Spis treści
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Nasze lektury. Czytamy wiersz Jana Brzechwy pt. „Żaba”.
- Nasze odczucia po przeczytaniu wiersza pt. „Żaba” Jana Brzechwy. Czy jest on zabawny?
- Dlaczego roślinom i zwierzętom potrzebna jest woda ?
- Zasady pisowni wyrazów z „ó”. Kiedy piszemy „u”, a kiedy „ó”?
- Utrwalamy pisanie poznanych liter z użyciem ich w wyrazach i zdaniach.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. III, s. 16 -17, cz. IV, s. 4 – 5, ćw. 1 – 5.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. III, s. 12 – 13, ćw. 1, 3; s. 14, ćw.1.
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).
Klasa II
Temat: Nasze lektury! „Dlaczego cielę ogonem miele?”, czytamy tekst Wandy Chotomskiej.
- Czytamy tekst z podziałem na role.
- Wyszukujemy nieznane wyrazy.
- Odpowiadamy na pytanie zawarte w tytule wiersza.
- Odpowiadamy na pytania 1 – 5 z podręcznika.
- Sztuka pisania – opowiadanie.
- Kiedy piszemy „rz” (cd.)?
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, s. 74 – 75, ćwiczenia 1- 5 oraz s. 76 – 77.
Podręcznik, „Elementarz odkrywców”, cz. 3, s. 73.
Klasa III
Temat: Nasze lektury! B. Ostrowicka „Opowieść o Januszu Korczaku”.
- Czytamy tekst pt.: „Opowieść o Januszu Korczaku”.
- Kim był Janusz Korczak?
- Janusz Korczak – wychowawca dzieci i młodzieży,
- Janusz Korczak – pisarz.
- Stopniowanie przymiotnika.
- Wyrazy z „nie”.
- Jak piszemy „nie” z czasownikami? Ćwiczenia.
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 54 – 55, ćwiczenia 1- 5.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, s. 55 – 57.
Język Polski
Klasa IV
Temat: Nasze lektury! Czytamy tekst Adama Mickiewicza pt. „Pani Twardowska”.
- Czytamy teksty pt. „Pani Twardowska”.
- Słuchamy fragmentu tekstu Jana Adamczewskiego pt. „O Mistrzu Twardowskim”.
- Analizujemy treść utworów.
- Jak rozumiemy słowa: „Co nagle, to po diable”? Podaj przykłady.
- Pisownia wyrazów z „ż”.
„Nowe słowa na start”, s. 176 – 183.
Klasa V/VI
Temat: Nasze lektury. Mity. Poznajemy „Mit o powstaniu świata”.
- Przeczytaj tekst Anity Rejch pt. „Mit o poznaniu świata”.
- Co wiesz na temat autorki? Napisz notkę biograficzną w zeszycie.
- Wypisz ze „Słowniczka” znaczenie wyrazu: „mit” oraz „mitologia”.
- Co wiesz na temat bogów mitologicznych?
- Wykonaj ćwiczenia ze s. 204 – 205 (podręcznik).
- Związek frazeologiczny. Jak korzystać ze słownika frazeologicznego?
Podręcznik, „Nowe słowa na start”, s. 214 – 216.
Klasa VII/VIII
Temat: Sprawdź, czy potrafisz.
- Przeczytaj tekst z podręcznika (str. 117/118) i wykonaj ćwiczenia w zeszycie.
Praca domowa
Napisz artykuł do gazetki szkolnej, w którym rozważysz cytat: „Patriotyzm nie oznacza, że przyjmujemy bezkrytycznie wszelkie błędy i słabości narodu naszego”.
Temat: Dlaczego Kogut chciał zostać artystą? (Sławomir Mrożek „Artysta”).
- Przeczytaj tekst utworu i wykonaj ćwiczenia.
- Pozostałe pytania do tekstu znajdziesz w podręczniku na str. 187-189.
Klasa II LO
Temat: Klęska czy zwycięstwo ideałów? (Stefan Żeromski „Siłaczka”).
- Obejrzyj filmiki z linku nr 1 i 2.
- Napisz notatkę w zeszycie.
- O noweli:
- Utwór zbudowano na zasadzie kontrastu.
- Pisarz zestawił dwie odmienne postawy bohaterów.
- Obarecki wyrzekł się wzniosłych ideałów (leczenia ubogich, szerzenia higieny, walki z wyzyskiem). Przystosował się do środowiska, zapewniając sobie wygodne życie, którym wcześniej pogardzał. Narrator nie potępił doktora ani go nie usprawiedliwił, a ocenę pozostawił czytelnikowi.
- Egoizm doktora przeciwstawiony został całkowitemu poświęceniu się Stasi, która wyrzekła się wszelkich wygód i radości życia, podejmując pracę nauczycielki w „zapadłej” wsi na prowincji. W samotności prowadziła swą twórczą pracę, uczyła dzieci i pisała podręcznik dla ludu. W tej biednej wsi poświęcenie Bozowskiej poszło na marne. Mieszkańcom wsi należało najpierw zapewnić godne warunki życia, minimum higieny, warunki do nauki i prawidłowego rozwoju.
- Żeromski domagał się poprawy warunków życiowych ludu po uwłaszczeniu. Oskarżył klasę wyższą o egoizm i dążenie do zapewnienia sobie dostatniego bytu. Wskazał też na obojętność rządzących, mimo głoszonych haseł równości i oświaty dla ludu.
„Siłaczka” została napisana w czasach zaborów, pod koniec XIX wieku. Autor poruszył w niej istotne problemy moralne, dotyczące wyboru drogi życiowej przez młodych ludzi i jego konsekwencji.
- Co wpływało na losy bohaterów noweli Żeromskiego i jakie miało konsekwencje? Dyskusja.
Temat: Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w linku nr 1, 2, 3 i 4.
- Błędy stylistyczne polegają na użyciu wyrazów, które nie pasują do funkcji, jaką pełni konkretna wypowiedź. Najczęściej jest to:
- używanie w tekstach oficjalnych wyrazów (frazeologizmów, konstrukcji składniowych) potocznych,
- używanie wyrazów oficjalnych w wypowiedziach potocznych,
- styl rozwlekły i zawiły,
- nieuzasadniona stylizacja
Klasa III LO
Temat: Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka.
- Materiał lekcyjny znajdziesz w linku nr 1, 2, 3 i 4.
- Błędy stylistyczne polegają na użyciu wyrazów, które nie pasują do funkcji, jaką pełni konkretna wypowiedź. Najczęściej jest to:
- używanie w tekstach oficjalnych wyrazów (frazeologizmów, konstrukcji składniowych) potocznych,
- używanie wyrazów oficjalnych w wypowiedziach potocznych,
- styl rozwlekły i zawiły,
- nieuzasadniona stylizacja
Temat: Charyzmatyczny mówca – Św. Jan Paweł II „Homilia wygłoszona na placu Zwycięstwa w Warszawie 1979”.
- Najpierw obejrzyj to.
- Przeczytaj tekst homilii z podręcznika (str. 131-135).
- Wykonaj ćwiczenia.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legenda o Szarleju i o powstaniu Cieszyna.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy złego demona o imieniu Szarlej z kopalni w Olkuszu. Następna historia przeniosła nas na polanę, gdzie trzej bracia: Bolko, Leszko i Cieszko polowali na dzikie zwierzęta. Przygoda, którą przeżyli, skłoniła ich do założenia tam grodu o nazwie Cieszyn.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Gdańsk.
Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Gdańsk. Poznaliśmy wiele ciekawych zabytków znajdujących się w tym mieście. Pierwsze kroki skierowaliśmy pod Bramę Wyżynną, która jest ozdobiona herbami Polski i Gdańska. Później z zainteresowaniem oglądaliśmy dwie inne bramy w tym mieście: Złotą i Zieloną. Trochę przeraziła nas Katownia, gdzie znajduje się muzeum tortur. Natomiast nasze ogromne zainteresowanie wzbudził Dom Uphagena, Lwi Zamek, Dwór Artusa i Złota Kamienica. Zachwycił nas także Ratusz, Żuraw i fontanna Neptuna. Nie mogliśmy także przejść obojętnie obok Kościoła Mariackiego, który jest zaliczany do największych w Europie. Na końcu lekcji poznaliśmy legendę o gdańskich lwach i mistrzu kamieniarskim Danielu.
Klasa III
Temat: Polskie drogi do niepodległości.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że po wybuchu I wojny światowej dla Polaków pojawiła się nadzieja na odzyskanie niepodległości. Zapoznaliśmy się z historią Legionów Polskich oraz Błękitnej Armii. Były to najważniejsze formacje wojskowe, które walczyły o odzyskanie niepodległości. Poznaliśmy także sylwetki Polaków, którzy walnie przyczynili się do odrodzenia Polski: Józefa Piłsudskiego, gen. Józefa Hallera i Romana Dmowskiego.
Klasa IV
Temat: 79 rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
Wspólnie z uczniami przygotowaliśmy żonkile, które upamiętniały 79 rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim.
Temat: Marszałek Józef Piłsudski.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy bardzo sympatyczną klacz o imieniu Kasztanka. Opowiedziała nam o tym, jak Polska odzyskała niepodległość i jaką rolę w tym wydarzeniu odegrał Józef Piłsudski. Jeśli ktoś zapomniał, to wystarczy kliknąć w ten link: Kasztanka – co by było gdyby zwierzęta mówiły, aby wszystko sobie przypomnieć.
Klasa V
Temat: Elementy geografii. Skala, plan, mapa.
- Co to jest plan i skala?
Zadanie domowe: Utrwalić notatkę z lekcji.
Klasa VI
Temat: Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja.
- Reformy Sejmu Wielkiego.
- Uchwalenie Konstytucji 3 maja.
- Konfederacja targowicka i wojna polsko-rosyjska.
- Drugi rozbiór Polski.
Podręcznik, s. 169- 173
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 1 s. 173
Klasa VIII
Temat: Sądy i trybunały.
- Władza sądownicza
- Rola sędziów
- Zasady działania sądów
- Prokuratorzy i obrońcy
Temat: Powstanie „Solidarności”.
- Strajki sierpniowe 14.08.1980 r.
- Utworzenie NSZZ „Solidarność”.
- W drodze do konfrontacji.
Podręcznik, proszę sprawdzić temat w nowym podręczniku.
Zadanie domowe:
– pisemnie: przedstaw postulaty MKS.
Klasa II LO N
Temat: Rzeczpospolita w dobie Sejmu Wielkiego.
- Przemiany gospodarcze i społeczne po I rozbiorze.
- Królewskie plany reform.
- Stronnictwa polityczne.
- Zwołanie Sejmu Wielkiego.
- Plany sojuszu z Prusami.
- Reformy Sejmu Wielkiego.
Podręcznik, s. 441-448
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 5 s. 448
Klasa III LO N
Temat: Sprawa polska podczas I wojny światowej.
- Działalność Romana Dmowskiego.
- Akt 5 listopada.
- Budowa zrębów państwowości polskiej.
- Sprawa polska na zachodzie.
- Sprawa polska pod koniec wojny.
Podręcznik, s. 378- 383.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 4, s. 383.
Klasa III LO S
Temat: Państwo i jego cechy..
- Czym jest państwo?
- Cechy państwa.
-
Obywatelstwo.
- Funkcje i formy państwa.
Zadanie domowe: utrwalić materiał, korzystając z internetu.
Photo by Julia M Cameron from Pexels