Materiały lekcyjne dla nieobecnych 30.04.2021

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Majowa łąka.

  1. Wymień rośliny, zwierzęta oraz owady, które możemy spotkać na wiosennej łące.
  2. Opisz jedną z roślin.
  3. Opowiadamy o życiu pszczół.
  4. Zapisujemy samogłoski „ą”, „ę” w wyrazach. Dbamy o staranne pismo i mieszczenie się w liniaturze.
  5. Układamy zdania z rozsypanki wyrazowej do ilustracji pt. „Wiosna”.

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 12 – 13,  ćw. 1 – 3; s. 14 – 15 oraz s. 16 – 17.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3, s. 15, ćw. 2, s. 16 , ćw. 3 – 4.

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).

Klasa II

Temat: Nasze lektury! „Żuk”, czytamy tekst Jana Brzechwy.

  1. Czytamy tekst z podziałem na role.
  2. Wyszukujemy nieznane wyrazy.
  3. Odpowiadamy na pytanie zawarte na s. 27 podręcznika.
  4. Wykonujemy ilustracje do wiersza.
  5. Wymieniamy zwierzęta i rośliny żyjące na łące.
  6. Kiedy piszemy „rz” (cd.)?

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, s. 24 – 25 oraz s. 26 – 27.

Klasa III

Temat: Majowe świętowanie. Święto Konstytucji 3 Maja.

  1. Jakie ważne święta przypadają w miesiącu maju?
  2. Kto rządzi w Polsce?
  3. Co znaczy dla ciebie wyraz „Polska”?
  4. Co piszemy wielką, a co małą literą? Ćwiczenia.

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 18 – 19, ćwiczenia 1- 4 oraz 20 – 21.

„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne”, s. 58 – 59.

Język Polski

Klasa IV

Temat: Ludzie teatru. Poznajemy „Legendę o warszawskim Bazyliszku”. 

  1. Czytamy teksty.
  2. Słuchamy fragmentów tekstów.
  3. Analizujemy treść utworów.
  4. Kto tworzy teatr? Wymień ludzi teatru.
  5. Przecinek w zdaniu złożonym.

„Nowe Słowa na start.” Język polski, s. 91-94.

Klasa V/VI

Temat: Nasze lektury. Mit o Demeter i Persefonie oraz Syzyfie.

  1. Przeczytaj mity greckie.
  2. Odpowiedz na pytania, podręcznik s. 210 oraz 213.
  3. Czym różnią się zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych? – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
  4. Przecinek w zdaniu pojedynczym – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.

„Nowe Słowa na start”. Podręcznik, s. 208 – 214 oraz 217 – 221.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat:  Legendy ze Śląska    

Na ostatniej lekcji poznaliśmy trzy legendy. Pierwsza z nich opowiadała nam o niespodziewanym zniknięciu klasztoru na Goju. W drugiej poznaliśmy tajemnicę przepięknej księżniczki Meluzyny.  Ostatnia historia przeniosła nas w czasy średniowieczne. Zagadka trzech kamiennych masek: kobiety, mężczyzny i kozy została wyjaśniona. Mam nadzieję, że lekcja była dla was ciekawa i dużo z niej zapamiętaliście.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Pomorze  

Na ostatniej lekcji zwiedzaliśmy Pomorze. Podczas wirtualnej wycieczki zachwyciło nas piękno przyrody w Borach Tucholskich i Drawieńskim Parku Narodowym. Wiemy już, jaki ptak uwielbia klapanie, trelowanie, korkowanie i szlifowanie. Dziarsko przemaszerowaliśmy przez Aleję Gwiazd Sportu w Dziwnowie oraz Aleję Gwiazd w Międzyzdrojach. Podziwialiśmy rozsuwany most w Darłowie i Zamek Książąt Pomorskich. Z zaciekawieniem wysłuchaliśmy legendy o kościele w Trzęsaczu.

Klasa III

Temat: II Rzeczpospolita.       

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, w jaki sposób rozwijała się Polska po odzyskaniu niepodległości. Poznaliśmy wybitnych Polaków, którzy tworzyli naszą kulturę. Wśród nich na pierwszym miejscu trzeba wymienić wybitnego matematyka Stefana Banacha. Utkwiła nam w pamięci słynna gęś, która była związana ze skomplikowanymi obliczeniami matematycznymi. Poznaliśmy także Eugeniusza Kwiatkowskiego i Władysława Grabskiego, którzy podźwignęli nasz kraj z kryzysu gospodarczego. Naszą uwagę zwrócili polscy inżynierowie, którzy skonstruowali samolot RWD. Sporo uwagi poświęciliśmy Kornelowi Makuszyńskiemu, który był ulubionym pisarzem dzieci.

Klasa IV

Temat: Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni.       

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, w jaki sposób rozwijała się Polska po odzyskaniu niepodległości. Poznaliśmy wybitnych Polaków, którzy tworzyli naszą kulturę. Wśród nich na pierwszym miejscu trzeba wymienić wybitnego matematyka Stefana Banacha. Utkwiła nam w pamięci słynna gęś, która była związana ze skomplikowanymi obliczeniami matematycznymi. Poznaliśmy także Eugeniusza Kwiatkowskiego i Władysława Grabskiego, którzy podźwignęli nasz kraj z kryzysu gospodarczego. Naszą uwagę zwrócili polscy inżynierowie, którzy skonstruowali samolot RWD. Sporo uwagi poświęciliśmy Kornelowi Makuszyńskiemu, który był ulubionym pisarzem dzieci.

Klasa V

Temat: Elementy geografii. Skala, plan, mapa.

  1. Wysokość w terenie.
  2. Rodzaje wysokości.
  3. Skala barw na mapie.

Zadanie domowe: Utrwalić notatkę z lekcji.

Klasa VI

Temat: Powstanie kościuszkowskie i III rozbiór Polski.

  1. Wybuch powstania.
  2. Ważniejsze bitwy insurekcji.
  3. Uniwersał połaniecki.
  4. Klęska powstańców. III rozbiór Polski.

Podręcznik, s. 174- 179.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 12 s. 179

Klasa VIII

Temat: Sądy i trybunały.

  • Sądy powszechne
  • Sądy wojskowe
  • Sąd Najwyższy
  • Sądy administracyjne
  • Trybunał Konstytucyjny
  • Trybunał Stanu

Temat: Stan wojenny w Polsce.

  1. Dalszy kryzys gospodarczy, wprowadzenie systemu kartkowego.
  2. Internowanie opozycjonistów.
  3. 12/13 grudnia 1981 r. wprowadzenie stanu wojennego.
  4. Reakcja społeczeństwa.
  5. Pokojowa nagroda Nobla dla L. Wałęsy.
  6. Śmierć kapelana „Solidarności” księdza Jerzego Popiełuszki.
  7. Ostatnie lata PRL.

Zadanie domowe:

Podręcznik str.184-189

– pisemnie : ćw. 3/184 str.

Klasa II LO N

Temat: Konstytucja 3 Maja i II rozbiór Polski.

  1. Uchwalenie konstytucji.
  2. Znaczenie konstytucji 3 maja.
  3. Konfederacja targowicka.
  4. Wojna z Rosją w obronie konstytucji.
  5. II rozbiór Polski.

Podręcznik, s. 449-456

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2 s. 456

Klasa III LO N

Temat: Ład wersalski. Odzyskanie niepodległości.

  1. Sytuacja międzynarodowa.
  2. Ośrodki władzy państwowej.

Podręcznik, s. 472- 474

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2 s. 478.

Klasa III LO S

Temat: Prawo.

  1. Czym jest prawo?
  2. Normy i przepisy prawne.
  3. Funkcje prawa.
  4. System źródeł prawa w Polsce.

Zadanie domowe: utrwalić materiał, korzystając z internetu i Konstytucji RP.

 

 

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels