Materiały lekcyjne dla nieobecnych 14.05.2022

Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Temat: Jak będziemy świętować Dzień Matki?

  1. Czytamy lekturę pt. „Nasza mama czarodziejka” Joanny Papuzińskiej.
  2. Układamy życzenia dla mamy z okazji Dnia Matki.
  3. Wykonujemy laurkę techniką origami.
  4. Utrwalamy poznane litery – dbamy o staranne pismo i mieszczenie się w liniaturze.

Podręcznik: „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 30 – 31, ćw. 1 – 4 .
„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 3 (cd).

Dla chętnych:
„Elementarz odkrywców. Zeszyt do kaligrafii” (cd).

Klasa II

Temat: Jak będziemy świętować Dzień Matki? Przygotowania do Dnia Matki.

  1. Układamy życzenia dla mamy.
  2. Rysujemy laurkę z okazji Dnia Matki.
  3. Czytamy wiersz Natalii Usenko pt. „Najczerwieńszy kubek”.
  4. Odpowiadamy na pytanie zawarte na s. 33 podręcznika.
  5. Wykonujemy ilustracje do tekstu.
  6. Jakie znamy przyimki?
  7. Układamy zdania z przyimkami.

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, s. 33; s. 34, s. 36.

Klasa III

Temat: Dzień Matki. Pomysł na prezent i laurkę.

  1. Czytamy tekst pt. „Zamiana”.
  2. Co to jest – wdzięczność?
  3. Przedstawiamy nasze pomysły na Dzień Matki.
  4. Sztuka pisania – opowiadanie.
  5. Co to są przyimki? Powtórzenie.

Podręcznik „Elementarz odkrywców”, cz. IV, s. 37, ćwiczenia 44 – 45 ćwiczenia 1 – 6.

„Elementarz odkrywców”, ćwiczenia cz. 4 (cd.).

Dla chętnych:

„Elementarz odkrywców. Potyczki ortograficzne” , cd.

Pomocne linki: (YT)

Podręcznik

Język Polski

Klasa IV

Temat: Nasza lektura! Czytamy tekst Aleksandra Puszkina pt. „Bajka o rybaku i rybce”

  1. Czytamy tekst.
  2. Słuchamy fragmentów innych tekstów rymowanych.
  3. Analizujemy treść utworu.
  4. Co to jest rym? Podaj przykłady.
  5. Co to jest „morał”? Podaj przykłady.
  6. Jak napisać opowiadanie?
  7. Pisownia wyrazów z „h” i „ch”. Powtórzenie.
  8. Akapit.

 „Nowe Słowa na start”, podręcznik,  s. 221, s. 231, ćwiczenia oraz polecenia.

 „Nowe Słowa na start”, ćwiczenia,  s.96 – 97.

Klasa V/VI

Temat: Nasze lektury! Mit o Tezeuszu i Ariadnie.

  1. Przeczytaj mit.
  2. Odpowiedz na pytania 1 – 3, podręcznik s. 229.
  3. „Mitologia na językach”, s. 230 – 231.
  4. E-mail. Ćwiczenia.
  5. Części mowy, cd., ćwiczenia.

Podręcznik, „Nowe Słowa na start”, s. 232 – 235.

„Nowe Słowa na start”, ćwiczenia, s. 115.

Klasa VII/VIII

Temat: Niektórzy lubią poezję – czy słowami można wyrazić wszystko, co najważniejsze?

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz w podręczniku na stronach 180 -186.
  2. W linkach 1, 2 i 3 utrwalisz sobie środki poetyckiego obrazowania.

Temat: Piszemy opowiadanie twórcze.

  1. Tu utrwalisz sobie wiadomości na temat opowiadania twórczego.
  2. Tu znajdziesz przykład takiego opowiadania.
  3. W zeszycie ćwiczeń (str. 101-104).

Praca domowa
Napisz pracę na konkurs literacki „Konopnicka między wierszami”.

Klasa II

Temat: Charakterystyka bohaterów „Lalki” Bolesława Prusa. Wokulski – romantyk czy pozytywista?

  1. Bohaterowie występujący w powieści – pomogą ci 1 i 2.
  2. Izabela Łęcka – charakterystyka postaci.
  3. Scharakteryzuj Stanisława Wokulskiego, przeczytaj to.
  4. Jaką rolę pełni w „Lalce” Ignacy Rzecki?

Praca domowa
Napisz charakterystykę porównawczą 2 wybranych przez ciebie bohaterów „Lalki”.

Klasa III

Temat: Niektórzy lubią poezję, czyli czy wszystko można wyrazić słowami?

  1. Tu utrwalisz sobie wiedzę na temat środków stylistycznych.
  2. Analiza i interpretacja wybranych wierszy Zbigniewa Herberta, Wisławy Szymborskiej i Bolesława Leśmiana.

Temat: Erudycja i przyjemność, czyli postmodernizm według Umberto Eco.

