Klasa III

Temat: Utrwalenie wiadomości.      

Na ostatniej lekcji utrwalaliśmy wiedzę zdobytą na poprzednich zajęciach.

Klasa IV

Temat: Maria Skłodowska Curie – kobieta z charakterem.      

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy historię niezwykłej Polki. Maria Skłodowska Curie była podwójną noblistką. Na te wyróżnienia zasłużyła sobie swoją ciężką pracą. Była typowym klasowym kujonem. Kiedy inne dzieci się bawiły, ona zatykała sobie uszy i czytała książki. Wielu ludzi zawdzięcza jej życie
i zdrowie dzięki stworzeniu podczas I wojny światowej skutecznego systemu karetek z aparaturą rentgenowską. Choć dużą część swojego życia spędziła we Francji, to pozostała gorącą patriotką.   

Klasa V

Temat: Powtórzenie materiału. Jagiellonowie.

  1. Wyjaśnij pojęcia: pańszczyzna, przywilej, Związek Pruski.
  2. Wyjaśnij, od czego pochodzą przydomki: Władysław Wygnaniec, Władysław Łokietek, Władysław Warneńczyk.
  3. Powiedz, na czym polegała unia personalna.

Zadanie domowe:

– brak

🐣 Radosnych Świąt! 🐣

Klasa VI

Temat: Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja.

  1. Reformy Sejmu Wielkiego – 1788-1792.
  2. Uchwalenie Konstytucji 3 maja 1791 r.
  3. Konfederacja targowiska i wojna polsko-rosyjska.
  4. 2 rozbiór Polski 1793 r.

Podręcznik, s. 169-173

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2, s. 173

🐣 Radosnych Świąt! 🐣

Klasa VII

 

Klasa VIII

Temat: Rada Ministrów – utrwalenie wiadomości.

  • Prezes Rady Ministrów.
  • Ministerstwa.
  • Proces powoływania rządu.
  • Rekonstrukcja rządu.
  • Konstruktywne wotum nieufności.

Temat: Początki opozycji demokratycznej w Polsce.

  1. Czerwiec 1976 r. – wystąpienia robotnicze w Radomiu, Ursusie i Płocku.
  2. Powstanie opozycji antykomunistycznej: 1976 r. KOR; 1977 r. ROPCiO; 1978 r. Wolne Związki Zawodowe; 1979 r. KPN.
  3. Karol Wojtyła Papieżem

Podręcznik, s. 174-178

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 1 lub 4, s. 178

🐣 Radosnych Świąt! 🐣

Klasa II LO N

Temat: Ostatnia wolna elekcja. I rozbiór Polski.

  1. Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego.
  2. Pierwsze reformy.
  3. Prawa dysydentów i prawa kardynalne.
  4. Konfederacja barska. I rozbiór Polski.

Podręcznik, s. 422-433

Zadanie domowe:

– pisemnie: notatka z lekcji

🐣 Radosnych Świąt! 🐣

Klasa III LO N

Temat: Sprawa polska podczas I wojny światowej.

  1. Orientacje polityczne.
  2. Legiony Polskie i ich szlak bojowy.
  3. Sprawa polska na zachodzie i pod koniec wojny.

Podręcznik, s. 374-383

Zadanie domowe:

– pisemnie: samodzielna notatka z lekcji

🐣 Radosnych Świąt! 🐣

Klasa III LO S

Temat: Państwo.

  1. Państwo i jego cechy.
  2. Formy państwa.
  3. Demokracja i jej geneza.

Zadanie domowe:

– Utrwalić materiał, korzystając z internetu.

🐣 Radosnych Świąt! 🐣

 

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels