Edukacja wczesnoszkolna
Klasa I
Temat: Jak będziemy świętować Dzień Matki?
- Czytamy lekturę pt. „Nasza mama czarodziejka” Joanny Papuzińskiej.
- Układamy życzenia dla mamy z okazji Dnia Matki.
- Wykonujemy laurkę techniką origami.
- Utrwalamy poznane litery – dbamy o staranne pismo i mieszczenie się w liniaturze.
Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 30 – 31, ćw. 1 – 4 .
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).
Klasa II
Temat: Jak będziemy świętować Dzień Matki? Przygotowania do Dnia Matki.
- Układamy życzenia dla mamy.
- Rysujemy laurkę z okazji Dnia Matki.
- Czytamy wiersz Natalii Usenko pt. „Najczerwieńszy kubek”.
- Odpowiadamy na pytanie zawarte na s. 33 podręcznika.
- Wykonujemy ilustracje do tekstu.
- Jakie znamy przyimki?
- Układamy zdania z przyimkami.
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, s. 33; s. 34, s. 36.
Klasa III
Temat: Dzień Matki. Pomysł na prezent i laurkę.
- Czytamy tekst pt. „Zamiana”.
- Co to jest – wdzięczność?
- Przedstawiamy nasze pomysły na Dzień Matki.
- Sztuka pisania – opowiadanie.
- Co to są przyimki? Powtórzenie.
Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 37, ćwiczenia 44 – 45 ćwiczenia 1 – 6.
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).
Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne” , cd.
Pomocne linki: (YT)
Podręcznik
Język Polski
Klasa IV
Temat: Nasza lektura! Czytamy tekst Aleksandra Puszkina pt. „Bajka o rybaku i rybce”
- Czytamy tekst.
- Słuchamy fragmentów innych tekstów rymowanych.
- Analizujemy treść utworu.
- Co to jest rym? Podaj przykłady.
- Co to jest „morał”? Podaj przykłady.
- Jak napisać opowiadanie?
- Pisownia wyrazów z „h” i „ch”. Powtórzenie.
-
Akapit.
„Nowe Słowa na start”, podręcznik, s. 221, s. 231, ćwiczenia oraz polecenia.
„Nowe Słowa na start”, ćwiczenia, s.96 – 97.
Klasa V/VI
Temat: Nasze lektury! Mit o Tezeuszu i Ariadnie.
- Przeczytaj mit.
- Odpowiedz na pytania 1 – 3, podręcznik s. 229.
- „Mitologia na językach”, s. 230 – 231.
- E-mail. Ćwiczenia.
- Części mowy, cd., ćwiczenia.
Podręcznik, „Nowe Słowa na start”, s. 232 – 235.
„Nowe Słowa na start”, ćwiczenia, s. 115.
Klasa VII/VIII
Temat: Niektórzy lubią poezję – czy słowami można wyrazić wszystko, co najważniejsze?
- Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 180 -186.
- W linkach 1, 2 i 3 utrwalisz sobie środki poetyckiego obrazowania.
Temat: Piszemy opowiadanie twórcze.
- Tu utrwalisz sobie wiadomości na temat opowiadania twórczego.
- Tu znajdziesz przykład takiego opowiadania.
- W zeszycie ćwiczeń (str. 101-104).
Praca domowa
Napisz pracę na konkurs literacki „Konopnicka między wierszami”.
Klasa II
Temat: Charakterystyka bohaterów „Lalki” Bolesława Prusa. Wokulski – romantyk czy pozytywista?
- Bohaterowie występujący w powieści – pomogą ci 1 i 2.
- Izabela Łęcka – charakterystyka postaci.
- Scharakteryzuj Stanisława Wokulskiego, przeczytaj to.
- Jaką rolę pełni w „Lalce” Ignacy Rzecki?
Praca domowa
Napisz charakterystykę porównawczą 2 wybranych przez ciebie bohaterów „Lalki”.
Klasa III
Temat: Niektórzy lubią poezję, czyli czy wszystko można wyrazić słowami?
- Tu utrwalisz sobie wiedzę na temat środków stylistycznych.
- Analiza i interpretacja wybranych wierszy Zbigniewa Herberta, Wisławy Szymborskiej i Bolesława Leśmiana.
Temat: Erudycja i przyjemność, czyli postmodernizm według Umberto Eco.
- Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
- Wykonaj wszystkie ćwiczenia.
Wiedza o Polsce
Klasa I
Temat: Legendy bałtyckie.
Na ostatniej lekcji poznaliśmy legendę o Juracie, królowej Bałtyku. Dzięki niej wiemy, skąd bierze się bursztyn nad naszym morzem. Z drugiej opowieści dowiedzieliśmy się, dlaczego dziewczyna o imieniu Krista rozpaliła jako pierwsza ogień na Rozewiu.
Klasa II
Temat: Zwiedzamy Warmię i Mazury.
Na ostatniej lekcji przenieśliśmy się w nowy region Polski. Rozpoczęliśmy podróż przez Warmię i Mazury. Poznaliśmy legendę o powstaniu Augustowa. W Białymstoku podziwialiśmy pałac rodu Branickich. Popłynęliśmy kajakami przez Biebrzę i Czarną Hańczę. Poznaliśmy polskich Tatarów z Kruszynian. Wiemy, że szczególnym świętem w ich tradycji jest Sabantuj. Podziwialiśmy także Frombork i Gietrzwałd. Zainteresowała na historia Wilczego Szańca w Gierłoży. Wycieczkę zakończyliśmy na polach pod Grunwaldem.
Klasa III
Temat: Polskie Państwo Podziemne.
Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że pokonani we wrześniu 1939 roku Polacy nie zrezygnowali z walki. Stworzyli tajne Polskie Państwo Podziemne, które funkcjonowało niezależnie od okupanta. Nie byłoby to możliwe bez poświęcenia dla ojczyzny wielu Polaków i Polek. Na lekcji poznaliśmy odważnego rotmistrza Witolda Pileckiego, który postanowił dobrowolnie pójść do obozu koncentracyjnego Auschwitz, aby założyć w nim ruch oporu. Z podziwem patrzyliśmy na dokonania Elżbiety Zawadzkiej „Zo”, która była kurierem Armii Krajowej. Nasze uznanie wzbudziła odwaga harcerzy z Szarych Szeregów: „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Poznaliśmy także asa polskiego lotnictwa, kapitana Stanisława Skalskiego. Naszą wielką sympatię wzbudził pies Ciapek, który był ulubioną maskotką polskich lotników w Wielkiej Brytanii.
Klasa IV
Temat: Szare Szeregi – bohaterscy żołnierze.
- Polska pod okupacją.
- Armia Krajowa.
- Szare Szeregi.
- Akcja pod Arsenałem.
- Kamienie na szaniec.
- Zakazane piosenki.
Klasa V
Temat: Elementy geografii. Morze Bałtyckie.
- Polskie wybrzeże Bałtyku.
- Na piaszczystych plażach Mierzei Helskiej.
- Na wybrzeżu klifowym i nadmorskich wydmach.
Zadanie domowe:
Utrwalić notatkę z lekcji.
Klasa VI
Temat: Księstwo Warszawskie.
- Utworzenie Księstwa.
- Ustrój Księstwa Warszawskiego.
- Polacy pod rozkazami Napoleona.
- Polacy w wyprawie na Rosję.
- Upadek Napoleona i Księstwa Warszawskiego.
Podręcznik, s. 207- 211
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 3 s. 211
Klasa VIII
Temat: Czym jest dla nas patriotyzm.
- Tradycyjne pojmowanie patriotyzmu.
- Patriotyzm nowoczesny.
Temat: Polska w latach 90. XX w.
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.
Podręcznik, str.225-226
Zadanie domowe:
– pisemnie: ćw. 1 str. 226
Klasa II LO N
Temat: Powstanie Kościuszkowskie.
- Rzeczpospolita po II rozbiorze.
- Przygotowania do powstania. Pierwsze walki.
- Przebieg powstania.
- Klęska insurekcji. III rozbiór Polski.
Podręcznik, s. 457-464
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 2 s. 464
Klasa III LO N
Temat: Walki o granicę wschodnią.
- Koncepcje granicy wschodniej.
- Początki walk z bolszewikami. Wyprawa kijowska.
- Bitwa warszawska.
- Traktat ryski.
- Konflikt polsko-litewski.
Podręcznik, s. 486- 493.
Zadanie domowe:
– pisemnie ćw. 2. s. 493.
Klasa III LO S
Temat: Prawa człowieka.
- Pojęcie i geneza praw człowieka.
- Katalog praw podstawowych człowieka.
- Podstawowe dokumenty międzynarodowej ochrony praw człowieka.
Zadanie domowe: utrwalić materiał, korzystając z internetu i Konstytucji RP.
Photo by Julia M Cameron from Pexels