  1. Materiał lekcyjny znajdziesz tu.
  2. Wykonaj wszystkie ćwiczenia.

Wiedza o Polsce

Klasa I

Temat: Legendy bałtyckie.  

Na ostatniej lekcji poznaliśmy legendę o Juracie, królowej Bałtyku. Dzięki niej wiemy, skąd bierze się bursztyn nad naszym morzem. Z drugiej opowieści dowiedzieliśmy się, dlaczego  dziewczyna o imieniu Krista rozpaliła jako pierwsza ogień na Rozewiu.

Klasa II

Temat: Zwiedzamy Warmię i Mazury. 

Na ostatniej lekcji przenieśliśmy się w nowy region Polski. Rozpoczęliśmy podróż przez Warmię i Mazury. Poznaliśmy legendę o powstaniu Augustowa. W Białymstoku podziwialiśmy pałac rodu Branickich. Popłynęliśmy kajakami przez Biebrzę i Czarną Hańczę. Poznaliśmy polskich Tatarów z Kruszynian. Wiemy, że szczególnym świętem w ich tradycji jest Sabantuj. Podziwialiśmy także Frombork i Gietrzwałd. Zainteresowała na historia Wilczego Szańca w Gierłoży. Wycieczkę zakończyliśmy na polach pod Grunwaldem.

Klasa III

Temat: Polskie Państwo Podziemne.       

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że pokonani we wrześniu 1939 roku Polacy nie zrezygnowali z walki. Stworzyli tajne Polskie Państwo Podziemne, które funkcjonowało niezależnie od okupanta. Nie byłoby to możliwe bez poświęcenia dla ojczyzny wielu Polaków i Polek. Na lekcji poznaliśmy odważnego rotmistrza Witolda Pileckiego, który postanowił dobrowolnie pójść do obozu koncentracyjnego Auschwitz, aby założyć w nim ruch oporu. Z podziwem patrzyliśmy na dokonania Elżbiety Zawadzkiej „Zo”, która była kurierem Armii Krajowej. Nasze uznanie wzbudziła odwaga harcerzy z Szarych Szeregów: „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Poznaliśmy także asa polskiego lotnictwa, kapitana Stanisława Skalskiego. Naszą wielką sympatię wzbudził pies Ciapek, który był ulubioną maskotką polskich lotników w Wielkiej Brytanii.

Klasa IV

Temat: Szare Szeregi – bohaterscy żołnierze.       

  1. Polska pod okupacją.
  2. Armia Krajowa.
  3. Szare Szeregi.
  4. Akcja pod Arsenałem.
  5. Kamienie na szaniec.
  6. Zakazane piosenki.

Klasa V

Temat: Elementy geografii. Morze Bałtyckie.

  1. Polskie wybrzeże Bałtyku.
  2. Na piaszczystych plażach Mierzei Helskiej.
  3. Na wybrzeżu klifowym i nadmorskich wydmach.

Zadanie domowe:

Utrwalić notatkę z lekcji.

Klasa VI

Temat: Księstwo Warszawskie.

  1. Utworzenie Księstwa.
  2. Ustrój Księstwa Warszawskiego.
  3. Polacy pod rozkazami Napoleona.
  4. Polacy w wyprawie na Rosję.
  5. Upadek Napoleona i Księstwa Warszawskiego.

Podręcznik, s. 207- 211

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 3 s. 211

Klasa VIII

Temat: Czym jest dla nas patriotyzm.       

  1. Tradycyjne pojmowanie patriotyzmu.
  2. Patriotyzm nowoczesny.

Temat: Polska w latach 90. XX w.

  1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.

Podręcznik, str.225-226

Zadanie domowe:

– pisemnie: ćw. 1 str. 226

Klasa II LO N

Temat: Powstanie Kościuszkowskie.

  1. Rzeczpospolita po II rozbiorze.
  2. Przygotowania do powstania. Pierwsze walki.
  3. Przebieg powstania.
  4. Klęska insurekcji. III rozbiór Polski.

Podręcznik, s. 457-464

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2 s. 464

Klasa III LO N

Temat: Walki o granicę wschodnią.

  1. Koncepcje granicy wschodniej.
  2. Początki walk z bolszewikami. Wyprawa kijowska.
  3. Bitwa warszawska.
  4. Traktat ryski.
  5. Konflikt polsko-litewski.

Podręcznik, s. 486- 493.

Zadanie domowe:

– pisemnie ćw. 2. s. 493.

Klasa III LO S

Temat: Prawa człowieka.

  1. Pojęcie i geneza praw człowieka.
  2. Katalog praw podstawowych człowieka.
  3. Podstawowe dokumenty międzynarodowej ochrony praw człowieka.

Zadanie domowe: utrwalić materiał, korzystając z internetu i Konstytucji RP.

 

 

Photo by Julia M Cameron from Pexels